Vlans, LLDP&DHCP

Pagina: 1
Acties:

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-02 07:45
Het recept voor vandaag:

Vlan3=Voice (Via LLDP zeg-maar-auto-taggged)
Vlan2=Data (PVID=2, untagged)
DHCP via windows 2008 SBS server,
Scopes: 192.168.1.x, (Data)
192.168.2.x (voice)
Routing via Vigor 2820 (DHCP relay op 2nd (voice) subnet)
Windows 2008 SBS server zonder Hyper-V (Processor ondersteunt dit niet)
Netgear GS748P (Poe switch) L2 switch verzorgt LLDP en VLANS.

Wat ik wil: Data krijgt dhcp 192.168.1.x
Voice krijgt dhcp 192.16.2.x (Auto via LLD)

Idee:

Sluit 1e Netgear op een normale poort aan en sluit deze aan op 1e NIC SBS server.

Port 1 op Netgear is trunk port voor VLAN3. (aka vlan3=Tagged)

Sluit 2e Netgear switch aan op de 1e Netgear met port 1 vlan3=(Tagged) wat dus de trunkport is voor Netgear1.

Vervolgens prik ik een kabel uit de Netgear2 (met 2 poorten ingesteld als PVID=3, no Tagging)
in 2e NIC van de windows 2008 server.

Gaat dit werken?

Zoja, kan ik dan later de rest van de Netgear2 poorten (PVID=2) maken en een andere kabel (Untagged) in Netgear 1 stoppen of maak ik dan een loop (en een denkfout?).

Tekeningetje is handig:Afbeeldingslocatie: http://www.xpressivo.nl/weather/images/network.png

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik denk, gezien je verhaal, dat het tijd is voor een wedervraag:

wat probeer je te bereiken?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Waarom niet gewoon 2 scopes op je DHCP server maken? :?

En wat bedoel je met LLDP? Da's nl. Link Layer Discovery Protocol (oid) en heeft vrijwel niks met vlans en/of dhcp vandoen.

-edit-

@tlpeter: ik lees nergens dat ie het over telefoons heeft? :+

[ Voor 70% gewijzigd door WhizzCat op 26-01-2012 20:06 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Dat ligt aan wat voor toestellen het zijn en of deze het ondersteunen.
Dus wat voor toestellen zijn het en kunnen deze via een data vlan gestuurd worden naar het voice vlan?

LLDP wordt wel degelijk gebruikt met vlans!
Er zijn switches die via LLDP een IP toestel in het juiste vlan kunnen zetten.

Een voice vlan maak je aan voor IP telefonie.
Ik zou niet weten waar voor je anders een voice vlan maakt :)

[ Voor 41% gewijzigd door tlpeter op 26-01-2012 20:07 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Telefoons lijken buiten de scope van dit topic te zijn idd.

• tlpeter
  • Nu online
Dat vind ik niet. Het kan de uitkomst van zijn vraag bepalen.
Waarom heb je een voice vlan nodig?
Hoe dit ingericht moet worden hangt af of het makkelijk kan door te weten wat er in het voice vlan komt.
Ik heb hier dagelijks mee te maken, ik werk in de telecom en dan voornamelijk IP telefonie.

Verschillende merken switches leiden tot verschillende manieren van werken.
Nortel (en tegenwoordig Avaya) werken anders dan HP en Cisco.
Netgear lijkt weer wat meer op Nortel.

Wanneer LLDP geen optie is dan kan dit makkelijk via de DHCP server welke dan een optie moet hebben om de toestellen in het juiste vlan te krijgen.

TS wat je moet doen is zorgen dat de router de juiste vlans heeft en dan trunk poorten aanmaken op de switches.

In je tekening is nic2 aangesloten op een untagged poort, dit moet een tagged poort zijn.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wikipedia: Link Layer Discovery Protocol

Staat nergens iets over VLAN id's, alleen over names :)

Allicht zit 't bij 't voice gedeelte in, maar LLDP doet in principe niks met VLANs

-edit

@hierboven, dit is allemaal totaal nutteloos want zoals 't hierboven staat slaat 't niet echt ergens op, eigenlijk slaat het nergens op, dus als we het doel van de oefening helder hebben kunnen we beter advies over configuratie geven. :)

edit2, nic op een tagged poort moet dus wel tagging ondersteunen! Anders gaat 't sowieso niet werken.

