[SBS2003 - Exchange 2003] MSExchangeIS Mailbox Store 50GB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209435

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zojuist een melding gekregen van me exchange:

Exchange store 'First Storage Group\Mailbox Store (SRV01-W2K3)': The logical size of this database (the logical size equals the physical size of the .edb file and the .stm file minus the logical free space in each) is 45 GB. This database size is approaching the size limit of 50 GB.

If the logical database size exceeds the maximum size limit, it will be dismounted on a regular basis.

----------

Ik las op het internet dat veel mensen gewoon via registry keys de maximale size op 75GB zetten.
Nu is dit uiteraard een tijdelijke oplossing, uiteindelijk zal de melding weer komen wanneer deze de 75GB heeft bereikt.

Mijn vraag:

Wat kan ik doen om te zorgen dat de omvang van de data kleiner word?
- Ik heb hier wel opgezocht, ik dacht aan mail archiefs aanmaken op de lokale gebruiker pc's maar hier las ik weer bij dat data uit de mailbox verwijderen geen effect zal hebben op dit probleem.

Ik heb gezet op google op EventID: 9688 MSExchangeIS Mailbox Store
Ik krijg zeer veel registry meldingen over het vergroten maar ik wil het probleem oplossen.

Iemand enig idee wat te doen in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267884

Ik zou beginnen met een verzoek aan de gebruikers om hun mailbox op te schonen en items permanent te verwijderen. Geef duidelijk een tijdslimiet aan waarop dit gebeurt moet zijn.
Je kunt in Exchange bij de Mailbox store zien wat het resultaat is.
De ruimte wordt echter niet zomaar vrijgegeven. Daarvoor moet je de Exchange database defragmenteren.
Dit moet je in het weekend doen want dit is een landurig proces.
Stappen in het kort:
Mailbox store offline halen
backup maken van .mdb en stm files op hard disk
mdb defragmenteren
stm defragmenteren
backup maken van die status.
Mailbox store weer online brengen

Voor het defragmenteren gebruik je een Exchange tool.
ik heb eventueel een uitgebreidere beschrijving voor je.

Om te voorkomen dat het probleem over een paar weken/maanden terugkomt, kun je limieten op de mailboxen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209435

Topicstarter
okee, ga ik doen. esutil.exe heb ik eerder wel eens gebruikt.
Ga gelijk archief's instellen ect..

Dank je !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:21
Het is niet noodzakelijk de store offline te defragmenteren, dat is uitsluitend nodig als de loze ruimte in de store terug naar het OS moet. Microsoft raad ook aan om terughoudend te zijn met offline defragmentatie en te zorgen voor goede backups als je dit gaat doen. Het dismounten zal uitsluitend plaatsvinden als de maximale grootte van de store is bereikt en er geen vrije ruimte in de store (meer) aanwezig is.

Daarnaast zou ik niet direct beginnen met archief bestanden omdat je dan data verplaatst van de store naar een pst bestand en deze vaak vervolgens weer op een netwerkschijf of in de roaming profile wordt opgeslagen. Zeker als de file-server en Exchange op een server staat (SBS) dan win je onder de streep niets aan ruimte en als bonus kan je te maken krijgen met de ellende die pst heet.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.