• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:37
Ik zat net wat te internetten met op de achtergrond een muziekje. Ik weet niet eens precies meer hoe het ging, maar blijkbaar gaf ik de computer een tikje, het kán niet hard geweest zijn, maar ik hoorde het wel.

Wat er toen gebeurde had ik nog nooit meegemaakt. De muziek (die op mijn externe HD staat!) begon te stotteren, ging steeds iets langzamer lopen tot het na een paar tellen een buzz gaf -> systeem was vastgelopen. Oké, resetknop dan maar..... Deed het niet. Toen maar geforceerd uitgezet door de powerknop in te houden.

Nu start de PC nog wel op voor zover ik kan zien (geen piepjes, alle fans gaan draaien). Maar, ik krijg dus geen beeld. Niet op allebei de DVI poorten op mijn Club3D 6870, ook niet na het verwijderen van de GPU en via onboard VGA aansluiten op mijn monitor. Mijn Dell U2311H 'voelt' dat er een stekker verbonden is en wil aangaan, maar gaat na een paar seconden in de slaapstand omdat er 'no signal' is.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen?

Specs:

Asus p8h67-m
i5 2500
Club3D 6870
4GB in één reep van Kingston
Windows 7 Ultimate 64 bits

Edit: Om de paar seconden knippert er een rood ledje op mijn moederbord waarboven staat: 'DRAM_LED'. Ik heb helaas geen idee of 'ie dat al langer deed.

[ Voor 6% gewijzigd door BobB op 25-01-2012 17:13 ]

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:06
En als je zoekt op Google naar dram_led? dan vind ik al een aantal pagina's met dezelfde problemen.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

kan zijn dat er een stekkertje los is geschoten of scheef zit.
druk ELKE stekker even goed aan :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Fordox schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 17:23:
kan zijn dat er een stekkertje los is geschoten of scheef zit.
druk ELKE stekker even goed aan :)
Inderdaad.
En gezien de melding over RAM, check ook of dat niet losgekomen is. (Kan alleen als het er al niet goed in zat.)

• BobB
Net even alle kabels aangedrukt, en het geheugen in een ander bankje gehad, maar beiden heeft niet geholpen. Op internet lees ik verschillende berichten over de DRAM_LED. Er kan vanalles aan de hand zijn...

Zoals ik zei begon iTunes te haperen met afspelen om daarna vast te lopen. Kan het de HDD zijn? Of is de BIOS gewoon te zien in een PC zonder harde schijf?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Misschien dat je CPU los is gaan zitten. De i5 heeft een interne geheugencontroller... Dan is het DRAM ook niet echt te testen lijkt me.

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:44
Bios is dan gewoon te zien. Het kan zijn dat je de pc een statische schok heb gegeven. Je zou het met een ander ram bankje kunnen proberen.

• BobB
Ja, ik vermoedde al dat ik dat nodig zou hebben, heb ik helaas niet. Dan morgen maar naar een lokale shop toe. Op internet lees ik ook veel over kapot RAM (helaas ook kapotte GPU, kapotte PSU, en zelfs kapot mobo).

• Heilige Kaas
Woon je toevallig in bemmel en omstreken? Dan zou je hier een geheugen bankje kunnen uitproberen. Ik denk niet dat een computer winkel zomaar even een stukje geheugen uit de pc haalt. Of je moet naar een wat kleinere winkel. (niet zoiets als mycom) Of als je garantie hebt gewoon naar de winkel.

• BobB
Bedankt voor het aanbod! Maar ik heb weer beeld, iets verder gekomen. Ik Haalde het bankje uit slot 2/4 waar hij in zat en dus niet deed, en daarna in bankje 4/4 (het tweede blauwe bankje). Opeens was de vertrouwde piep terug en startte de PC door.

Even dacht ik dat het opgelost was, maar helaas... na het opstarten begint alles te stotteren (muis beweegt al niet soepel meer) en na een paar tellen hangt die dan helemaal.

Hoe groot is nu de kans dat het de RAM is? Anders bestel ik zo even nieuw geheugen.

Edit: Dat was voor het eten, nu na het eten geeft hij geen beeld meer en zijn de problemen zoals hierboven staat. Ook het DRAM_LED lampje knippert weer. Heel apart, dat het na een half uur stilstaan verandert!

