• Mikeh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-01 15:42
Beste Tweakers!

Heb sinds afgelopen weekend een nieuw systeem in elkaar gezet maar systeem loopt niet stabiel.

Corsair Obsidian 800D
Intel DX79SI
Intel Core i7 3930k
2x G.Skill RipjawsZ 16GB DDR3-1600 CL9 quad kit
MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition OC
OCZ Agility II 120Gb
Be Quiet Straight Power E9 700W
Corsair Hydro Series H100

Het probleem voor mij is nogal vaag. Na het installeren van het systeem leek het allemaal soepel en stabiel te draaien totdat mijn verbazing het systeem ineens op random momenten vastloopt. Zij het dat ik aan het tekstverwerken ben of op internet zit te browsen, het systeem loopt ineens helemaal vast waardoor de muis niet meer te bewegen is en hij niet meer reageert op het toetsenbord (lampje van Num-Lock blijft bijvoorbeeld branden na het uitzetten, als deze is vastgelopen). Verder ervaar ik geen enkele BSOD of wat dan ook.

Heb het systeem allereerst getest met Memtest voor een totaal van 6 uur zodat deze 2x gedraaid kan worden. Hieruit komen geen fouten of andere meldingen.
Heb het systeem 2x 8 uur getest met Prime95. Ook hier geen enkel probleem en processor blijft netjes op 56 graden hangen op volle prestaties.
Heb het systeem getest met zowel 3DMark11 als PCMark7 en doorlopen alle de test zonder probleem.
Heb geprobeerd Windows te draaien met maar 1 bankje van 4GB RAM.

Heb Windows 7 helemaal Up To Date, alle drivers zijn de laatste stabiele versies, firmware van SSD is naar de laatste versie geüpgrade en BIOS is tevens ook de laatste versie. Windows 7 al een keer opnieuw geïnstalleerd maar verhielp het probleem niet.

Heb geprobeerd al het randapparatuur te verwijderen van het systeem en zo beetje alles op disable gezet in de BIOS, behalve de netwerkkaarten. Ook dit verhelpt het probleem niet.
BIOS is verder gereset en heb alle op default waardes gehouden. Windows geeft tevens geen enkele fout in de Event Viewer.

Het gekke is dat ik zonder problemen zo 4 á 5 uur Modern Warfare 3 kan spelen zonder enkel probleem. Ook zwaardere games zoals Battlefield 3 op maximale settings is dan ook geen enkel probleem en kan ik gerust een aantal uur op door gamen. Echter wanneer ik iets simpels doe als bijvoorbeeld dit bericht type kan mijn systeem vastlopen, waarna de reset toch echt ingedrukt moet worden wilt die nog wat willen doen.

Als iemand nog een idee heeft over wat het probleem zou kunnen zijn.. 8)7
Mijn gok is toch de SSD aangezien die al 18 maanden volop in gebruik is.

Edit
Met het nalezen van topic veranderd ineens de helft van scherm naar een zwart beeld met verticaal gekleurde strepen over het scherm voor ongeveer 7 seconde en valt weer terug naar normaal. Had dit al eens eerder gezien na het saven van de BIOS en opnieuw starten alleen zag ik toen geen strepen. Gebeurd ook pas voor de 2de keer dus misschien een videokaart probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door Mikeh op 25-01-2012 20:45 ]

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 13:00
hmm dit klinkt idd alof het een probleem is met de videokaart of ssd. heb je geen andere videokaart om mee te testen?

edit, klinkt eigenlijk als een videokaart geheugen probleem ;), kan je een foto maken volgende keer?

[ Voor 30% gewijzigd door megadoom op 25-01-2012 21:01 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-02 10:04
[verwijderd]

[ Voor 119% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:56 ]

• Mikeh
Mar.tin schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:03:
Het klinkt als een videokaart probleem, maar gezien het merk SSD zou ik het eerst daar zoeken, die kunnen namelijk nogal een wijde range van problemen veroorzaken. Zie je kans om het systeem even op een andere hdd te draaien?

Edit: En nu lees ik ook dat je zelf de SSD vermoed :). Ik zou echt even een normale HDD of een andere SSD proberen (liefst met dezelfde windows install)
Aangezien het merk SSD van OCZ is, welke toch niet echt bekend staan als vertrouwbaar en gezien de leeftijd..., zou ik de installatie eens verplaatsen naar een normale HDD. Is het verstandig om hem helemaal opnieuw te installeren of zou ik even een clone maken van de SSD partitie en deze terugplaatsen op de HDD?

Clone lijkt me beter aangezien je zo precies dezelfde configuratie gebruikt als met een SSD alleen weet ik niet zeker of dit eventueel andere problemen gaat veroorzaken. Ik ga het in ieder geval morgen even testen.

Verder lijkt het me ook iets met de videokaart. Leek net of het allemaal artifacts waren alleen had net niet genoeg tijd voor een foto. Vreemd genoeg kan ik wel gewoon 5 uur Call of Duty of Battefield 3 op max instellingen draaien 8)7

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 05:11

Appie

F1RST Racing

Mikeh schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:40:
[...]
Verder lijkt het me ook iets met de videokaart. Leek net of het allemaal artifacts waren alleen had net niet genoeg tijd voor een foto. Vreemd genoeg kan ik wel gewoon 5 uur Call of Duty of Battefield 3 op max instellingen draaien 8)7
Kan ook komen door de SSD. Data wordt nu eenmaal ingeladen van de SSD.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Heb je nou 32GB RAM? Of is het 2x8GB? Maar OCZ maakt(e) gebruik van de Sandforce controllers in hun SSD's en die zijn niet echt stabiel. Ik zou de SSD serieus overwegen en even je Windows op een andere HDD zetten.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

• Mikeh
Sniperzkillz schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 09:36:
Heb je nou 32GB RAM? Of is het 2x8GB? Maar OCZ maakt(e) gebruik van de Sandforce controllers in hun SSD's en die zijn niet echt stabiel. Ik zou de SSD serieus overwegen en even je Windows op een andere HDD zetten.
Het is 32GB RAM ja. Gezien de prijzen van DDR3 geheugen heb ik gewoon maar 2x 16GB gekocht.. omdat het kan :9~

Ik heb nu mijn SSD gecloned naar mijn HDD en heb tot nu toe nog geen vastloper gehad. Hopelijk is dit dus het probleem en kan ik mijn SSD RMA sturen naar OCZ.

Edit
Nadat ik gister toch nog even Windows opnieuw had geïnstalleerd op de SSD leek het probleem verholpen te zijn. Vandaag na 7 uur op Windows gedraaid te hebben liepen ineens de applicaties vast. Na reset van de computer kon de BIOS de SSD niet meer detecteren. Ook even geprobeerd hem te plaatsen in een externe USB harddisk. Helaas detecteerde Windows geen enkele schijf :( Binnenin lijkt er een oranje lampje te branden en je hoort hem ligt piepen.

SSD was dus de boosdoener :(

[ Voor 29% gewijzigd door Mikeh op 27-01-2012 19:48 ]

Pagina: 1