DIR-855 Bereik en Snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-02 18:51
Hallo (mede)Tweakers,

Ik heb al een tijdje een DIR-855 staan om mijn apparatuur van internet te voorzien. Echter irriteer ik mij behoorlijk aan het bereik van de WiFi (met name N 5ghz)

De router staat boven. iMac staat er pal naast, gaat super. Stabiel en snel.
Beneden zit ik wel eens met de iPad of mijn vriendin met haar MacBook Pro. Hier begint het gezeur.

Receptie op beide apparaten is goed, maar valt geregeld weg en dan vindt ie het N-netwerk niet meer. Ook heb ik meerdere deadspots en mijn huis. Terwijl de afstanden niet groot zijn, wel een aantal muren dat klopt. Maar het bereik van het N-netwerk vind ik echt om te huilen. Ik heb al verschillende dingen met settings geprobeerd en aan de antenne's zitten stellen.

Tevens vraag ik mij wat voor snelheid ik moet halen bij het verplaatsen van bestanden over 't WLAN. Ik haal nu snelheden tussen de 4-6 MB/s tussen 2 machines, terwijl het een N 300 verbinding is. Natuurlijk ideale omstandigheden, overhead etc. Alleen is dit maar 32-48 Mb/s, wat mij traag lijkt?

Als jullie meer info willen, over de settings van de router e.d. geef ik die graag :)

Alvast bedankt!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 18:33
Probeer 2,4 GHz en scan je hele huis af voor een vrij kanaal. Hiervoor kan je de tool inssider gebruiken.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

N staat los van de band die je gebruikt, 2,4GHz doet ook prima N.
De 5GHz band heeft een lager bereik dan de 2,4 GHz band, daardoor kan je (inderdaad) beter voor de laatste gaan.

De snelheid is niet echt hoog, zijn beide machines misschien draadloos aangesloten?
Hoe heb je draadloos voor wat betreft beveiliging ingesteld?
En welke snelheid geeft je iMac aan?
Welke versie van de firmware draait op de router?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mr_Viking
lier schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 09:08:
N staat los van de band die je gebruikt, 2,4GHz doet ook prima N.
De 5GHz band heeft een lager bereik dan de 2,4 GHz band, daardoor kan je (inderdaad) beter voor de laatste gaan.

De snelheid is niet echt hoog, zijn beide machines misschien draadloos aangesloten?
Hoe heb je draadloos voor wat betreft beveiliging ingesteld?
En welke snelheid geeft je iMac aan?
Welke versie van de firmware draait op de router?
2.4ghz is toch 150Mbits en 5.0ghz 300Mbits?

Beide machines waren op hetzelfde N-netwerk (wireless dus) toen ik bestanden overzette.

M'n iMac geeft 300Mbit/s aan.

Op de router staat 't als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/3U043J373e0Y3O3W1q1d/Schermafbeelding%202012-01-26%20om%2014.19.33.jpg

hardware is a2, firmware 1.23EU

--------

Dit zijn de resultaten van een WiFi-Scanner (AirRadar). De router staat 2 meter naast de iMac.

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/311F0R2l280H3m1i1t10/Schermafbeelding%202012-01-26%20om%2003.02.16.jpg

Er zit hier niemand anders op de 5Ghz, dus interference is het iig niet. Ik twijfel echt zwaar aan de router, of deze wel helemaal klopt. DECT en bluetooth zitten ook op niet op 5 maar op 2.4 toch?

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_Viking op 26-01-2012 14:26 ]

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 18:33
*knip*
2.4ghz is toch 150Mbits en 5.0ghz 300Mbits?
*knip*
Neen, ook op 2,4 GHz haal je 300 MBit/s
*knip*
Er zit hier niemand anders op de 5Ghz, dus interference is het iig niet. Ik twijfel echt zwaar aan de router, of deze wel helemaal klopt. DECT en bluetooth zitten ook op niet op 5 maar op 2.4 toch?
*knip*
Dat klopt, maar 5 GHz is gevoeliger voor obstakels, hoe hoger de frequentie hoe lager het penetratievermogen.

Als je Access Point geen 2,4 GHz ondersteund, probeer eens met eentje die het wel ondersteund.

• Mr_Viking
RedShift schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:25:
[...]

Neen, ook op 2,4 GHz haal je 300 MBit/s

[...]

Dat klopt, maar 5 GHz is gevoeliger voor obstakels, hoe hoger de frequentie hoe lager het penetratievermogen.

Als je Access Point geen 2,4 GHz ondersteund, probeer eens met eentje die het wel ondersteund.
Oke, ja ik heb 4 netwerken.. 2,4 + 5,0 en voor gasten ook twee keer die 'bands'

En dat 5GHz minder ver komt wist ik. Uhm.. maar als ik echt naast de router zit met mn iMac. vind ik de waardes die ik nu haal, 50-60% wel laag? Beneden is het 30%. Snelheden zijn overal wel (via speedtest.net) gewoon volle 40mbit.

