Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 08:28

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik wist niet goed waar deze discussie neer te zetten, dan toch maar een nieuw topic gemaakt. Als er een centraal topic over aanbiedingen is, verneem ik het graag.

Wat valt me op? Dat tegenwoordig erg veel nieuwe state of the art telefoons (als in Galaxu nexus, SGII of de Nokia lumia) wel erg duur zijn en de abonnementen die er bij horen aardig weinig bieden.

Toen ik 2 jaar geleden een Nokia 5800 bestelde (toen een erg nette smartphone) was ik 11 euro per maand kwijt. Maar wel met 120 belminuten.

Over de lijn genomen zie ik meestal aanbiedingen voor één jaar langskomen, met een abbo van omgerekend €40. Wat krijg je dan: 100 of als je mazzel hebt 180 belminuten.

Komt dit door die achtelijke prijsstijgingen van de abonnementen, of zijn de telefoons in verhouding duurder geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik gok dat de techniek in de telefoons een stuk duurder is geworden :) Dus dan gaan automatisch alle prijzen omhoog!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:18
En de subsidies bij abo's zijn ook omlaag gegaan in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
smartphones hebben tegenwoordig de rekenkracht van volwaardige computers, dus ja :P

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 00:27
Nee, het heeft te maken met de marges van de kortingen die telefoonproviders tegenwoordig geven bij het aanschaffen van nieuwe telefoons. De telefoonmarkt is al jaren verzadigt, en de enige manier om nieuwe klanten te winnen is om klanten weg te nemen bij een concurrent. Maar na lange tijd hoge kortingen te geven op toestellen kwamen ze er achter dat dit erg veel kosten met zich me bracht.
5-8 jaar geleden kreeg je televisies, xboxen etc bij een abbonement.

Je kan dit goed zien bij het verschil tussen het afsluiten van een 1 jarig en 2 jarig contract. Vroeger kreeg je bij een 2 jarig contract vaak het toestel gratis. Nu scheelt de aanschafprijs van het toestel vaak maar rond de 100 euro, bij het afsluiten van een 1 jarig of 2 jarig contract

[ Voor 23% gewijzigd door JustAnotherDev op 25-01-2012 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Eigenlijk zou er (net als in België) geen abbo met bijbehorend toestel mogelijk moeten zijn. Dat is koppelverkoop. Bovendien moet het geld ergens vandaan komen; ik vemoed uit de prijs van een los toestel en de duurdere belminuten.

Dus alleen losse toestellen en sim-only abbo's. Zo kan ik als consument bepalen wat ik voor een toestel gebruik en wat voor een abbo ik erbij wil. Ja, dat kan nu ook wel, maar door de koppelverkoop van abbo+toestel ben ik onvoordeliger uit wanneer is beide los neem.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:20

D4NG3R

kiwi

:)

De techniek is een stuk duurder (Het is nu echt een volwaardige computer) en de populariteit een stuk hoger. Hier springt de mark op in door de prijzen omhoog te knallen.

Daarnaast zijn mobiele (data) abbonementen ook een stuk duurder geworden wat ook weer meetelt.
EXX schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:36:
Eigenlijk zou er (net als in België) geen abbo met bijbehorend toestel mogelijk moeten zijn. Dat is koppelverkoop.
Nee in NL is het _altijd_ mogelijk om het abbonement met een ander toestel te krijgen. Of het toestel word *kuch* gratis *kuch* bij het abbo geleverd waardoor het geen koppelverkoop is.

[ Voor 43% gewijzigd door D4NG3R op 25-01-2012 13:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:18
EXX schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:36:
Eigenlijk zou er (net als in België) geen abbo met bijbehorend toestel mogelijk moeten zijn. Dat is koppelverkoop. Bovendien moet het geld ergens vandaan komen; ik vemoed uit de prijs van een los toestel en de duurdere belminuten.

Dus alleen losse toestellen en sim-only abbo's. Zo kan ik als consument bepalen wat ik voor een toestel gebruik en wat voor een abbo ik erbij wil. Ja, dat kan nu ook wel, maar door de koppelverkoop van abbo+toestel ben ik onvoordeliger uit wanneer is beide los neem.
Wat een klats. Als je geen telefoon wil, neem je simonly.

Als je maandelijks je telefoon wil afbetalen, dan neem je een abo. Koppelverkoop is wat anders dan een combinatie van 2 producten aanbieden. En aangezien je deze producten ook prima los kan kopen (je kan een abonnement ook zonder telefoon kopen) is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Koppelverkoop is wat T-mobile en Apple deden. Elk ander toestel + abo is vrij samen te stellen. Bovendien vind ik de nieuwe toestellen niet eens heel duur, zeker niet vergeleken met een iPhone.

