Beeld onscherp na Hardware Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• gekkegerrit101
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-10-2025
Hallo iedereen,

Vandaag heb ik mijn pc voor een groot deel vernieuwd. Nieuw moederbord, processor en gpu.
Voorheen had ik een Radeon HD5870 en daar had ik een VGA monitor op aangesloten dmv een DVI Adapter. Daar was ik altijd tevreden over.
Nu heb ik dus een nieuwe GPU, XFX Radeon HD7970, en heb ik er een probleem mee. Het beeld is namelijk onscherp tijden het spelen van Battlefield 3. Ik heb met de instellingen geprutst e.d maar het blijft niet scherp. Ik heb eerder een soortegelijk effect meegemaakt toen er een schermvernieuwingsfrequentie te hoog stond, maar dat is nu ook niet het geval. En omdat ik hetzelfde scherm voorheen ook gebruikte, lijkt het me niet dat het daaraan ligt, of aan de DVI adapter.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn probleem.

Mvg

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Komt de resolutie van de grafische kaart en die van het beeldscherm nog wel overeen? Beeldverversing zou naar mijn inziens niet moeten uitmaken maar maximale resolutie wel degelijk.

Wellicht dat jouw nieuwe grafische kaart een hogere resolutie aankan dan jouw beeldscherm.

Over welke beeldscherm hebben we het hier?

• gekkegerrit101
Het gaat om een philips 220E. Ik heb hem op 1920x1080 staan, de max resolutie van het beeldscherm en ook dezelfde resolutie als ik voorheen gebruikte.

Heb nu met HDMI op me tv geprobeerd en daar is het beeld perfect. Het zal dus aan de bekabeling of de DVI adapter liggen. Dit is echter wel vreemd omdat het met mijn 5870 wel goed was met dezelfde bekabeling en adapter.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 15:03
Ik had laatst bij een familielid een soortgelijk probleem. Samsung syncmaster aangesloten op een nieuw systeem met een 6870 (monitor hing eerst aan een 8800GTS) en het beeld bleef naar veelvoudig aanprutsen in configuratieschermen op een bepaalde manier onscherp. Alles was duidelijk leesbaar maar met name op teksten leek een soort "blur" te zitten.

Uiteindelijk voor de grap eens op "auto adjust" (of iets soortgelijks) gedrukt op de monitor en voila! De scherpte was terug!

edit: betreft ook een vga monitor die door middel van een VGA naar DVI plugje aangesloten zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Terrz op 26-01-2012 15:15 ]

• gekkegerrit101
Terrz schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:14:
Ik had laatst bij een familielid een soortgelijk probleem. Samsung syncmaster aangesloten op een nieuw systeem met een 6870 (monitor hing eerst aan een 8800GTS) en het beeld bleef naar veelvoudig aanprutsen in configuratieschermen op een bepaalde manier onscherp. Alles was duidelijk leesbaar maar met name op teksten leek een soort "blur" te zitten.

Uiteindelijk voor de grap eens op "auto adjust" (of iets soortgelijks) gedrukt op de monitor en voila! De scherpte was terug!

edit: betreft ook een vga monitor die door middel van een VGA naar DVI plugje aangesloten zit.
Bedankt voor je reactie, had hier nog niet aan gedacht.
Het heeft helaas alleen niet geholpen.

• Knul
  • Laatst online: 12-02 20:03
Heeft je monitor niet gewoon een DVI ingang? Gebruik die, dan is het sowieso scherp. Anders moet je even in het menu van je scherm kijken of je de scherpte oid kunt aanpassen.

• gekkegerrit101
Knul schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:53:
Heeft je monitor niet gewoon een DVI ingang? Gebruik die, dan is het sowieso scherp. Anders moet je even in het menu van je scherm kijken of je de scherpte oid kunt aanpassen.
Nee, die heeft mijn monitor niet. Heb verder ook alle instellingen nagekeken.
Het vreemde is dat het tijdens desktop gebruik wel gewoon goed is.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-02 12:20

Mavamaarten

Omdat het kan!

gekkegerrit101 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:51:
[...]
Nee, die heeft mijn monitor niet. Heb verder ook alle instellingen nagekeken.
Het vreemde is dat het tijdens desktop gebruik wel gewoon goed is.
Misschien wilde gok, maar kijk eens naar Antialiasing settings in Catalyst Control Center (en in BF3 settings)?
Zet deze eens uit? Als je AntiAliasing niet gewoon bent kan het er inderdaad "blurrig" uitzien.

