Het "recht" op een domeinnaam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:50
Ik wist niet zeker of dit het juiste forum was, maar dit leek me de juiste plaats

Het leek mij wel wat om wat te gaan doen met een simpele website voor wat vakantiefoto's, portfolio e.d. Aangezien dit een persoonlijke website wordt had ik bedacht dat ik hier mijn achternaam wel voor kan gebruiken. Mijn achternaam eens ingetypt in de browser en wat blijkt. Deze is in gebruik. Echter, is hier geen normale website actief, maar is er alleen wat advertentie materiaal op geplaatst samen met de melding dat de domeinnaam te koop is.

Maar eens een mailtje gestuurd wat dit moet kosten en er wordt € 950.00 voor gevraagd. Een hoop geld, zeker voor een website waar eigenlijk niet een normale site actief is.

Er zijn niet veel mensen met mijn achternaam. Sterker nog, eigenlijk alleen mijn eigen familie. Ik weet dat er voor bedrijven zoiets bestaat als het "recht" op een domeinnaam. Sony heeft bijvoorbeeld logischerwijs recht op sony.nl. Maar bestaat zoiets ook voor consumenten? Op het moment dat ik aantoonbaar kan maken dat er weinig mensen zijn met mijn achternaam in nederland kan ik dan ook aanspraak maken op het domein: achternaam.nl, zonder dit extra "overname" kosten met zich meebrengt?

Heb wel even lopen zoeken op google.nl maar kan er zo eigenlijk niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem, waar 4 of 5 jaar terug de naam al €750 moest kosten. Ik heb bedankt en wacht (tevergeefs denk ik) op een moment dat de naam weer vrijkomt.

Voor zover ik me kan herinneren (ik heb het eens kort uitgezocht) is het voor particulier niet mogelijk om op basis van achternaam de domeinnaam te claimen, of kon dat tegen kosten die toen hoger lagen dan de €750 die ik er anders voor moest betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je achternaam is niet van jou alleen, dus die kan je niet claimen als zijnde van jou. Dat is met een bedrijfsnaam anders. Ik denk niet dat je veel kans maakt. Maar is het geen idee om je voor- & achternaam te nemen? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb jij het recht op deze naam? Waarom niet je neef, nicht, broer, vader etc?
Gaan die straks als eerst geboren/oudste het domein bij jou claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een domein koopt, dan mag je er toch mee doen wat je wilt. Als die persoon er enkel een placeholder opdumpt, is dat zijn goed recht. Een recht op een achternaam heb je volgens mij niet, dus op basis daarvan kun je niets claimen.
Dus of die 950€ betalen (of doe een goed tegenbod als je die echt wilt hebben), of pak iets anders (andere TLD, suffix of prefix bij je achternaam etc).
Zo heb ik gekozen voor een .be TLD, omdat de .nl ook een placeholder heeft (hij staat te koop zag ik, maar niet echt de moeite om er geld aan uit te geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Tsja... ik heb ooit hetzelfde meegemaakt, alleen had ik nog de bijkomende pech dat mijn achternaam ook die van een bekende schrijver is (Dickens). Domein was destijds gekaapt door BliXem, dat was één van de bekendste en meest gehate domeinkapers. Heb destijds eens geïnformeerd, wilden ze ruim 1500 euro voor het domein. Stond toen ook alleen maar van die reclame op.

Tsja... niet gedaan dus. Ondertussen blijkt een of ander pannenkoekenrestaurant dat Dickens heet het domein te hebben gekocht. Jammer... alle kansen verkeken voor mij dus.

Destijds er maar voor gekozen om voornaam+achternaam.nl te pakken.

Wat jouw situatie betreft: zoals al gezegd, kansloos. Er is geen enkele basis waarop je als particulier een domein kunt claimen. Wel begrijpbaar, want waarom zou jij het recht hebben en niet anderen in je familie?

@ TERW_DAN: een .be domein? Ik zou dan denken dat ik aan het communiceren ben met iemand in België. Vind je dat geen probleem?

[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 26-01-2012 11:26 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wildfire schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:23:

@ TERW_DAN: een .be domein? Ik zou dan denken dat ik aan het communiceren ben met iemand in België. Vind je dat geen probleem?
Nope. Sterker nog, het is alleen maar een voordeel. Als ik zeg dat mijn adres m'n voornaam @ achternaam.be is, dan vraagt iedereen "ben jij een belg?". En bingo, daarmee zit er een verhaal achter je emailadres en de kans dat iemand die vergeet is ineens een stuk kleiner :P.

En af en toe denken mensen wel eens dat je in BE woont (dan vragen ze wat verzenden naar NL kost), maar dat zijn van die hele kleine dingetjes die niet bepaald een probleem zijn.

