Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 09:31
Van wat ik er tot nu toe van begrepen heb kan vmware met storage drs een guest verplaatsten van de ene lun (iscsi) naar de andere als 1 lun het te druk krijgt. (binnen de storage pool)

Stel dat ik 20 vm guests heb, allemaal 20gb groot, die op dit moment in 2 luns van 500gb/stuk zitten (vrije ruimte genoeg), op 1 storage unit.

Stel dat ik die storage unit her configureer en er 10 luns van 100gb van maak, vervolgens maak ik met storage drs een pool van die 10 luns. (nogsteeds op diezelfde fysieke storage unit)

gaat mijn performance daardoor omhoog?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 22:24
Als ik het zo lees zeg ik nee.. Je fysiek storage blijft hetzelfde en dat zal uiteindelijk de performance leveren. Maar wellicht als je van RAID types gaat wijzigen, wat spindels uitbreid enz kan je misschien wat servers isoleren op snel en langzame storage waardoor je een soort van winst kan krijgen.. Maar dat ik pas weten als ik weet wat je als fysieke storage hebt.

Het principe van pools is dat je verschillende performance pools maakt zoals RAID10, RAID5 FC, EFD, SATA en aan de hand daarvan VMWare laat verdelen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan soms wel iets meer preformance halen met meerdere targets/luns doordat je per volume een outstanding IO queue hebt, dit gaat meestal alleen op voor iSCSI en is natuurlijk alleen van toepassing wanneer de write IO's in bursts aangeleverd wordt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 10:30

erwinb

Probeert iets secure te doen

Het hangt erg af van de indeling van het betreffende storage systeem.
Ik de beschreven config zie je vaak alle disken in 1 raid groep, waarvan dan weer een aantal luns worden gemaakt.
Eind resultaat is dan dat alle luns eigenlijk op de zelfde disken staat, en er dus nouwelijks een performance verschil zal zijn.
Als b.v. de cache te partitioneren is of er QOS kan worden toegepast, dan kan er wel een voordeel zijn.
Deze optie is er eigenlijk voor omgevingen waar men meerdere tiers aan storage heeft.
Denk daarbij b.v. aan een EMC VNX waarin een SSD tier zit, naast een SAS tier en een SATA tier.