Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Klopt zwartwaarde van Omnia in Windows Phone shootout?

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
In het artikel "Shootout: de goedkoopste Windows Phones" lees ik:
Omdat de Omnia W een amoled-scherm zonder backlight heeft, is zwart ook echt zwart.
Om vervolgens in de tabel te zien dat de waarde niet 0 is. Ik vroeg mij dus af of de gemeten waarde van de AMOLED van de Omnia wel klopt. Ik was namelijk altijd (wellicht ten onrechte) dat zwart bij AMOLED idd echt zwart was, omdat de cellen in tegenstelling tot bv plasma, geen steady-state hebben en dus daadwerkelijk geen licht hoeven uitzenden als ze niet gebruikt worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 25-01-2012 14:47 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Volgens mijn natuurkundeleraar is perfect zwart op aarde niet realiseerbaar: er is altijd wel iets van strooilicht, een geëxciteerd elektronnetje, of wat dan ook. Dat is ook in reviews: Shootout: de goedkoopste Windows Phones aan de orde: je hebt gelijk met de stelling dat amoled-pixels écht uitstaan en écht geen licht geven, de gegeven 0,021cd/m² is zeg maar de achtergrondstraling. Met misschien nog een beetje meetfout. In de praktijk komt het er op neer dat zwart op dit scherm pikzwart is - de tabel is correct, maar in de praktijk ga je helemaal niks van deze waarde terugzien.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Dan nog is de meting vrij hoog volgens mij. Als gezegd heeft een plasma geen perfect zwart, omdat er altijd een steady-state is (althans tot nu toe, Pioneer claimde dit bij de 10G Kuro te gaan fixen, maar die is er nooit gekomen). Als ik dan kijk naar bv de zwartwaarde op een plasma (OK, een 9G Kuro, hetgeen tot nu toe niet is geëvenaard) dan is dat 0.0031 cd/m2 (bron: http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PDP-LX5090/Calibration.htm) en dat is een factor 7 minder dan wat AMOLED laat zien. En ik weet uit eigen ervaring dat je de 0,00031 cd/m2 bij de Kuro ook nog kunt zien als het donker is in de kamer. Het zwart is dan erg donker, maar zeker geen "perfect" zwart. Met een factor 7 hoger zou dat behoorlijk goed te zien moeten zijn en dat strookt niet met de waarneming van jullie.

Lijkt me dus dat er een meetfout is of wellicht is de apparatuur niet geschikt voor het uitvoeren van dergelijke lage metingen?

[ Voor 18% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 26-01-2012 15:25 ]

Verwijderd

De apparatuur is niet geschikt. De meeste sites meten het niet eens meer omdat de apparatuur dat niet kan. Zie bijvoorbeeld http://www.anandtech.com/...nderbolt-display-review/6. He thunderbolt display valt erg ver te dimmen, tot op een punt waarop het contrast achterlijk hoog wordt voor dit type paneel, dat is gewoon een meetfout.

Lijkt mij beter al er gewoon '0' wordt ingevuld als waarde, trouwens.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11 15:22
Ik denk dat er iets fout is gegaan. Ik weet dat onze meetapparatuur juist erg nauwkeurig is bij het meten van zwartwaarden. In deze review: reviews: Motorola Razr: smartphone op dieet staat bijvoorbeeld dat de Lumia 800 een score van 0,0019cd/m2 laat noteren. In de recentste review is dat ineens 0,019, een factor 10 meer.

De redacteur zal uitsluitsel moeten geven, maar ik vermoed sterk dat het 0,0019cd/m2 moet zijn.

Nauwkeurigheid: Excellent low-light performance (real-world performance shows good results down to approximately 0.003 cd/m2).

-edit

En gefixt, het moest inderdaad 0,0019cd/m2 etc zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door Marc Rademaker op 26-01-2012 16:18 ]