Android developer & dürüm-liefhebber

• gekkegerrit101
Mavamaarten schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:54:
[...]

Misschien wilde gok, maar kijk eens naar Antialiasing settings in Catalyst Control Center (en in BF3 settings)?
Zet deze eens uit? Als je AntiAliasing niet gewoon bent kan het er inderdaad "blurrig" uitzien.
Nope, haalt ook niets uit.
Wat ook vreemd was, was dat als ik in Battlefield 3 het commando Screenshot.Render doe, komt die er wel normaal uit.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
Zet je settings eens gelijk. Waarschijnlijk staat bloom of blooming oid aan. Dat moet niet want bij beweging lijkt het alsof je een hele zweem over je beeld hebt

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bestaat het probleem alleen in BF3 of ook in Windows of andere games/applicaties?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gekkegerrit101
Windows is wel gewoon normaal, ik heb Assassin's Creed Revelation geprobeerd en daar leek het wel normaal te zijn. Het is een beetje lastig uit te leggen want op zich ziet het er goed uit maar sommige dingen zijn onscherp, met name de menu's. Ik zal wel ff iets in elkaar painten als voorbeeld :P

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als het overal normaal lijkt en alleen BF3 niet goed is: waarom ga je dan niet posten op de forums van BF3 of pak je het grote BF3 Problemen Topic van GoT erbij?

Mis trouwens ook de troubleshooting die je al hebt gedaan eventueel op je OS, de versie van de (beta-)driver en of je BF3 al opnieuw hebt geinstalleerd/gedownload.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
de kaart is natuurlijk veel te traag voor bf3 he he
nee hoor hopelijk is het iets simpels, zijn trouwens net nieuwe drivers uit voor je kaart probeer het daar eens mee
wel eerst de oude verwijderen, je hebt trouwens de drivers wel opnieuw geinstalleerd toen je de 7970 in gebruik nam?

[ Voor 25% gewijzigd door Goofy1978 op 26-01-2012 18:26 ]

• gekkegerrit101
Goofy1978 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:24:
de kaart is natuurlijk veel te traag voor bf3 he he
nee hoor hopelijk is het iets simpels, zijn trouwens net nieuwe drivers uit voor je kaart probeer het daar eens mee
wel eerst de oude verwijderen, je hebt trouwens de drivers wel opnieuw geinstalleerd toen je de 7970 in gebruik nam?
Jup, en ik heb die speciale drivers voor deze kaart geinstalleerd. Ik ga zaterdag ff een nieuw dvi adaptertje halen, miss dat dat helpt. Omdat de screenshots die ik via de developer console maak wel goed zijn betekent dat dat het in ieder geval wel goed gerendered wordt, dus lijkt het me toch dat het aan de verbinding naar de monitor ligt. En daarbij is het via HDMI naar me tv ook goed.

Edit: de huidige DVI adapter is een DVI-A adapter, ligt het misschien niet hieraan? En zal het veel verschil uitmaken als ik een DVI-D of I adapter aanschaf?

[ Voor 9% gewijzigd door gekkegerrit101 op 26-01-2012 19:07 ]

• Terrz
  • Laatst online: 13-02 15:03
gekkegerrit101 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 19:03:
[...]

Jup, en ik heb die speciale drivers voor deze kaart geinstalleerd. Ik ga zaterdag ff een nieuw dvi adaptertje halen, miss dat dat helpt. Omdat de screenshots die ik via de developer console maak wel goed zijn betekent dat dat het in ieder geval wel goed gerendered wordt, dus lijkt het me toch dat het aan de verbinding naar de monitor ligt. En daarbij is het via HDMI naar me tv ook goed.

Edit: de huidige DVI adapter is een DVI-A adapter, ligt het misschien niet hieraan? En zal het veel verschil uitmaken als ik een DVI-D of I adapter aanschaf?
Misschien word je hier wat wijzer van: http://mintywhite.com/vista/dvii-dvid-dvia/.

Je monitor is wil een analoge input (vga), dus je moet in ieder geval geen DVI-D hebben als ik het zo goed begrijp. Ik ben er ook niet helemaal thuis in, maar misschien dat iemand anders hier er meer van af weet :).
Pagina: 1