Nou had ik het idee om in een nog te brouwen waterblok koperen pennetjes in de grondplaat te monteren. Dit om het contactoppervlak tussen het water en het koper te verhogen. Dit wilde ik eigenlijk doen door gaatjes in de grondplaat te boren met een iets kleinere diameter (0.1mm ofzo) dan de koperen pennetjes. Als ik dan vervolgens de grondplaat warm stook, dan zet het koper uit, worden de gaatjes dus groter, en kan ik de pinnetjes erin zetten. Als de grondplaat dan weer afkoelt, dan krmpt het weer, en heb ik een goede thermische hechting tussen de pinnetjes en de grondplaat.
Dat idee werkt niet omdat koper natuurlijk weer eens amper uitzet
Koper heeft een lineair expansiecoefficient van 0.017mm/m/K. Oftewel, een gat van 3mm zet uit tot 3.02mm bij een temperatuur van 400 graden. Of ik het koper gelijkmatig nog sterker kan verwarmen weet ik niet (verhit het ongelijkmatig en het trekt krom), maar zelfs bij 600-800 graden is de expansie niet genoeg om dit idee betrouwbaar te laten werken.
Goed, voor koper kan dat idee kan dus bij het grof vuil (voor aluminium werkt het wel). Nu dus het probleem: hoe zet ik koperen pinnetjes zo goed mogelijk warmtegeleidend vast in een koperen grondplaat? Zachtsolderen (tin/lood soldeer) haalt niks uit, want zachtsoldeer geleid nauwelijks warmte.
Hoe goed geleiden zilversoldeer en hardsoldeer warmte?
Zou het mogelijk zijn om koper te lassen onder een beschermende argonatmosfeer? Als dat kan dan leg ik gewoon dmv een vonkbrug tussen een wolfram elektrode en de grondplaat een smeltbad aan op de overgang pin->plaat, en voeg ik wat koperdraad toe. Dan heb ik ook een perfecte thermische verbinding.
Dat idee werkt niet omdat koper natuurlijk weer eens amper uitzet
Goed, voor koper kan dat idee kan dus bij het grof vuil (voor aluminium werkt het wel). Nu dus het probleem: hoe zet ik koperen pinnetjes zo goed mogelijk warmtegeleidend vast in een koperen grondplaat? Zachtsolderen (tin/lood soldeer) haalt niks uit, want zachtsoldeer geleid nauwelijks warmte.
Hoe goed geleiden zilversoldeer en hardsoldeer warmte?
Zou het mogelijk zijn om koper te lassen onder een beschermende argonatmosfeer? Als dat kan dan leg ik gewoon dmv een vonkbrug tussen een wolfram elektrode en de grondplaat een smeltbad aan op de overgang pin->plaat, en voeg ik wat koperdraad toe. Dan heb ik ook een perfecte thermische verbinding.