[ Voor 17% gewijzigd door BobB op 25-01-2012 18:31 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26
Nog een keer opstarten dmv de hangen en opstarten guide? Memtest proberen? ;)

• Fordox

Fordox

00101010

maar inderdaad, het kan ook je hdd zijn.
die houden niet veel van stootjes. koppel je hardeschijven eens af, of zoek een andere en zet dan nog eens je pc aan.

als dit zo het geval is, ben ik wel bang dat je al je data kwijt bent...

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 16:07

Rannasha

Does not compute.

Check ook even of je CPU koeler nog goed vastzit. Een van de symptomen, eerst stotteren en daarna vastlopen kan een indicatie zijn van een CPU die te warm wordt en zichzelf terugklokt en uiteindelijk zichzelf uitzet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:24

Nox

Noxiuz

Het lijkt me een typisch probleem voor een HDD die niet werkt. Dat stotteren is de buffer die heel slecht vol loopt, een duidelijk probleem als je HDD zomaar zijn laatste bytes uit zijn cache haalt.

Maar voor dit soort dingen heb ik als het na een half uurtje niet lukt 1 oplossing. Hele pc uit elkaar halen en in elkaar zetten. Lekker 2 uurtjes bezigheidstherapie én dan werkt hij weer. Als hij niet werkt is er echt iets kapot :P

Overigens tijdens het in elkaar zetten eerst alleen cruciale onderdelen testen. Voeding, 1 ramstokje, vga en CPU. That's it.

EDIT

Mijn bovenbuurman heeft ook een goede hint, die cpu cooler haal ik ook nooit los tijdens mijn enige oplossing maar kan je zeker overwegen wel te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 25-01-2012 19:38 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• BobB
Omdat ik niet kan troubleshooten met andere onderdelen gok ik het er in eerste instantie maar op dat het aan het geheugen ligt. Daarom ook net een nieuw setje besteld, niet verkeerd om mijn ene reepje 4GB te upgraden naar twee van 4GB :)

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Het is goed mogelijk dat die tik die je hoorde één van de laatste stuiptrekkingen is van je HDD, heb dat zelf wel eens meegemaakt. Probeer eens de HDD los te koppelen en een andere te proberen.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:24

Nox

Noxiuz

Een HDD zorgt er niet opeens voor dat je geen beeld meer hebt. Videokaart, CPU, geheugen en mobo zouden als enige de boosdoener kunnen zijn. En je voeding maar als de fans niet meer draaien weet je dat het hoogstwaarschijnlijk daar aan ligt.

Hij kan opeens stuk zijn maar dan zou hij bijv. 12v over je sata poort moeten hebben geramd en daarbij de IC's van je moederbord laten knallen :P Maar dat lijkt mij heel onlogisch..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Fordox

Fordox

00101010

NoxiuZ schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:18:
Een HDD zorgt er niet opeens voor dat je geen beeld meer hebt. Videokaart, CPU, geheugen en mobo zouden als enige de boosdoener kunnen zijn. En je voeding maar als de fans niet meer draaien weet je dat het hoogstwaarschijnlijk daar aan ligt.

Hij kan opeens stuk zijn maar dan zou hij bijv. 12v over je sata poort moeten hebben geramd en daarbij de IC's van je moederbord laten knallen :P Maar dat lijkt mij heel onlogisch..
Hij kan wel degelijk zorgen voor een crash, of evt kortsluiting waardoor het systeem niet meer werkt.

• BobB
Nou, zoals gisteren al gezegd heb ik nieuw geheugen besteld. De meeste meldingen bleven maar doorgaan op het geheugen, dus daarom heb ik daar maar op gegokt.

Vanmiddag kwam het aan, en meteen ingebouwd. In eerste instantie bleef het probleem aanhouden, dus baalde ik al. Daarna nog wat verder gegoogled, waarbij tips langskwamen die over de MEM-OK-knop gingen en de bios batterij. De batterij even eruit gehad, daarna opgestart en vlak na het opstarten de mem-ok-knop ingedrukt. Na een reboot kreeg ik de goede piep bij het opstarten weer, en is het probleem voorlopig opgelost!

• Fordox

Fordox

00101010

mooi

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26
En nu snel de rest van je pc testen.

• Heilige Kaas
Inderdaad even voltages controleren. Mocht het je voeding zijn dan zou het zonde zijn als het weer gebeurt. Dan is misschien wel meer kapot.
Pagina: 1