En ik heb ook een alias 'ikbengeenbelg@domein.be' voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:58
Zijn al zo vaak topics over geweest. Mijn achternaam.nl was ook geclaimed door Domeinenbank. Erg hatelijk, staat al jaren leeg maar ze willen er gewoon €1000 voor hebben terwijl het echt niet zo'n bijzondere naam is. Het is gewoon legaal, hoe sneu die manier van zaken doen door bedrijven als Blixem ook is. Is een beetje hetzelfde idee als ticketbureau's die in grote getalen kaartjes kopen voor concerten om ze vervolgens met veel winst te verkopen.

Ik zie trouwens net het domein inmiddels op naam van Blixem staat, enig idee hoe dat zit?

EDIT: Aha, dat lijkt dezelfde toko te zijn. :')

[ Voor 4% gewijzigd door The Realone op 26-01-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

TERW_DAN schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:16:
Als je een domein koopt, dan mag je er toch mee doen wat je wilt. Als die persoon er enkel een placeholder opdumpt, is dat zijn goed recht.
Ik zou het nog eens moeten nazien, maar het is/was verboden om .be namen te parkeren (dus enkel met advertentie). Als je dan een klacht indiende dan werd die bevroren voor een periode en kon je hem nadien claimen.

Mijn naam was trouwens ook al geclaimd, gelukkig stond er een website op van één of andere zelfstandige.

[ Voor 10% gewijzigd door IStealYourGun op 26-01-2012 13:04 ]

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat er een placeholder op het www subdomein staat, en dus niet voor een website wordt gebruikt, wil niet zeggen dat het domein niet gebruikt wordt.

Dan heb je het over alleen poort 80 voor het gemak. Misschien draait er wel een IRC-server op, of enkel mail of FTP. Een website zegt dus helemaal niets over het gebruik van een domeinnaam.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 16:23
Hahn schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:15:
Je achternaam is niet van jou alleen, dus die kan je niet claimen als zijnde van jou. Dat is met een bedrijfsnaam anders. Ik denk niet dat je veel kans maakt. Maar is het geen idee om je voor- & achternaam te nemen? :)
hoezo is dit met een bedrijfsnaam anders? Een vriend van mij heeft een bedrijfsnaam en heeft daarvan 1 domain extensie van kunnen scoren. Dom natuurlijk. Kan hij als bedrijf zijnde gewoon deze namen opeisen? Nee toch..

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
Nee, het recht wat bijvoorbeeld sony heeft is een merkrecht, en op basis daarvan kunnen ze proberen (meestal met succes) de domeinnaam op te eisen, het gaat dus niet om een bedrijfsnaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
stftweaker schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:05:
[...]

hoezo is dit met een bedrijfsnaam anders? Een vriend van mij heeft een bedrijfsnaam en heeft daarvan 1 domain extensie van kunnen scoren. Dom natuurlijk. Kan hij als bedrijf zijnde gewoon deze namen opeisen? Nee toch..
Nee, alleen met geregistreerde merken maak je meer kans om een domeinnaam op te eisen (mits die naam/dat merk is vastgelegd voordat de domeinnaam dat was).

Kijk maar eens in het handelsregister van de KvK, zijn zat bedrijven met dezelfde naam (Firma Jansen bijv. :P).
Hier wat over de regels mbt. handelsnamen:
http://www.kvk.nl/onderne.../een-bedrijfsnaam-kiezen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:50
Ik was er al bang voor. Maar was er niet zeker van. Erg jammer, maar opzich logisch dat dat niet zomaar te claimen valt.

Als ik hem claim, tjah, wie zegt dan dat mijn broer/vader er niet meer recht op heeft?
(Nou kan ik prima overweg met mijn familie dus dat zou geen problemen opleveren, maar dat is natuurlijk lang niet in elk gezin zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wildfire schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:23:
Wat jouw situatie betreft: zoals al gezegd, kansloos. Er is geen enkele basis waarop je als particulier een domein kunt claimen. Wel begrijpbaar, want waarom zou jij het recht hebben en niet anderen in je familie?
Wat wel onbegrijpbaar is, dat iemand die compleet niets te maken heeft met de naam net zoveel recht heeft. Als jij het domein 'uit de naam van de familie' wil claimen, heb je geen enkel extra recht die je daarin helpt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Vind ik op zich niet zo raar hoor, sowieso zijn er vaak veel meer mensen met die naam, en een individu kan het toch ook gewoon een mooie naam vinden?
Als TS nou dat domein zou krijgen, wat dan als de volgende met die naam zich meldt? Tis een beetje het probleem van deze tijd. Ik heb het geluk gehad dat ik opgegroeid ben met het ontstaan van veel van de webdiensten van nu. Daarom heb ik zowel voor gmail, hotmail en twitter voorletter+achternaam als account. En mijn voornaam+achternaam als domein. Maar alleen achternaam was ook al bezet. Tja, pech gehad.
Misschien gebruiken we over 10 jaar wel een heel ander systeem van browsen en koppelen van namen aan webservers.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Pagina: 1