Zelf betaal ik 1 jaar 30€ per maand voor een Galaxy Nexus en daarbij heb ik 240 euro bij moeten betalen. Dat is in totaal dus €600,- voor een toestel wat begin december los voor ongeveer €600,- in de Pricewatch stond.

En voor dat bedrag mag ik dus bellen, smsen en internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Aghanim schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:44:
Koppelverkoop is wat T-mobile en Apple deden. Elk ander toestel + abo is vrij samen te stellen. Bovendien vind ik de nieuwe toestellen niet eens heel duur, zeker niet vergeleken met een iPhone.
Juist, ik zat abuis met die iPhone toestand in mijn hoofd.
Zelf betaal ik 1 jaar 30€ per maand voor een Galaxy Nexus en daarbij heb ik 240 euro bij moeten betalen. Dat is in totaal dus €600,- voor een toestel wat begin december los voor ongeveer €600,- in de Pricewatch stond.

En voor dat bedrag mag ik dus bellen, smsen en internetten.
Kijk en hier vraag ik me dus af hoe het kan dat een toestel met abbo net zo duur is als een los toestel :?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:36
De motorola DynaTac 8000X kostte in 1982 bijna 4000 dollar.
Afbeeldingslocatie: http://zapp3.staticworld.net/opinion/graphics/131450-02_dynaTac8000.jpg
;)

Ik denk dat de prijzen wel redelijk gelijk zijn gebleven. Vroeger waren de smartphones zelf stukken duurder maar werden ze nauwelijks gebruikt door de gewone consument. Ik denk wel dat er door de iPhone een vraag naar 'premium' is gekomen (met het bijbehorende prijskaartje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
EXX schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:47:
Kijk en hier vraag ik me dus af hoe het kan dat een toestel met abbo net zo duur is als een los toestel :?
Geen idee, maar ik dacht: meteen doen :) Was trouwens wel via T-mobile verlengd dus ik heb 50€ korting gekregen ten opzichte van een nieuw abo, maar ook dan was het nog een koopje. Achteraf ben ik wel genaaid door T-mobile maar dat neemt niet weg dat de totaalprijs erg gunstig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
418O2 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:31:
En de subsidies bij abo's zijn ook omlaag gegaan in die tijd.
Dit dus.

Laatste jaren kreeg je rond de 250 Euro subsidie op een telefoon, bij een 1-jarig abbo van ~30E/mnd, nu bedraagt die subsidie over het algemeen minder dan 200E.
Bij 2-jarige abbo's zal dat ook het geval zijn.

(dan heb ik het niet over tijdelijke acties uiteraard)

Daarnaast is Januari een slechte maand kwa telefoon-abbo's, gezien in December alle telecom-toko's extra kortingen geven en acties voeren, om nog voor het einde van het jaar wat klanten binnen te slepen (bonussen e.d.).

[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 25-01-2012 17:37 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
greatgonzo schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:29:

Toen ik 2 jaar geleden een Nokia 5800 bestelde (toen een erg nette smartphone) was ik 11 euro per maand kwijt. Maar wel met 120 belminuten.
Ook is het zo, dat de Nokia XM5800 een toestel met een uitstekende prijs/kwaliteits verhouding was, redelijk "goedkoop", vergeleken met andere, duurdere toestellen, die vaak nauwelijks meer te bieden hadden, tevens was die in 2010 al een jaar op de markt, dat scheelt ook in prijs.
Kijk maar eens naar prijs van de Samsung Galaxy S (wanneer je hem nog kunt vinden), vergeleken met de SII.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EXX schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:47:
[...]
Juist, ik zat abuis met die iPhone toestand in mijn hoofd.

[...]

Omdat inkoop prijzen natuurlijk veel lager dan verkoop prijzen ;) En het is afhankelijk van waar je je toestel met abonnement haalt. Jongens zoals GSMWEB spelen break-even (of verkopen met verlies) abonnementen. Wanneer ze hun targets binnen halen dan krijgen ze een enorme pot geld zodat de verliezen worden gecompenseerd.

Een heel ander reden is natuurlijk ook dat toestellen soms via niet officiële kanalen worden gekocht. Hierbij heb ik het niet over diefstal e.d. maar er bestaan "markten" voor groothandelaren waar men een partij toestellen kan inkopen voor bedragen die lager liggen dan gebruikelijk. Vandaar de enorme prijsverschillen tussen toestellen.
Pagina: 1