[ Voor 41% gewijzigd door WhizzCat op 26-01-2012 20:28 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• tlpeter
  • Nu online

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat gaat over LLDP-MED. Maar da's allemaal niet boeiend want de vraag van TS, hoewel moeilijk te decoderen, heeft 't nergens over telefoons.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:31
Toch is het wel handig te weten welk merk/type voice device er aan komt te hangen.
Makkelijker is om een DHCP helper te gebruiken dan loop je minder tegen routerings problemen aan dan 2 multihomed systemen. Zeker wanneer dat ook een domain controller is (aangezien je het over sbs hebt) zijn er een paar haken en ogen.
edit: ah, relay doet je router al lees ik net.

[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 26-01-2012 20:37 ]

• Ierlandfan
Er staat voice in het beginstukje, voor diegene die het gemist hebben betekent dat inderdaad dat het dus telefoonverkeer (SIP/RTP) is. Duidelijker kan ik het geloof ik niet maken.

Inderdaad via LLDP (MED), Polycoms, Aastra, Snom. Dit werkt perfect met de Netgear.
Worden netjes getagged in vlan 3 aangeboden. LLDP-MED is zeker wel bedoeld voor dit soort situaties.
En geen geklooi met Mac based DHCP of options of vendor-specific options.

Wat ik wil bereiken met de niet zo fijne aparatuur
Uitleg van de apparatuur:

(Vyatta server die niet aan source based routing doet en slechte dual wan ondersteuning heeft en geen bridging tussen vlanx en ethy kan doen wat wel zou moeten werken)
Dezelfde server die geen Pfsense aankan zonder kernel panics of andere vervelende, niet op te lossen errors. Clearos hetzelfde. Endian, ditto. Buiten het, wil je wel een energie slurpende,verder uit zijn neus vretende server hiervoor inzetten. ESXi? Uhmm..werkt ook niet.

Een Draytek die niet kan taggen en maar 1 dhcp server ondersteunt. (De tweede kan maar 10 adressen uitdelen)
Een windows 2008 server die geen R2 is dus geen Mac based DHCP verzoeken kan verzorgen
Dezelfde 2008 server die geen hyper-v kan doen. Dus niet kan taggen
Een uit nood meegebrachte DD-WRT router die ook niet doet wat hij zou moet doen...de cli zegt wat anders dan de Webgui...buiten dat werkt het niet.

is om data en voice te scheiden over 2 externe netwerken. We hebben dus 2 ISP''s.
Met 2 scopes zodat je makkelijk aan source based routing kan doen. En je makkelijk kan scannen op nieuwe telefoons. En via 2 vlans. Zonder dat je een telefoon-uit-de-doos hoeft te vertellen op welk VLAN hij zich moet aanmelden.

Dus de vraag is geworden (Ik ben het zat om met die apparatuur wat in elkaar te draaien)
Behalve Cisco,Netgear? of Juniper, wat is een goede dual wan router die vlans (dot801q) aankan en meerdere dhcp servers aankan en minimaal source based routing aankan?

Ik had gehoopt dat ik dmv het taggen en untaggen op de 2e Netgear geen apparaat nodig had die aan tagging zou moeten doen. De draytek doet alleen aan port-based vlans. Iets zei me al dat dat zeker niet ging werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ierlandfan op 26-01-2012 22:09 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zeg je nou dat je in Win2k8 geen reservations op MAC-adres kunt maken? Dat lijkt me sterk. Ik heb dat zelf vroeger in Windows 2000 vaak zat gedaan en ze zullen die basisfunctionaliteit er allicht niet uitslopen.

Anyway. Is het de bedoeling dat die twee VLANs elkaar ook nog kunnen bereiken? Zo niet kun je in principe af met twee losse routers, een per subnet. Zo wel heb je een router nodig (of een L3 switch, dat is hier fijner voor) om dat te doen, met een default gateway naar een router die policy routing (jij noemt 't source routing, maar da's iets anders) kan doen.

Voorbeelden daarvan noem je (Cisco, Juniper). Beide bedrijven bieden trouwens gunstig geprijsde entry-level apparaten aan (Cisco 800 series, Juniper SRX series) die kunnen wat jij wilt. Die kunnen nog meerdere DHCP scopes met reservations aan ook.

