Toon posts:

Monteren van koperpinnen in een koperen grondplaat

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou had ik het idee om in een nog te brouwen waterblok koperen pennetjes in de grondplaat te monteren. Dit om het contactoppervlak tussen het water en het koper te verhogen. Dit wilde ik eigenlijk doen door gaatjes in de grondplaat te boren met een iets kleinere diameter (0.1mm ofzo) dan de koperen pennetjes. Als ik dan vervolgens de grondplaat warm stook, dan zet het koper uit, worden de gaatjes dus groter, en kan ik de pinnetjes erin zetten. Als de grondplaat dan weer afkoelt, dan krmpt het weer, en heb ik een goede thermische hechting tussen de pinnetjes en de grondplaat.

Dat idee werkt niet omdat koper natuurlijk weer eens amper uitzet :( Koper heeft een lineair expansiecoefficient van 0.017mm/m/K. Oftewel, een gat van 3mm zet uit tot 3.02mm bij een temperatuur van 400 graden. Of ik het koper gelijkmatig nog sterker kan verwarmen weet ik niet (verhit het ongelijkmatig en het trekt krom), maar zelfs bij 600-800 graden is de expansie niet genoeg om dit idee betrouwbaar te laten werken.

Goed, voor koper kan dat idee kan dus bij het grof vuil (voor aluminium werkt het wel). Nu dus het probleem: hoe zet ik koperen pinnetjes zo goed mogelijk warmtegeleidend vast in een koperen grondplaat? Zachtsolderen (tin/lood soldeer) haalt niks uit, want zachtsoldeer geleid nauwelijks warmte.

Hoe goed geleiden zilversoldeer en hardsoldeer warmte?

Zou het mogelijk zijn om koper te lassen onder een beschermende argonatmosfeer? Als dat kan dan leg ik gewoon dmv een vonkbrug tussen een wolfram elektrode en de grondplaat een smeltbad aan op de overgang pin->plaat, en voeg ik wat koperdraad toe. Dan heb ik ook een perfecte thermische verbinding.

Verwijderd

pffff,... moet ik even terug naar mijn technische opleiding tijd waarvan ik bijna alles van ben vergeten.... :)

Kun je het niet solderen?

Verwijderd

Hardsolderen that is...

Verwijderd

Volgens mij geleiden zilversoldeer en hardsoldeer (koper legering) vrij/erg goed

Verwijderd

Als je de pinnen nou eens afkoelt in vloeibare stikstof oid, en de grondplaat verwarmt, bv in een pottebakoven (kan vaak tot 1000 C of meer en verwarmt gelijkmatig)zou het dan niet lukken??? Op een beetje scholengemeenschap kan je beide vinden.

Verwijderd

Topicstarter
DrJ:

Waar zou ik informatie kunnen vinden over de thermische geleiding van dat soort soldeer?

BoZ:

Dat zou nog kunnen, maar dan zit je nog met een uitzetting van het koper + krimp van de pennen die minimaal is (0.06mm voor een 3mm gat).

Verwijderd

Natuurkunde boek, materialen/gereedschap kennis boek (zal vanavond ff kijken of ik 't nog ergens terug kan vinden)

Ik zou verder geen site weten waar je deze info kunt halen...

Misschien loodgieterbedrijf, of metaalbewerkingsbedrijf..

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

en als je geluk hebt staan wat gegevens op http://titanicmetme.jero.cc

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, niet dus.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Schroefdraad tappen en hem er dan indraaien met een beetje Arctic silver op de draad op de koperpin. Dan moet je het allemaal redelijk sluitend er in kunnen krijgen zonder al te veel luchtbellen in de gaten denk ik.

Verwijderd

- Gaatje 0.1 mm kleiner boren dan pen
- Stalen buisje waar pen precies in past
- Stalen pen ter dikte van koperen pen
- RAMMEN!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
Op zaterdag 24 maart 2001 01:16 schreef worsie het volgende:
...redelijk sluitend...
Ik denk dat als je dat schroefdraad niet door en door tapt, is het toch COMPLEET sluitend?

In de meeste koelblokken zit toch al zo'n slangepatroon? Waarom dan nog moeilijk doen? Of heeft jouw blok verder niets?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En als je met een goede boorkolom, en een precisieboor boort, een van 3.02 mm. Wellicht dat een preciesieboor van 3mm ookk werkt. De pennen in de diepvries, of zelfs overgieten met stikstof, en dan in het hete blok duwen?

Ik heb wel eens wat daarover gezien op Inet, maar ik weet absoluut iet meer waar. Weet nog wel dat die jongen 5 pennen per keer kon doen, voor het blok weer in de oven moest....

Verwijderd

Topicstarter
worsie:
Hmmz, gewoon een M2.5 of M3 draad tappen is natuurlijk ook een goede mogelijkheid ja.

Zouden er koperen boutjes bestaan? Dat scheelt de helft van het tapwerk.

cogr:
Dat heb ik al geprobeerd. 't koper is veels te zacht om een goed resultaat te krijgen.

