Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hoi :)

Op mijn werk bevinden we ons in een transitie naar een cosultancy organisatie. D'r zijn er een aantal bij ons (waaronder ikzelf 2 jaar) die ervaring in de consultancy hebben, maar ook een hoop die dat niet hebben.
Daarom ben ik op zoek naar aanbieders van diverse consultancy trainingen. Bij mijn vorige werkgever (grote internationale detacheerder) werd dit in house gedaan, en zo zullen de meesten grote jongens dat wel doen vermoed ik. Alleen zijn wij daar wat klein voor ;)

Nou snap ik dat "consultancy skills" nogal breed is...maar wat zou je als consultant allemaal extra nodig hebben qua training bovenop bijvoorbeeld een beheerder? Softskills zijn uiteraard belangrijk, maar hoe en waar train je bijvoorbeeld je adviesvaardigheden en je coaching :? Uiteraard zijn ervaringen ook van harte welkom :)

Ik heb wat dingen opgeschreven die zo even in mijn hoofd kwamen. De hoofdzaak is: Wat is of kan nodig zijn, en dan ook: waar kun je die trainingen dan volgen :?
  1. Communicatietrainingen (zeer breed, dus tips / ervaringen anyone?)
  2. Adviesvaardigheden
  3. Coachingstrainingen
Overigens mogen zaken als ITIL foundation en PRINCE2 foundation / practicioner niet in het lijstje ontbreken, maar die weet ik zelf wel te vinden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
schouten & nelissen heeft een aantal leuke cursussen, oa beïnvloeding (basis en gevorderd), adviesvaardigheden maar ook meer richting strategisch denken en het begeleiden van transitietrajecten. ik heb er zelf een aantal trainingen gevolgd en ben er erg tevreden over.

http://www.sn.nl/persoonlijke-ontwikkeling/Thema.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Frieda op 25-01-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
S&N kende ik idd, heb ik zelf ook ooit een cursus gevolgd (effectief communiceren). Was idd erg goed. Wist niet dat ze inmiddels zaken op thema aanboden, thanks voor de tip :)

Blijft nog steeds de vraag: wat voor type trainingen heeft een consultant nodig / baat bij?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:15

Prx

Bij mijn werkgever hebben we het ook in-house en volgens mij geven we dit ook aan externen. Er bestaat zelfs een cursus genaamd 'consultancy skills'. We hebben ook cursussen voor effectief communiceren, realistisch overtuigen en meer om de zachte kant te versterken

Ik zal eens kijken of ik de omschrijvingen kan opduikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik zou me eerst eens verdiepen in wat voor soort consultancy we het hier over hebben, er zijn nogal wat soorten :P
Maar aan algemene vaardigheden zou ik me afgezien van de obvious ones bijvoorbeeld ook wel kunnen voorstellen dat een goeie consultant de juiste vragen weet te stellen, aka, interviewtechnieken e.d., kan erg waardevol zijn.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
De specifieke vaardigheden (functioneel / technisch) zijn bekend en aanwezig, evenals de specifieke opleidingspaden daarvoor, da's gelukkig het probleem niet :)
De vraag is meer: wat zou je allemaal nodig kunnen hebben of wat zou nuttig kunnen zijn?

Interviewtechnieken om de juiste vragen te stellen zou idd een nuttige kunnen zijn, thanks voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:55:
S&N kende ik idd, heb ik zelf ook ooit een cursus gevolgd (effectief communiceren). Was idd erg goed. Wist niet dat ze inmiddels zaken op thema aanboden, thanks voor de tip :)

Blijft nog steeds de vraag: wat voor type trainingen heeft een consultant nodig / baat bij?
die die ik noemde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 13:47

André

Analytics dude

Er zijn aardig wat trainingen te bedenken, alleen verschilt het per persoon welke de meest effectieve is. Even een opsomming uit de losse pols:
algemene communicatie cursussen: omgaan met negatieve feedback, gesprekstechnieken, hoe bouw je een gesprek op, leiding hebben/nemen/houden, structuur aanbrengen, overtuigen
presentatievaardigheden: groepsdynamiek, leerstijlen (kolb), opbouw van presentaties, train de trainer, omgaan met een groep
commerciele vaardigheden: kansen signaleren, organisaties begrijpen, overtuigen, gesprekstechnieken
leidinggeven: kan handig zijn om je wensen goed over te brengen aan externe mensen die je adviezen moeten uitvoeren

Als je inhoudelijk al sterk bent en je vervolgens bovenstaande skills onder de knie krijgt ben je al aardig op weg. Verder telt je persoonlijkheid ook mee. Een consultant vol zelfvertrouwen straalt uit dat hij verstand van zaken heeft. En hoe makkelijker je met mensen om kunt gaan hoe sneller je ze meekrijgt in je advies <-- waarvan de inhoud altijd de basis is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Consultancy is denk ik HBO niveau. ( Hoewel MBO-ers prima op dat niveau kunnen werken. )
Het heeft een mate van abstract kunnen denken en het overzicht kunnen houden.

