Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Hallo,

ik zoek mensen die ervaring hebben met de Nikon Coolpix P300. Al een tijdje speelt de gedachte door mijn hoofd om op zoek te gaan naar een acceptabele, doch goedkope vervanger voor mijn Olympus FE 5020 van 2 jaar oud.

Enkele reviews:@ Wehkamp kost dit kleinood op dit moment €209,-

ja oder nein, menschen?

:)

Edit: en bij Zercom is het nog goedkoper (scheelt weer een kratje Heineken ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door John Stopman op 25-01-2012 18:27 ]

Wust um yn 'e moele ha? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ja natuurlijk, meteen doen!

En dan een serieuze reactie: wij kunnen voor jou niet bepalen wat goed is en wat slecht. De een zal zeggen dat de ene camera beter is dan de andere, maar dan gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

Lees in ieder geval deze review ook even door, en bepaal of de nadelen voor jou geen nadelen zijn.
http://www.dpreview.com/reviews/nikonp300/

Een ander advies: blader door de grote foto-websites als Flickr enzo, en bekijk de groepen van foto's die gemaakt zijn door deze camera en zijn concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
quote: DAzN
En dan een serieuze reactie: wij kunnen voor jou niet bepalen wat goed is en wat slecht. De een zal zeggen dat de ene camera beter is dan de andere, maar dan gebaseerd op persoonlijke ervaringen.
Dat begrijp ik, het gaat mij in dit topic juist om het vergaren van persoonlijke ervaringen die ik vervolgens in een Statistiekje in mijn geest plaats.
Lees in ieder geval deze review ook even door, en bepaal of de nadelen voor jou geen nadelen zijn.
http://www.dpreview.com/reviews/nikonp300/
Deze review heb ik allang gelezen: ik ben bedreven in het opsnorren van info op het internet, thx anyways ;)
Een ander advies: blader door de grote foto-websites als Flickr enzo, en bekijk de groepen van foto's die gemaakt zijn door deze camera en zijn concurrenten.
Nog niet aan gedacht. Dat ga ik dus zeker doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat zijn je eisen aan een nieuwe camera? Aan de hand daarvan kunnen we makkelijk beoordelen of de camera geschikt voor je is. De topicstart is een beetje mager met slechts het vragen of de P300 een goede koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Voor huis, tuin & keuken fotografie moet het goed genoeg zijn, maar dan -qua kwaliteit- een stapje hoger dan wat instap camera's van rond de €125,- te bieden hebben: wat mij nog het meeste stoort aan camera's van de generatie van de Olympus FE 5020, is het relatief hoge ruis gehalte vanaf ISO 200.

Aangezien ik een camera 1 á 2x in de maand gebruik heb ik dus geen interesse in de veel duurdere Powershot S100 van Canon.

Ik ben een redelijke nitwit op fotografie gebied, dus vergeef mij op dat vlak mijn zondes aub ;)

Edit: ik heb geen behoefte aan veel zoom: wat het menselijk oog waarneemt en dat dan maximaal x2 ingezoomd (100mm) is voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door John Stopman op 25-01-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

Cheezus

Luiaard

Als het alleen om de fotokwaliteit gaat hoef je niet veel meer dan 125 uit te geven, een powershot SX210 (150 euro) SX220 (185 euro) heeft al +/- dezelfde kwaliteit als de P300 en heeft ook nog eens een groter bereik. Als je denkt dat >100mm echt niet gebruikt wordt zijn er nog wel goedkopere/compactere alternatieven.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheezus op 25-01-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
De SX220 is een leuk cameraatje; ik ben echter niet erg gecharmeerd van het 16:9 schermpje aan de achterkant waardoor het bekijken van foto's wat minder gemakkelijk gaat. 4:3 vind ik persoonlijk praktischer aangezien ik enkel en alleen fotograferen wil. (Het scherm van de P300 is daarentegen ook nog eens x2 zo scherp: 920.000 pixels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je hebt blijkbaar jouw keuze al gemaakt. Waarom dan nog de bevestiging van anderen?

Wat betreft camera's in deze prijsklasse is het echt persoonlijke keuze. Nogmaals, in de review die ik heb gegeven worden een paar nadelen gegeven (iso en witbalans niet eenvoudig te bereiken en het zelf instellen is bepekt). Als dat voor jou geen zwaarwegende bezwaren zijn, dan is dat prima.

Ik persoonlijk ben een groot fan van Nikon apparatuur en mijn reflex-apparatuur is van Nikon. Echter, wat betreft kleinbeeld / compact heeft Nikon mij niet kunnen overtuigen. Mijn Canon Ixus is vele malen beter dan de toenmalig beschikbare Coolpixen. Laat je dus niet verleiden door het merk. Ga vooral af op gebruikersvriendelijkheid en gebruik voor jouw doeleinden. En dat is vooral persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Zat toentertijd ook te twijfelen tussen een paar camera's en deze P300..
Het is toen de pricewatch: Nikon Coolpix S9100 Zwart geworden, door de 18x optische zoom...

Oftewel jij moet al je eisen vaststellen en daar de beste camera voor jou, voor uitzoeken...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
De Nikon S9100 lijkt interessante tweede optie te zijn! Ik zal de aan deze camera gewijde reviews eens opzoeken. ;)
Je hebt blijkbaar jouw keuze al gemaakt. Waarom dan nog de bevestiging van anderen?
Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt: ik overweeg ook nog steeds om op de opvolger van de P300 te wachten (en hoop dat deze t/m ISO 400 wél ruisvrije foto's maakt.) Ook de Samsung EX1 (€ 259,00) lijkt een goede camera te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:49
Als je in de prijsklasse van de Samsung EX1 zit te kijken (€259) dan zou ik zeker ook nog de Canon S95 (€270) meenemen in je afweging.
Waarom? Als je minder ruis wilt bij hogere ISO waardes, is een grotere beeldsensor in het algemeen beter. De sensor van de P300 is 6,2 bij 4,6 mm en van de S95 is 7,6 bij 5,7 mm.
Dit aanzienlijke verschil vertaalt zich in betere prestaties bij hoge ISO waarden. Als Nikon DSLR fan (D90) gaat mijn algemene voorkeur uit naar Nikon maar gezien de presaties is de Canon zeker aan te bevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Inderdaad, de Powershot S95 behoort ook nog tot de mogelijkheden: de vele reviews die ik er over gelezen heb zeggen mij dat het een goed(koop) alternatief voor de veel duurdere Powershot's G12 en S100 is.

Goed, hoewel ik geen reactie(s) op mijn oorspronkelijke topic-vraag gekregen heb, ben ik toch zeer tevreden met de reacties die ik wél kreeg. Bedankt allen!

dutch666 :)

Edit: de Pentax Optio VS20 (€209,-) is ook nog een optie, helaas beschikt deze nieuwe camera over een CCD sensor ipv de meer lichtgevoelige CMOS variant :o

Edit 2: ik heb de Nikon Coolpix P310 aangeschaft en de beeldkwaliteit is veel beter dan dat van mijn oude Olympus FE-5020 :)

[ Voor 36% gewijzigd door John Stopman op 25-03-2012 22:17 ]

Pagina: 1