Nad 319 stereo versterker: Rechter kanaal valt af en toe weg

Pagina: 1
Acties:

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-01 22:49

invincible30

Psn: pelter29

Topicstarter
Sinds een paar weken ondervind ik een probleem met mijn versterker.
Op willekeurige momenten valt het rechtersignaal weg. Het geluid begint dan te kraken.
Als ik het volume hoger zet is het weer goed.
Dit euvel is op meerdere ingangen vd versterker.
Aan mijn speakers ligt het niet. Andere versterker aansluiten verhelpt het probleem namelijk.

Ik heb de versterker al opengengemaakt, maar ik kan niets bijzonders zien.

Is er hier iemand die dit ook heeft gehad? En wat kan er aan gedaan worden?
Garantie is al heel lang verlopen :'(

Wellicht een speakerrelais defect?

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem met mijn NAD. Het probleem werd bij mij veroorzaakt door de hoofdtelefoon-ingang. Deze deactiveert de speakers bij het inpluggen, maar bleef soms - half - hangen. Probeer het daar eens in te zoeken.

• invincible30

invincible30

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

het probleem zit niet in de hoofdtelefoon-ingang.
Als het geluid wegvalt in het rechterkanaal en ik doe mijn koptelefoon erin, dan doet dit kanaal het weer (over de headphone)

De balans en bas- en treble regelaars heb ik al "doorgesmeerd". Mocht niet baten helaas.

Morgen voorzichtig het speakerrelais schoonmaken en wellicht vervangen.

Is dat duur trouwens een relais?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de potmeter van de volume regelaar kan ook gewoon versleten zijn, dan kun je contactspray gebruiken wat je wil maar het helpt geen ruk meer dan

Iperf

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heb je de potmeter van de volumeregelaar al gecontroleerd (bij elk kanaal de loper van de potmeter verbinden met het pinnetje dat er rechts naast zit - waarschuwing: je luistert dan op vol volume)?
invincible30 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 19:05:
De balans en bas- en treble regelaars heb ik al "doorgesmeerd". Mocht niet baten helaas.
Toch niet met contactspray? Daarmee schijnen de problemen na een tijdje juist erger te worden.
Hangt ervan af wat voor relais het precies is, voor een paar euro moet hij wel te krijgen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 31-01-2012 19:19 ]

• invincible30

invincible30

Topicstarter
TBTL schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 19:15:
Heb je de potmeter van de volumeregelaar al gecontroleerd (bij elk kanaal de loper van de potmeter verbinden met het pinnetje dat er rechts naast zit - waarschuwing: je luistert dan op vol volume)?

[...]
Toch niet met contactspray? Daarmee schijnen de problemen na een tijdje juist erger te worden.

[...]
Hangt ervan af wat voor relais het precies is, voor een paar euro moet hij wel te krijgen zijn.
Ja met contactspray :X Hmm, dat voortaan maar laten dan.

Dat zijn de kosten dus niet! Het vervelende is gewoon dat ik niet precies weet waar het probleem nu zit.
Als ik de amp een servicebeurt zou geven ben ik denk ik best een hoop geld kwijt?
Iemand ervaring hiermee? Moet ik dan denken aan 50, 100 euro, of nog meer :? ?

Volgens mij kan ik helemaal niet bij de potmeters komen? Ik ben totaal niet technisch, maar deze zijn zover ik kan zien helemaal afgesloten?

[ Voor 12% gewijzigd door invincible30 op 31-01-2012 19:35 ]

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 18:53

Egocentrix

Parttime zeurkous

Hoe oud is je versterker? Op mijn C715 zit in ieder geval 5 jaar garantie. Misschien zal die servicebeurt daar nog net onder vallen. Als je zeker wilt weten wat het kost, kun je denk ik het beste NAD even mailen/bellen.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• invincible30

invincible30

Topicstarter
Ruim 10 jaar oud. Servicebeurt en/of reparatie zal iig goedkoper zijn dan een nieuwe versterker.

Hopelijk komt het niet zo ver en ligt het aan het relais. Gelukkig is mijn pa wel handig, dus die moet dat wel kunnen vervangen!

• invincible30

invincible30

Topicstarter
Heb het probleem opgelost!

Speakerrealais goed schoongemaakt. Maakte geen goed contact.

Kan gesloten worden dus :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Eh... nee hoor...

Wise enough to play the fool

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 12:44
offtopic:
die fascinatie met topics sluiten verbaast mij toch elke keer weer :+

• invincible30

invincible30

Topicstarter
Dacht dat dit juist zo hoorde

mijn excuses :P

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:50
Mooi dat dit topic niet dicht is: ik heb precies dezelfde versterker en precies hetzelfde probleem.

Kun je me misschien in de richting sturen waar ik dat relais kan vinden en hoe ik die het best kan schoonmaken? (heb nooit een versterker opengemaakt..). Thanks alvast.

• invincible30

invincible30

Topicstarter
sheepdog schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:06:
Mooi dat dit topic niet dicht is: ik heb precies dezelfde versterker en precies hetzelfde probleem.

Kun je me misschien in de richting sturen waar ik dat relais kan vinden en hoe ik die het best kan schoonmaken? (heb nooit een versterker opengemaakt..). Thanks alvast.
Ik heb een tweetal fotos voor je toegevoegd.

In mijn geval was het dus het speakerrelais dat het niet meer goed deed.

Helaas lukte het mij niet om het kapje vh relais te krijgen. Ik heb toen heel voorzichtig met een mesje de bovenkant vh kapje eraf gesneden.
Als je het open hebt gekregen zie je een viertal contactjes.
2 voor het linkerkanaal en 2 voor het rechter.

Als de versterker aanstaat maken deze contact met elkaar. Als er vuil tussenzit dan kan het zo zijn dat een kanaal wegvalt of stoort.

Ik heb heel voorzichtig met een fijn stukje schuurpapier deze contactjes schoongemaakt.

Dit is het relais met het kapje er nog op. De bovenkant het ik eraf gesneden, zodat ik bij de 4 contactjes kon.

Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/4629/nadspeakerrelais.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img534.imageshack.us/img534/1620/nad319s.jpg

Succes!

[ Voor 11% gewijzigd door invincible30 op 07-02-2012 17:48 ]

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:50
Ben er vandaag mee aan de slag gegaan en tot nu toe geen gekraak meer! Bedankt man!

• invincible30

invincible30

Topicstarter
Graag gedaan hoor!

Veel plezier met je kraakloze versterker! ;)
Pagina: 1