Na het MBO en HBO ben ik als sales engineer terecht gekomen in een verkoop organisatie. Natuurlijk hou ik me vooral met technische zaken bezig, maar ik heb ook altijd meegedraaid met trainingen die voor sales bedoelt waren. ( Zoals verkooptechnieken, presentatie skillz, etc. )

Voor Cisco en VMware ben ik niet alleen bezig met technische trainingen (zoals VCP) maar heb ik ook de sales en presales trainingen gedaan. (VSP en VTSP). VCP is puur implementatie van het geheel. VSP is meer positionering bij de klant en VTSP zit er meer tussen in. Toen ik VCP deed waren de meeste cursisten beheerders. En daar kwamen ook meer beheerders vragen vandaan. Ik had meer vragen over hoe je situaties kan inrichten en wat de limitaties zijn, omdat dit voor mij interessant kan zijn. Nu hebben veel fabrikanten ook design tracks die interessant zijn voor consultants. ( Voor VMware: VCP / VTSP combi. Voor Cisco: CCDA / CCDP. )

Ik denk dat iedereen in je organisatie op de hoogte moet zijn van wat je verkoopt. ( Hardware doosjes, software of diensten. ) Het hoeft niet "in-depth", maar wel dat mensen globaal dingen kunnen plaatsen. Je krijgt dan cross-selling. Een consultant loopt binnen bij een klant, lost een probleem op en ziet ook nog 3 andere problemen waar je bedrijf misschien ook een oplossing voor kan bieden. Dit vind ik bijvoorbeeld ook erg sterk aan de webshops van Coolblue. Je koopt een iPad en je kan er meteen een sloot aan accessoires bij kopen. ( iPad, bescherm hoesje, video kabeltje - een betere totaal oplossing voor de klant en meer omzet voor Coolblue. ) Je kan zoiets natuurlijk ook verzinnen voor services die je aan je klanten biedt.

Ik bezoek vaak Cisco voor product updates en ze zijn erg goed in het bouwen van wollige sales-achtige presentaties. Maar daardoor kan ik wel producten positioneren en rekening houden met de business eisen en het niet alleen te kijken naar de technische eisen. Verder heb ik een hoop mensen presentaties zien geven. Sommige bakken er niets van en anderen zijn ronduit geniaal. ( Beter dan stand-up comedy.) Ik kan me een presentatie herinneren waarbij het whiteboard gevuld was met tekeningen van Bart Homer, aliens en piraten. ( Dit houdt de aandacht vast bij een relatief saai onderwerp als ICT. ) Van geniale presentaties leer ik zelf ook van. Niet alleen de inhoudt van de presentatie, maar ook van de stijl van presenteren.

Geef je zelf regelmatig presentaties, dan bouwt dit zelfvertrouwen. En dit kan je gebruiken om klanten te overtuigen als je niet in een presenteer-situatie/modus zit. Natuurlijk moet je wel weten waar je het over hebt, maar dat is een basisvoorwaarde. ( Zo geeft ik zelf regelmatig Cisco Select trainingen aan Account Managers en Engineers van Cisco Partners. )

Consultancy is iets wat je moet doen. Daarbij gebruik ik de stelregel dat aannames de "Mother of all fuckups" zijn. Als me iets niet duidelijk is, vraag ik door. ( Soms tot ergernis van mijn commerciële collega's >:) ) Want een fuckup kan veel geld kosten. Ik werk zelf veel met resellers van Cisco. Zij kennen hun klanten het beste. Ik hou me meer bezig met de technische kant van het verhaal. Vaak is er al een denkrichting bekent, waar een oplossing naartoe zou kunnen gaan. Ben je een consultancy club, dan is het ook handig om inzicht te krijgen in de business issues van je klant. Want je klant kan hiermee geld verdienen of besparen. ICT is een middel, geen doel op zich.

Daarnaast probeer ik zo veel mogelijk product updates mee te krijgen, door webinars en seminars van Cisco en andere fabrikanten te volgen. Roadmap informatie, dat soort dingen. Ik heb er een hekel aan als ik nieuws van klanten moet horen. :)

Je zou verder eens kunnen kijken naar:
http://www.experteach-ben...ining_steckbrief_ONE6.php

En naar:
http://www.bos-com.nl/diensten/communicatie

De eerste is vooral technisch georiënteerd en de tweede is meer sales georiënteerd.
( Ik heb met beide clubs ervaring, maar niet specifiek die trainingen. Dit was alweer een tijdje geleden. )

Overigens staat de inhoud van deze trainingen niet vast. Als je er meer of andere items in wil hebben, dan kan dit aangepast worden. ( Bijvoorbeeld presentatie skillz. ) Je kan dit customizen aan je eigen organisatie. ( Of zelfs aan het individu, maar dan moet je met persoonlijke trainingsplannen gaan werken. En eerst een inventarisatie maken welke skillz, per individu, reeds aanwezig zijn. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1