Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe computer.
Hiervoor heb ik aangeschaft:
Gigabyte GA-790FXTA-UD5
AMD zosma 960T
Kingston KHX1600C9AD3K2_4G
Ik wist van te voren dat het bios versie 1 niet geschikt is voor deze processor, maar dat een upgrade nodig is.
Volgens diverse bedrijven gaat het upgraden alleen met een werkende processor.
Maar waarom dan Q-flash?
Nadat ik het MB in mijn kast had gezet, gebeurde er weinig. Dus ben ik gaan zoeken op het net.
Dat deed mij beslissen een proefopstelling te maken buiten de kast.
En wederom, helemaal niets (ik had nog geen luidsprekertje aangesloten)
Nou ja, weinig. De fan van de CPU draait, en de 3 schakelaars op het MB zijn mooi blauw verlicht.
Eén van de eerste adviezen, die ik las, probeer het met één reepje.
En warempel, ik krijg het startbeeld met daarna een hulpschermpje, wat ik nog nooit had gezien.
Na diverse keren opstarten lukt het mij om vanuit dat hulpscherm naar Q-flash te gaan.
En ja hoor, het flashen kan in gang worden gezet.
Ik flash versie F3j (laatse versie)
Hierna wederom weinig bij het opstarten, alleen de fan en de lampjes, en ik hoor het beeldscherm “laden”, maar het blijft zwart.
Volgende advies, wat ik had gevonden, opgevolgd. Uit een oude kast het speakertje gehaald, en aangesloten.
Zonder RAM doorlopende beeps.
Zonder video een lange en twee korte beeps.
Met RAM en video één beep.
Tjonge jonge, wat is er toch aan de hand. Niet alles is dood, en reageert, "zoals het moet", dat is wel duidelijk.
Ligt het dan aan mijn 4 polige stekker op de 8 pins aansluiting? Maar waarom dan het eerdere leven?
Ik bestel maar een verloop voor 4 naar 8 pins.
Een dag later, na veel denken en lezen op het net, o.a. ook de troubleshooter hier, begon ik mij af te vragen, hoe dat dual bios werkt.
Stel, de flash is mislukt, wordt dan eenvoudig het tweede bios uitgelezen/geladen?
Helaas in de gebruiksaanwijzing niets terug te vinden.
Weer zoeken en zoeken op het net.
Na lang zoeken vind ik een gebruiksaanwijzing, hoe te flashen van bios 2 naar bios 1.
Poging 1, er gebeurt wederom niks.
Poging 2, hée, ik krijg een schermpje te zien.
Hij is aan het flashen! Van Bios 2 naar 1.
Na het flashen start hij weer op, en jawel, ik kom in het bios scherm.
Wederom met Qflash een ander bios geladen (F2). En ditmaal gaat het goed.
De handleiding voor de dual flash. (waarom staat dit niet in de gebruiksaanwijzing?)
You can kick in the backup BIOS by shutting down the PSU from the wall, then hold down your case power button in and then turn on the power supply button, a few seconds later the board will start, shut off the power supply then. Then you can turn on the power supply again and power up the board normally and DualBIOS will kick in.
1. Turn off PSU from wall
2. Hold case power button in and turn on at wall.
3. As soon as board shows signs of life turn off at wall.
4. Turn on at wall again and press power button.
Ik vertrouw er op dat dit een handige ervaring is om met jullie te delen.
Hiervoor heb ik aangeschaft:
Gigabyte GA-790FXTA-UD5
AMD zosma 960T
Kingston KHX1600C9AD3K2_4G
Ik wist van te voren dat het bios versie 1 niet geschikt is voor deze processor, maar dat een upgrade nodig is.
Volgens diverse bedrijven gaat het upgraden alleen met een werkende processor.
Maar waarom dan Q-flash?
Nadat ik het MB in mijn kast had gezet, gebeurde er weinig. Dus ben ik gaan zoeken op het net.
Dat deed mij beslissen een proefopstelling te maken buiten de kast.
En wederom, helemaal niets (ik had nog geen luidsprekertje aangesloten)
Nou ja, weinig. De fan van de CPU draait, en de 3 schakelaars op het MB zijn mooi blauw verlicht.
Eén van de eerste adviezen, die ik las, probeer het met één reepje.
En warempel, ik krijg het startbeeld met daarna een hulpschermpje, wat ik nog nooit had gezien.
Na diverse keren opstarten lukt het mij om vanuit dat hulpscherm naar Q-flash te gaan.
En ja hoor, het flashen kan in gang worden gezet.
Ik flash versie F3j (laatse versie)
Hierna wederom weinig bij het opstarten, alleen de fan en de lampjes, en ik hoor het beeldscherm “laden”, maar het blijft zwart.
Volgende advies, wat ik had gevonden, opgevolgd. Uit een oude kast het speakertje gehaald, en aangesloten.
Zonder RAM doorlopende beeps.
Zonder video een lange en twee korte beeps.
Met RAM en video één beep.
Tjonge jonge, wat is er toch aan de hand. Niet alles is dood, en reageert, "zoals het moet", dat is wel duidelijk.
Ligt het dan aan mijn 4 polige stekker op de 8 pins aansluiting? Maar waarom dan het eerdere leven?
Ik bestel maar een verloop voor 4 naar 8 pins.
Een dag later, na veel denken en lezen op het net, o.a. ook de troubleshooter hier, begon ik mij af te vragen, hoe dat dual bios werkt.
Stel, de flash is mislukt, wordt dan eenvoudig het tweede bios uitgelezen/geladen?
Helaas in de gebruiksaanwijzing niets terug te vinden.
Weer zoeken en zoeken op het net.
Na lang zoeken vind ik een gebruiksaanwijzing, hoe te flashen van bios 2 naar bios 1.
Poging 1, er gebeurt wederom niks.
Poging 2, hée, ik krijg een schermpje te zien.
Hij is aan het flashen! Van Bios 2 naar 1.
Na het flashen start hij weer op, en jawel, ik kom in het bios scherm.
Wederom met Qflash een ander bios geladen (F2). En ditmaal gaat het goed.
De handleiding voor de dual flash. (waarom staat dit niet in de gebruiksaanwijzing?)
You can kick in the backup BIOS by shutting down the PSU from the wall, then hold down your case power button in and then turn on the power supply button, a few seconds later the board will start, shut off the power supply then. Then you can turn on the power supply again and power up the board normally and DualBIOS will kick in.
1. Turn off PSU from wall
2. Hold case power button in and turn on at wall.
3. As soon as board shows signs of life turn off at wall.
4. Turn on at wall again and press power button.
Ik vertrouw er op dat dit een handige ervaring is om met jullie te delen.