• JoRDozZzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2025
Goedemiddag allemaal,

Ik heb al jaren een digitale compact camera liggen van Olympus. Werkte prima, maar er zit nu een vlek op de lens (of beschadiging) die er na controle van kenners niet uit blijkt te kunnen. Hij was nogal minimaal en ik ga vd zomer een nieuwe reis maken en wil daarbij een nieuwe toestel aanschaffen.

Tegenwoordig kunnen compact camera's erg veel en ik heb niet eerder een spiegel reflex camera gehad. Ook wordt het reizen met een backpack dus qua ruimte is een compact camera een betere oplossing voor mij (denk ik nu).

Soms vind ik het mooi om Panoramafoto's te maken en die optie is qua techniek het beste op een Sony voor zover ik weet. Dat is de reden dat ik mij daarin heb verdiept en qua optische zoom en andere eigenschappen zijn er prima apparaten op de markt. Vrienden hebben een HX5V en hele goede ervaringen daarmee. Ik stond op het punt om dezelfde aan te schaffen, maar er zijn veel nieuwere versies. Zo is er de HX7V, maar die heeft geen HDMI wat op zich mooi en handig is voor aansluiting op de TV. De HX7V is niet veel duurder dus dat maakt geen verschil. Zijn er nog andere types die voor 200,-/250,- in dezelfde klasse komen en wat is jullie ervaring met deze types of kan iemand mij motiveren een keuze te maken?

Het zou ook kunnen dat ik automatische bepaalde typen of merken afsluit van mijn keuze, wat ik niet zou moeten doen met mijn voorkeuren. Dan hoor ik het graag. Heb naast de Olympus geen ervaring met andere camera's.

Bij voorbaat dank!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:54
Zou niet gaan kijken naar panoramamogelijkheid als je een camera selecteerd. Beste panorama's krijg je nog altijd door gewoon veel foto's te nemen en deze met computersoftware te stichen.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 15:34
Dit topic al bekeken?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Panorama's maak ik altijd hiermee: http://research.microsoft...m/redmond/groups/ivm/ice/

Verder.. ik zou als backpacker ook letten op de stevigheid van de camera en daar heb ik bij Sony nooit zo'n positieve indruk van.

Wat ook meespeelt, wat voor soort gebruiker ben je? Staat het ding constant op de auto stand? Of besteed je er wat meer werk aan?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• JoRDozZzz
Ik ben niet bijzonder veel met fotografie bezig, maar het maken van mooie panoramafoto's vond ik op die Sony een opvallende waarde. Persoonlijk zou ik niet via de computer de losse foto's aan elkaar zetten, aangezien ik dat nu ook niet doe of heb gedaan. Ik vond de foto's ook nog eens erg mooi van kleur en zeer scherp. De HX5 was in 2010 camera van het jaar en de opvolger HX7 is in 2011 ook ergens verkozen tot beste camera. Vrienden van mij die de HX5 hebben, waren bijzonder tevreden over de foto's bij avond/nacht met het toestel.

Klopt het dat het aanschaffen van een spiegelreflexcamera geen zin heeft als ik mij niet meer zou verdiepen in fotografie en de mogelijkheden qua standen?

Waar ligt jullie voorkeur bij compact camera's en om welke reden? Op deze Olympus ben ik in ieder geval uitgekeken. Nog tips waar ik op moet letten.

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Als je gecharmeerd bent van de sony, moet je vooral voor een sony camera gaan. Sony maakt gebruik van zeiss lenzen, die een iets fellere kleurweergave hebben. De kleuren spreken dan wat meer dan de 'kleurechte' camera's. Hiernaast is de Sweep panorama stand ook echt iets van sony, dus voldoet zo'n camera aan jouw verwachtingen.

Als je dan de HX5 met de HX7 vergelijkt, zie je wel dat de HX7 voordelen heeft, met als grootste voordeel de sensorgrootte.

Als je de HX7 vergelijkt met de HX9, is dan weer de HX9 beter, deze heeft weer meer zoom en is iets lichtsterker. Maar deze kost dan ook weer meer (en zo kun je door blijven gaan).

Als je niet veel met fotografie bezig bent en de interesse er niet zo zeer in hebt, zal ik dan ook niet gaan voor een SLR. Als je toch niet gaat investeren in extra lenzen en gewoon een camera wil hebben waar je niet met scherptediepte speelt of veel hoeft in te stellen, ga gewoon voor een compact. Is nog lichter en goedkoper ook.

En verder staan er in dit topic zat extra tips.

[ Voor 5% gewijzigd door brrrt op 01-02-2012 18:02 ]

• JoRDozZzz
Bedankt voor je reactie, dit is iets waar ik mij aan kan vast houden. Naar mijn wensen gekeken zijn dit inderdaad goede opties. Ik zie trouwens dat de genoemde camera's een Sony G lens hebben en geen Carl Zeiss. 'Goedkopere' versies van compact camera's van Sony hebben wel een Carl Zeiss. Iemand ervaring met beiden typen lenzen?

Als ik op internet kijk en de verzendkosten meetel, kan ik het volgende aanschaffen:
Sony HX5V voor 200,- inclusief verzendkosten
Sony HX7V voor 225,- inclusief verzendkosten
Sony HX9 voor 280,- inclusief verzendkosten

Als de HX7 aanzienlijk beter is dan de HX5, ga ik graag daarvoor. Het prijsverschil vind ik niet groot om een beter toestel te hebben. De prijs voor de HX9 ligt weer hoger dan bij richtlijn was en dat heb ik er eigenlijk niet voor over. Ik heb ook gelezen dat veel mensen irritaties hebben aan de plaats van de flitser bij de HX9. Dat staat mij een beetje tegen.

Ook is de HX5 van het jaar 2010 en de HX7 van 2011. Lijkt mij dat het een 'opvolger' is en deze zeker niet verslechterd is. Ik ben wel altijd gewend mijn accu uit de camera te halen en deze dan los op te laden in bijgeleverde oplader. Bij de HX7 schijn je het hele apparaat te moeten opladen. Althans dat las ik in een reactie op internet. Als laatste heb ik gelezen over de slechte werking van de GPS. Ik vraag mij af wie er allemaal GPS gebruikt en of iemand ervaring heeft met dit toestel.

Behalve deze vragen heb ik mijn focus gelegd op de HX7 want die is in een aantal opzichten op papier beter dan de HX5.
Pagina: 1