• Mr_Viking
Ik heb nu 120mbit van Ziggo besteld.

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/2B090j471T3h253N2Y14/wired.jpg

Maar draadloos:

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/3G170d020z2Q380k3a0d/wireless.jpg

Dit moet toch hoger kunnen? Via Google vind ik mensen met de zelfde router die gewoon 117mbit draadloos krijgen?

[ Voor 19% gewijzigd door Mr_Viking op 01-02-2012 20:15 ]

Verwijderd

Lees je eens in op http://www.smallnetbuilder.com Dan zul je zien dat de door jou verwachte snelheden nooit gehaald kunnen worden. Max is toch wel in ideale omstandigheden 80/90 Mbit/s. Realistischer is veel lager. Zeker als de locaties wat verder uit elkaar liggen. Daar is ook de 855 getest. Is even zoeken, maar staat er wel. Is nogal een professionele site.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Mr_Viking schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:14:
Maar draadloos:

Dit moet toch hoger kunnen? Via Google vind ik mensen met de zelfde router die gewoon 117mbit draadloos krijgen?
Getest met wat en wat voor een afstand hebben we het over? Daarnaast welke netwerkkaart? Wat is de verbindingssnelheid van de verbinding volgens je OS dan op die plek (voor of na, niet tijdens de test)?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Geadverteerde provider snelheden zijn altijd bedraad optimaal. Wireless bevind je je ineens in een grijs gebied en daar heeft de provider ook 0 invloed op. De snelheid die je haalt is altijd lager dan geadverteerd, zowel door provider als hardware leverancier (wireless router, modem, nics etc etc).

Daarnaast is wireless vrijwel altijd half duplex dus moet je over dezelfde kanalen in- en uitstralen. Leuk als je meerdere antennes hebt maar de bandbreedte die je tot je beschikking hebt laat het gewoonweg niet toe om op die snelheden een fatsoenlijke wireless signaal te krijgen. En zeker niet met "huis-tuin-keuken" apparatuur.

Ja ik heb ook de DIR-855 en het signaal draagt op de 5GHz band niet ver, met de 2.4GHz kom ik een stuk verder. Signaal wordt wel wat minder maar ik heb nog wel bereik. Op 5GHz is het signaal op plekken gewoon weg. Dus beter een minder signaal dan geen signaal...

https://discord.com/invite/tweakers

• Mr_Viking
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:20:
Lees je eens in op http://www.smallnetbuilder.com Dan zul je zien dat de door jou verwachte snelheden nooit gehaald kunnen worden. Max is toch wel in ideale omstandigheden 80/90 Mbit/s. Realistischer is veel lager. Zeker als de locaties wat verder uit elkaar liggen. Daar is ook de 855 getest. Is even zoeken, maar staat er wel. Is nogal een professionele site.
Ja heb ik gedaan ook voor aanschaf van de router o.a. Als je die review leest, dan lees je ook over de WiFi problemen die hij tijdens het testen had. In de conclusie staat ook

"It's no so much that the two Atheros-based radios aren't good performers, than it is the lack of a client that can hold up its end of the deal.".

Dus dan heb ik meerdere bronnen die tussen de 100-120mbit halen, van latere tijdstippen. Dan vertrouw ik daar toch meer op... nieuwere firmware, betere 5ghz netwerkkaarten etc
Nivk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 23:22:
[...]

Getest met wat en wat voor een afstand hebben we het over? Daarnaast welke netwerkkaart? Wat is de verbindingssnelheid van de verbinding volgens je OS dan op die plek (voor of na, niet tijdens de test)?
Getest met Ziggo speedtest, speedtest.net.

Afstand is geen 2 meter, geen muren of obstakels. 1 client actief naast de router dus. Netwerkkaart weet ik zo 1,2,3 niet. het betreft een iMac met OSX 10.7 Lion. 300mbit is de 'negotiated speed'.

Er zijn hier verder geen andere 5ghz netwerken in de buurt. Enkel een 5tal netwerkjes op de 2.4ghz band.

Kortom, hoe optimaal wil je de omstandigheden hebben?
redfoxert schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 23:35:
*knip*
Ja ik heb ook de DIR-855 en het signaal draagt op de 5GHz band niet ver, met de 2.4GHz kom ik een stuk verder. Signaal wordt wel wat minder maar ik heb nog wel bereik. Op 5GHz is het signaal op plekken gewoon weg. Dus beter een minder signaal dan geen signaal...
Dat is waar, maar het bereik is echt dramatisch. Komt amper door een vloer heen (niet dik, ongewapend).. bedankt voor het delen van de info. Welke FW draai je en wat zijn je max WiFi snelheden?

[ Voor 22% gewijzigd door Mr_Viking op 02-02-2012 01:42 ]

• Mr_Viking
Nou breekt m'n klomp!

ik haal nu gewoon ±90 mbit wireless. (96-98 is max, cat5 kabel ;<)

Antenne's iets verzet, router ff van de stroom afgehad.. :S
Pagina: 1