Osiris:
Mijn blok bestaat nog helemaal niet. Maar ik ben er wel achter dat 't verdomd lastig is om 250W aan warmte af te voeren via 16 cm2 zonder noemenswaardige temperatuurstijging. En dan is de geleiding van het metaal meestal nog wel voldoende, maar de afgifte van de warmte aan het water is te laag. Dit is op te lossen door domweg het oppervlak te vergroten, en na een bol heeft een cylinder het grootste oppervlak t.o.v zijn volume.

Oftewel, een parallelle waterstroom (meerdere kanalen parallel ipv een 'slang') met een stuk of wat veel koperen pinnen zouden een aardig efficient waterblok op moeten leveren.

Een goede waterkoeler dient hetzelfde in elkaar te zitten als een goede luchtkoeler. Het principe verandert niet door water ipv lucht te nemen.

Herman:
Haal je die precisie met een boorkolom? Ik had zelf n.l. het idee dat je dat nooit kon halen zonder speciaal spul.

Wat voor toleranties mag je eigenlijk verwachten bij boren?

Verwijderd

hopen dat het gaat lukken, dabit :)

ik heb zojuist een boorkolom aangeschaft..
was maar F190,- .. viel wel mee dus

alleen die boortjes zijn zo verrekte duur..

waar heb je het koperdraad vandaan??

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Koperen boutjes bestaan, alhoewel ik twijfel of dat in de meeste gevallen geen messing is. (messing is minder gewenst dan aluminium, en zeker minder dan koper)

Als je een beetje fatsoenlijke boorkolom hebt, dan kan je een behoorlijke precisie halen. De meeste speling zit dan in je boorkop zelf. (ik had eens een FERM boorkolom, waarvan de boorkop niet eens in het midden zat, gaatjes werden dan ook niet geboord, maar meer "geroerd"

Ik zou het gewoon eens proberen, met een beetje fatsoenlijk boortje, en een stukje koper. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me zou proberen wat 3mm draad te regelen. En lukt 'm dat niet, dan kan ik altijd nog harde kern installatiedraad (elektriciteit) gebruiken:

2.5 mm^2: diameter = 1.78mm
4 mm^2: diameter = 2.26mm
6 mm^2: diameter = 2.76mm

Verwijderd

Topicstarter
Messing boutjes zijn er zat te krijgen. En da's wat ik in ieder geval NIET wil. Aluminum en koper is ook al niet zo'n goed plan ivm elektrocorrosie.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57
is het niet makkelijker om een wat dikker stuk koper te pakken en daar zoveel koper weg te frezen dat je de pinnen overhoudt? koper is wel erg zacht, dus misschien wordt dat moeilijk, maar je zou het kunnen proberen. je hebt dan in ieder geval tussen de pinnen en de plaat de beste warmtegeleidende verbinding die mogelijk is ;)

anders: rammen of tappen lijkt me de beste optie. een geklemde verbinding draagt de warmte uitstekend over.

bij lassen wordt de boel zo heet dat het krom gaat trekken denk ik. solderen zou je kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Het enige waar ik mee kan frezen is m'n Dremel, en de vraag is of ik daarmee nauwkeurig genoeg kan werken om echt die pinnen goed te krijgen.

Tappen lijkt me nog de beste oplossing tot nu toe eigenlijk. 3mm koperdraad en een 2.5mm tap. Dan heb ik in ieder geval een groot contactoppervlak tussen de grondplaat en de pin.

En anders tappen in combinatie met wat (zilver)soldeer. Ik neem aan dat zilversoldeer, net zoals gewoon soldeer, de eigenschap heeft of tussen alle kieren te vloeien?

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
En wat d8 je van iets groter gat dan de pin,
het gat vol laten lopen met arctic epoxy en dan de pin erin zetten en laten uitharden?

Het is maar een impulsief idee though...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Je kan ook een rolletje koperdraad bij een bonsaiwinkel halen.
Dit loopt per halve mm op.
En is er van 1 t/m 6 mm.
80 gram kost iets van 12,50
500 gram iets van 45,00

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, da's ook nog een mogelijkheid natuurlijk.

Ik neem aan dat een bonsaiwinkel een winkel is waar ze spullen voor bonsaiboompjesliefhebbers verkopen?

Verwijderd

In één goed.;)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat word weer de gouden gids ergens zoeken. Ze worden hier in de stad nog gek van me:

(aquariumzaak) "Heeft U de Sicce Nova waterpomp?" "jawel, maar deze met ingebouwd filter is veel beter" "Nee, ik heb 'm niet nodig voor een aquarium, dus doe die sicce maar" "???" "!!!"

(autosloop) "ik zoek een koperen kachelradiator" "welk type en jaar auto?" "maakt me geen klap uit, zolang-ie maar kleiner is dan XX*YY centimeter" "????" "!!!"

enz. enz. Nouja, je leert de meest vage en wazige winkels wel kennen zo :)
Pagina: 1