Slecht tv-signaal na aansluiten dig. ontvanger op derde tv

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een vreemd probleem met mijn tv-signaal. De situatie is als volgt: ik woon in een gelijkvloers appartement. In de woonkamer komt het tv-signaal binnen. Daar heb ik een versterker geplaatst (2 uitgangen). Vanaf daar gaat 1 kabel naar mijn tv in de woonkamer met digitale ontvanger. Tevens gaat er vanaf de versterker ong. 10-15 meter kabel naar de slaapkamer. Daar wordt het signaal dmv. een Hirschmann-splitter gesplit naar een (analoge) tv in de slaapkamer. Het andere deel na de split gaat met ong. 5-10 meter kabel naar een analoge tv in de logeerkamer.

Tot zover werkte dit goed en had ik zowel op de slaapkamer als de logeerkamer perfect beeld (alleen in de logeerkamer zie je op sommige zenders een heel klein beetje ruis door de lengte van de totale kabel).

Sinds vandaag heb ik in de slaapkamer een digitale ontvanger geplaatst. Werkt prima. Echter geeft het beeld van de analoge tv in de logeerkamer sindsdien ineens erg veel ruis. Als ik de stekker uit de digitale ontvanger in de slaapkamer er weer uit trek dan is het beeld meteen weer strak in de logeerkamer. Als ik diezelfde kabel dan weer in de analoge tv in de slaapkamer plug dan is het beeld in de logeerkamer nog steeds goed.

Het lijkt er wel op alsof het signaal 'opgeslurpt' wordt zogauw die digitale ontvanger is aangesloten. Iemand een idee waardoor dit komt en of er iets aan te doen is? Ik weet dat de totale lengte van de kabel aan de lange kant is, maar het werkte altijd goed, totdat ik een digitale ontvanger inplugte. Aan de totale lengte van de kabel of het aantal splitters is niks veranderd.

Verwijderd

welke versterker
welke splitter
welke kabel(s)
welke connectors
welke digitale ontvanger

(10-15 meter + 5-10 meter
dat is in het gunstigste geval dus 15 meter, en in het uiterste geval 25 meter totaal)

:)

• Palomar
  • Niet online
Versterker is een goedkoop Gamma-ding.
Splitter is Hirschmann-ding met F-connectoren.
Kabels zijn Gamma, maar wel dik.
Metalen connectors (wel van Gamma), goed aangesloten.
Ontvanger is een Humax 5000C.

En bij de lengte van de kabels, ga maar van het uiterste geval uit. Ong. 15. meter van versterker tot splitter. Vanaf splitter 1 kabel van 8 meter naar de logeerkamer en ong. 2 meter naar de tv in de slaapkamer.

Waarom ik deze details niet vermeldde, is omdat het in principe goed werkte en de installatie qua versterker/connectoren/bekabeling dus gewoon goed leek te zijn. Ik vind het te makkelijk om nu maar te zeggen dat het aan het goedkope Gamma-ding ligt, omdat die altijd slecht zijn. Pas sinds aansluiten van die Humax in de slaapkamer is het signaal in de logeerkamer opeens slecht. Voorheen stond de Humax in de woonkamer en dat ging wel goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 25-01-2012 22:00 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 22:29

JdM

Humbled

Je hebt een gecombineerd ster systeem en op een aftakking van de ster een rijgsysteem gecreëerd, voor zover ik het begrijp.
Een rijgsysteem kun je het beste voorzien van bijpassende rijgdozen en een afsluitweerstand in de laatste rijgdoos, dan moet je probleem verdwenen zijn.

Hier een bron

[ Voor 10% gewijzigd door JdM op 25-01-2012 22:07 ]

• Palomar
  • Niet online
Ik gebruik geen dozen. Gewoon kabels met aan het eind een coax-plug die in de tv of digitale receiver gaat. Op het punt waar gesplit wordt gebruik ik een 'Hirschmann AFC1611 enkelvoudig aftakelement' met 2 uitgangen. Vanaf daar gaan 2 kabels rechtstreeks naar de tv's.

Waar zou ik dan een afsluitweerstand moeten plaatsen? Op de Humax-versterker digitale ontvanger zit wel een coax-uitgang (die het signaal doorgeeft voor een extra tv oid). Moet daar misschien een afsluitweerstand op?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 22:29

JdM

Humbled

Ik begrijp dat je geen dozen gebruikt, ik geef alleen aan wat de basis aansluitmethode zou moeten zijn.
Je kunt ook de uitgang van de humax gebruiken om het signaal door te lussen ipv via de splitter die je nu gebruikt, een weerstand in de humax plaatsen heeft geen zin.

Een tekening zou ook handig zijn, omdat je nu plots spreekt van een humax-versterker?

[ Voor 14% gewijzigd door JdM op 25-01-2012 22:20 ]

• Palomar
  • Niet online
sorry, haalde de termen even door elkaar. Ik bedoelde Humax digitale ontvanger ;)

Bedankt voor de tips iig :) Zal es kijken of het effect heeft als ik iets aansluit op de coax-uitgang van de Humax receiver.

• Palomar
  • Niet online
Hier overigens een tekeningetje van de situatie:

http://dl.dropbox.com/u/18325629/tvaansluiting.png

(rechtsboven lichtblauw is het aansluitpunt van ziggo. Andere lichtblauwe is de splitter. Twee donkerblauwe dingen zijn de digitale ontvangers en groen zijn de tv's, waarvan onderste dus analoog is).

• Palomar
  • Niet online
Een coax-kabel aansluiten op de uitgang van de Humax met een kabel naar de analoge ingang van de tv (om zodoende alles 'af te sluiten') maakte niets uit.

Enige wat ik nog even ga proberen is de F-connectoren gebruiken die bij de Hirschmann-splitter zaten. Die zijn wat dikker dan de F-connectoren die ik er nu op heb zitten. Al betwijfel ik of dat het probleem oplost.

• Palomar
  • Niet online
Ik ben eruit. Op de splitter zag ik een schemaatje met pijltjes staan hoe het aangesloten moest worden:

Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/hirschmann/afc1611/afc1611_1.jpg

Ik had de lange kabel (afkomstig uit de woonkamer) op het enkele plugje geplaatst en de 2 andere tv's op de andere 2 pluggen. Zoals je op het plaatje ziet moet linksonder de input zijn (kabel uit woonkamer) en de andere 2 de outputs. Heb de kabels omgewisseld en nu weer strak beeld op de derde tv :)

Had er nooit bij stilgestaan dat het uitmaakte hoe je het aansluit...

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 26-01-2012 20:23 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Palomar schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:22:
Ik ben eruit. Op de splitter zag ik een schemaatje met pijltjes staan hoe het aangesloten moest worden:

[afbeelding]

Ik had de lange kabel (afkomstig uit de woonkamer) op het enkele plugje geplaatst en de 2 andere tv's op de andere 2 pluggen. Zoals je op het plaatje ziet moet linksonder de input zijn (kabel uit woonkamer) en de andere 2 de outputs. Heb de kabels omgewisseld en nu weer strak beeld op de derde tv :)

Had er nooit bij stilgestaan dat het uitmaakte hoe je het aansluit...
Dat verwacht je serieus niet... 8)7

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1