Je hebt dit topic in PNS gezet, dus ik neem aan dat 't een bedrijfsmatige situatie betreft. Wellicht is 't dan een goed idee om de consumentenprut waar je nu mee bezig bent op marktplaats te zetten en spullen te kopen die zich wel lenen voor bedrijfsmatig gebruik.

En inderdaad, er staat voice in je TS maar uit je 2e post haal ik niet dat dat een voor de beantwoording van je vraag belangrijk stuk informatie is.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 26-01-2012 22:20 ]

• Ierlandfan
Zeg je nou dat je in Win2k8 geen reservations op MAC-adres kunt maken? Dat lijkt me sterk. Ik heb dat zelf vroeger in Windows 2000 vaak zat gedaan en ze zullen die basisfunctionaliteit er allicht niet uitslopen.
<Partial> mac based kan pas in Win2k8 R2. En de SBS server die we hebben is Win2k8 -NON R2.
Ik wil uit-de-doos niets aan de telefoons hoeven doen om ze in vlan 3 te krijgen. Vandaar in eerste instantie LLDP-MED. Uit nood ben ik gaan kijken naar geen vlans en Mac based op de Win2k8 server.
Anyway. Is het de bedoeling dat die twee VLANs elkaar ook nog kunnen bereiken? Zo niet kun je in principe af met twee losse routers, een per subnet. Zo wel heb je een router nodig (of een L3 switch, dat is hier fijner voor) om dat te doen, met een default gateway naar een router die policy routing (jij noemt 't source routing, maar da's iets anders) kan doen.
Vlans moeten elkaar wel kunnen bereiken. In ieder geval wij als systeembeheerders moeten overal bij..
SRC 192.168.X.y DST (PBX-ergens) protocol sip via Uplink1
SRC 192.168.Y.x DST (PBX-ergens) protocol ssh via Uplink 2. lijkt mij source routing
Netgear is L2.

Correct me if I am wrong please.
Voorbeelden daarvan noem je (Cisco, Juniper). Beide bedrijven bieden trouwens gunstig geprijsde entry-level apparaten aan (Cisco 800 series, Juniper SRX series) die kunnen wat jij wilt. Die kunnen nog meerdere DHCP scopes met reservations aan ook.
I know...mijn baas niet. Dus ik wilde hem meerdere opties voorleggen. Buiten de door mij voorgestelde.
Je hebt dit topic in PNS gezet, dus ik neem aan dat 't een bedrijfsmatige situatie betreft. Wellicht is 't dan een goed idee om de consumentenprut waar je nu mee bezig bent op marktplaats te zetten en spullen te kopen die zich wel lenen voor bedrijfsmatig gebruik.
Of om mezelf maar eens op Monsterboard te zetten.
En inderdaad, er staat voice in je TS maar uit je 2e post haal ik niet dat dat een voor de beantwoording van je vraag belangrijk stuk informatie is.
Klopt, vraag was of idee op plaatje zou werken. Nee dus. Tijd voor een goed gesprek met de baas.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ierlandfan schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:42:
[...]

<Partial> mac based kan pas in Win2k8 R2. En de SBS server die we hebben is Win2k8 -NON R2.
Ik wil uit-de-doos niets aan de telefoons hoeven doen om ze in vlan 3 te krijgen. Vandaar in eerste instantie LLDP-MED. Uit nood ben ik gaan kijken naar geen vlans en Mac based op de Win2k8 server.
Oh, maar dat partial verhaal zei je eerder niet he ;)

LLDP-MED is daarvoor bedoeld inderdaad, en dat is de specifieke reden dat je een vlan in een switch (die LLDP-MED ondersteunt) als 'voice' kunt aanduiden. Als je telefoons dat dan vervolgens ook kunnen, pakken ze als 't goed is automatisch vlan 3 voor hun voice verkeer.

