Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[sbs2011] mailen buiten eigen domain*

Pagina: 1
Acties:

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik heb een SBS2011 server staan. Als domein naam heb ik mijn familinaam. Ik bezit ook het intenet domein als familienaam. Nu gebruiken andere familie leden ook dit domein als mail adres en halen hun mail via pop3 op. Als ik nu vanuit thuis naar een van mijn familie leden wil mailen die geen user zijn op mijn server krijg ik de volgende melding.

#550 5.1.1 RESOLVER.ADR.RecipNotFound; not found ##

Is hier een oplossing voor ?

Acer 1501 : P4 bak

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:01

Ethirty

Who...me?

Niet standaard, misschien met wat trucjes. Of opnieuw instellen met een andere domeinnaam.

Exchange (en SBS misschien wel nog meer) gaat er vanuit dat je alle mail voor dat domein lokaal afhandelt en dat alle mail voor dat domein van buiten op jouw server wordt afgeleverd. Waarom niet gewoon alle mail op jouw server laten binnenkomen en je familie vanaf jouw server laten poppen?

Overigens niet echt een topic voor deze rubriek, dit heeft natuurlijk niks van doen met professioneel gebruik. Het is vrij basic kennis van DNS en SMTP.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Iets zegt me dat alle users op de server gewoon geen familienaam-mailadres hebben maar allemaal @domain.local of iets dergelijks.

Daarbij zal er ook wel een stukje Send/Receive connectors niet goed staan; allemaal eenvoudig te vinden op TechNet etc.

Helaas topicstart wat summier dus bovenstaande regels vooral aannames.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft niets met PNS te maken.. Move naar Serversoftware en Windows Servers

Maar kom wel even met meer info.. Als jij mailt naar familieleden (die geen user zijn op je server) Zijn hun mailadressen dan wel @jouwdomainname.ext of zijn dat hele andere adressen.

Indien eerste: Lijkt me de reactie vrij logisch. Jij mailt naar een adres en de server die dat afhandelt ketn die gebruikers niet.

Indien tweede: Kan je wel mailen naar andere emailadressen? Als dat neit werk zal je ergens een smtp routing ding niet afgehandeld hebben. Om de mail te versturen is het gebruik van de smtp server van je provider als 'smarthost' het meest interessant.

Is je probleem uit een hele andere orde: Dan zal je toch meer informatie aan moeten leveren, want dit is gokken voor gevorderden.

Verder heb ik een aanname gedaan voor wat betreft de topictitel. Mocht dit de lading niet goed dekken, dan mag je via een topicreport aangeven wat je dan wel wilt.

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Equator bedankt voor het verhuizen naar het goede forum.

Ik zal de situatie wat duidelijker proberen uit te leggen. Wat heb ik:

Gehost extern ergens: www.achternaam.ext.

Thuis SBS2011 met domein achternaam.local.
Op deze server zitten de gebruikers.
papa@achtenaam.ext
mama@achtenaam.ext
kind1@achtenaam.ext
etc
De mail worden via de pop3-connector binnen gehaalt.

Op de gehoste machine staan de volgende mail boxxen.
opa@achternaam.ext
oma@achternaam.ext
oom1@achtenaam.ext
oom2@achternaam.ext
neef1@achternaam.ext
papa@achtenaam.ext
mama@achtenaam.ext
kind1@achtenaam.ext

Het probleem is dat ik niet naar mensen buiten het domein achternaam.local kan mailen met de een mail adres van ..@schternaam.ext, b.v. opa@achternaam.ext. Ik heb al geprobeerd een ander local domein naam te gebruiken, echter zonder resultaat.

Ik kan niet alle mail op mijn server laten binnen komen, omdat ik niet de eigenaar ben van het internet domein. Daarnaast wik ik ook de verantwoordelijkheid niet dragen dat straks 50 mensen geen mail meer hebben als ik zit te knutselen thuis.

[ Voor 12% gewijzigd door demisoft op 26-01-2012 08:22 . Reden: Reactie op eerder bericht toegevoegd ]

Acer 1501 : P4 bak

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 07:16
Je moet even bij de Recipient Policy in de Exchange console voor de geldende policy (waarschijnlijk is dat Default Policy in SBS2011) naar het SMTP Address @achternaam.ext gaan. Dan op wijzigen klikken en dan heb je een vinkje "This Exchange Organization is responsible for all mail delivery to this address". Als je die uitzet wordt alle e-mail van dat domein extern geroute en dat zal je probleem oplossen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

....en krijg je potentieel mailloops voor je oren, maar dat mag je zelf bedenken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• systemworks
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 17:18
Mis ik iets? waarom niet een "mail contact" mailbox aanmaken.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb201680.aspx

En

http://technet.microsoft.com/en-us/library/aa998858.aspx

[ Voor 27% gewijzigd door systemworks op 26-01-2012 14:57 ]

• Venomize
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-04 07:29
heeft weinig zin als het "extern" domein hetzelfde is als het domein waar je Exchange voor authoritive is :-)

De hele situatie is gewoon totaal niet aangeraden... Lokaal een domein op je SBS draaien voor enkele mail adressen, die bovendien ook nog ergens anders ook eens gehost worden voor externe personen. Ik mis het nut een beetje, want je kan alleen maar mailen naar je interne users... Toch als je mail loops wil vermijden.

Als het puur om te knutselen is, en je in te werken is met SBS, dan kan je evengoed gewoon een interne domeinnaam kiezen, zoals achternaam.local of zoiets, zo vermijd je dat je niet meer kan mailen naar je extern adres
Pagina: 1