Als je kunt verifieren dat je telefoons op vlan 3 uitkomen is dat een goede eerste stap wat dat betreft. Andere manieren zoals op het OID van een MAC vind ik eigenlijk een beetje vies. Maar als beide kanten van het verhaal LLDP-MED ondersteunen zie ik niet in waarom je dat nodig zou hebben.
Vlans moeten elkaar wel kunnen bereiken. In ieder geval wij als systeembeheerders.
Ok, dan heb je toch echt een router nodig om daartussen te routeren. Dat kan een L3 switch zijn (beste performance) of een van de routers die ik al noemde (meer features, maar langzamer).
SRC 192.168.X.y DST (PBX-ergens) protocol sip via Uplink1
SRC 192.168.Y.x DST (PBX-ergens) protocol ssh via Uplink 2. lijkt mij source routing

Correct me if I am wrong lease.
You're wrong. Source routing is wanneer de source vertelt hoe een packet gerouteerd moet worden, door er extra headers aan toe te voegen. Wat jij wilt is policy routing: routing gedaan aan de hand van een policy.

Wikipedia: Source routing

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 26-01-2012 22:51 ]

• Ierlandfan
Thanx, policy-based-routing, kan de Vyatta buiten de CLI wel maar dat wil je niet willen.
(Ik ben niet de enige die ermee werkt.) Dual-wan buiten de CLI om ok, dan ook nog policy-based-routing buiten de CLI om..tsja...waar heb je dat ding dan voor? (Omdat mijn baas dat wil..tijd om wat te sleutelen aan zijn definitie van open-source, bedrijfsleiding en geld)

Je hebt een beetje gelijk over het partial based Mac verhaal. Aan de andere kant moet je dan alle Macs van alle oude-en-nieuwe telefoons daarin zetten. Ik wil uit-de-doos. LLDP-MED werkt prima. Alleen ik heb nu geen goede router die mij daarin verder brengt. Oftewel, LLDP werkt prima. Telefoons melden zich aan op de Vyatta op VLAN3,krijgen een 192.168.0.x IP maar ik kan ze niet verder routeren over ISP2 omdat eth2.3 niet kan bridgen naar eth0. Vyatta zegt dat dit wel kan. Uhm...prove me wrong...en toen bleef het stil bij Vyatta.
(Kan wel maar dan ook weer buiten de CLI om...dan moet je een br3.3 aanmaken)
Policy-based-routing die niemand kan terugvinden en wat gehackte truukjes met Load-Balancing wil je niet hebben.

Tijd voor een goed gesprek met de baas.
(Denkt ook even aan de locale SBS server die Exchange moet worden...)

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 18:33
Met Windows 2008 SBS zijn meerdere NIC's niet echt aangeraden, zie http://technet.microsoft.com/en-us/sbs/cc817589 "Does Windows SBS 2008 support two network cards?".

De DHCP server in Windows 2008 SBS ondersteund wel degelijk static reservations (een bepaald MAC adres een bepaald IP adres geven). + waarom zou je dit doen voor VoIP telefoons?

Als ik mij correct herinner ondersteunen je Netgear switches Voice VLAN's op basis van OUI, daarmee kan je automatisch het Voice VLAN tagged toevoegen aan een poort als hij een bepaald MAC adres detecteerd op die poort.

Kan je overigens een grotere versie van je schema geven? Letters zijn nogal wazig...

• Ierlandfan
LLDP-MED werkt. Werkt inderdaad op basis van OUI.

Ik heb alleen geen apparaat die VLAN tagging ondersteunt zodat deze nooit een DHCP verzoek uitgedeeld kunnen krijgen. Dus dacht ik ik pak 2 Netgears switches. De eerste heeft een VLAN3 trunk (Tagged) naar de 2e.
De tweede heeft dus 1 tagged poort VLAN3 en een untagged poort VLAN3 die ik vervolgens in een router prik.

Dus: LLDP-MED Switch<>trunk poort VLAN3 naar 2e Netgear switch<>1 trunk poort VLAN3 voor de 1e Netgear en een untagged poort VLAN3 die ik vervolgens in de router steek. (Die middels port-based VLANS de scheiding maakt tussen VLAN2 en VLAN3. Dit heb ik geprobeerd op 1 switch te doen maar dat werkte niet dus ik denk ook niet dat dit gaat werken.

Op die manier dacht ik geen router nodig te hebben die VLAN tagging ondersteunt.

Ik zoek dus een manier om een trunk poort op te zetten (dat lukt) en deze dan weer Untagged via port-based vlans aan de router aan te bieden.
Pagina: 1