Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 441172

Topicstarter
Hallo allemaal,

Na jaren alleen te observeren heb ik nu toch eindelijk besloten om ook maar te registreren :)

Nu als eerst mijn situatie:
Ik ben afgelopen april/mei begonnen met een nieuwe baan, waar ik een jaar contract heb gekregen welke na het eerste jaar omgezet wordt naar een contract voor onbepaalde tijd. Sinds een maand of 2 heb ik ook last van rsi, maar wegens mijn werkzaamheden (alleen maar rapportages maken (veel typen dus)) kom ik maar niet van af. Mijn werk gever werkt wel aardig mee en ik ben ook langs de bedrijfs arts geweest die eigenlijk niets heeft gedaan. Wegens mijn jaar contract ben ik ook huiverig om voor langere periode ziek te melden.

Nu overweeg ik om toch mijzelf ziek te melden en eventueel , voor de zekerheid, om te solliciteren. (Als je kinderen hebt is het nog moeilijker om thuis stil te zitten :p. Hiermee bedoel ik het financieel plaatje ).

Mijn vraag nu, hoe reageren de meeste werkgevers hierover? Moet ik er vanuit gaan dat mij contract niet verlengt zal worden en toch verder solliciteren? Of is dit wettelijk verboden?
Mijn fysio en mijn arts heeft mij geadviseerd om toch enkele weken vrij te nemen om te rusten.

In het ergste geval heb ik nog ruim 30 vrije dagen over, maar ik zit nu in een project waar ik eigenlijk onmisbaar ben en welke tot midden maart duurt.

Hebben jullie advies voor mij? Wat zijn nog meer mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28
Verschilt enorm per werkgever.

Er zijn er die iedereen met een klein vlekje verre van zich willen houden.
En er zijn er die samen met werknemer naar een oplossing kijken.

Je werkgever heeft de mogelijkheid je contract van rechtswege af te laten lopen terwijl je ziek bent. Zolang je ziek bent zal het UWV de betaling conform ziektewet/WIA doorbetalen. Daarna heb je eventueel recht op WW.

Wat ook nog wel eens gebeurt is dat bovenstaande plaatsvindt, maar met (informele) toezegging dat werknemer terug kan keren nadat deze beter is geworden.

Ik zou dus bijna stellen dat het verstandigst is om je te richten op herstel. Probeer ook stress te vermijden zoals sollicitaties, want dat zal typisch niet bijdragen aan het herstel.

En je kunt natuurlijk eens met je werkgever rond de tafel zitten. Aangezien werkgever nu ook meewerkt zou dat toch moeten kunnen en je hebt weinig te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:52
Wat heb je allemaal al geprobeerd?

Ik heb daar ook eens een tijdje last van gehad.

Het was even zoeken om een juiste zithouding te krijgen (achter bureau, maar ook in de wagen)
Eenmaal dat gelukt was (werken met amper last) dan was ik er na een tijdje wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Niemand is onmisbaar, en al helemaal niet onvervangbaar. Probeer dus gewoon eerst beter te worden (in overleg met je werkgever), om samen naar een oplossing te werken.

Ik wil je ook graag op dit topic wijzen: Muis- en typklauwtjes; ben het aardig beu. Mogelijk vind je daar voor jou een werkende oplossing. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je gewoon doorgaat zal het sowieso alleen maar erger worden, dus dat lijkt mij niet echt een optie. Sowieso zou ik dan eens een weekje vrij nemen/ziek melden, maar dat is vooral om de huidige klachten wat weg te laten zakken, een permanente oplossing is het natuurlijk niet.

Het kan dan natuurlijk zijn dat je er nu permanent mee opgescheept zit wat je ook doet, maar laten we daar maar niet vanuit gaan. Oftewel, zoals vorige net poste toen ik dit al aan het tikken was, wat heb je met je werkplek al gedaan?

Zithouding goed? (Googlen geeft denk ik zo wat het theoretisch hoort te zijn, uiteraard beetje persoonlijk, maar niemand zal minder RSI ervan krijgen als hij zijn armsteunen 5cm boven zijn bureau heeft staan).

Zelf geen groot voorstander van omdat het me wel redelijk zelf lukt voldoende pauzes te houden, maar als je van jezelf weet dat je moeite daarmee hebt, zet zon programmatje op je computer die je om de zoveel tijd verteld een paar minuten pauze te houden (en doe dat dan ook, zou hem wel wegklikbaar maken omdat ze anders vreselijk irritant kunnen zijn, maar dan moet je hem nu altijd wegklikken).

En uiteraard tobo en muis. Microsoft Ergonomic toetsenborden zijn wel populair geloof ik bij mensen met last van RSI, muis is nog een stuk persoonlijker. Sommige zweren bij trackball achtige dingen of die joystick muizen, andere zullen liever een gewonere muis hebben. Ik heb zelf normaal geen last van RSI, totdat we bij nieuwe computers hier standaard logitech laser muizen kregen die iedereen zonder problemen gebruikt, behalve ik, binnen een dag doet mijn hand pijn. Zelf gebruik ik nu dus maar een MX518 muis, probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberKieken
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05-2024
DrivinUCrazy schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:04:
...
Ik wil je ook graag op dit topic wijzen: Muis- en typklauwtjes; ben het aardig beu. Mogelijk vind je daar voor jou een werkende oplossing. :)
Voor iemand die zich net geregistreerd heeft, is dat topic (SG) niet zichtbaar; dus ondanks mogelijke relevantie heeft TS er niets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

furby-killer schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:07:
Als je gewoon doorgaat zal het sowieso alleen maar erger worden, dus dat lijkt mij niet echt een optie. Sowieso zou ik dan eens een weekje vrij nemen/ziek melden, maar dat is vooral om de huidige klachten wat weg te laten zakken, een permanente oplossing is het natuurlijk niet.
Ik had zelf ongeveer 10 jaar geleden last van beginnende RSI. Natuurlijk mee naar de bedrijfsarts gegaan en in feite afgescheept met een non-oplossing. Ik kreeg het advies om buiten kantoortijd geen computer meer te gebruiken en kon weer gaan.
In mijn geval ben ik er door trial-and-error achter gekomen dat de klachten verminderden als ik regelmatig van houding wissel en een soort strekoefeningen doe (gewoon achter de PC om schouders, rug en armspieren te ontspannen). Verder een comfortabele stoel, rechtop maar wel ontspannen zitten en niet teveel op je ellebogen leunen.

Milage may vary. Mij hielp het, een ander misschien niet.
Zelf geen groot voorstander van omdat het me wel redelijk zelf lukt voldoende pauzes te houden, maar als je van jezelf weet dat je moeite daarmee hebt, zet zon programmatje op je computer die je om de zoveel tijd verteld een paar minuten pauze te houden (en doe dat dan ook, zou hem wel wegklikbaar maken omdat ze anders vreselijk irritant kunnen zijn, maar dan moet je hem nu altijd wegklikken).
Persoonlijk vind ik die programmaatjes rete-irritant en eerder stress (en daarmee RSI) veroorzakend. Vooral de variant die je niet weg kunt klikken.
En uiteraard tobo en muis. Microsoft Ergonomic toetsenborden zijn wel populair geloof ik bij mensen met last van RSI, muis is nog een stuk persoonlijker. Sommige zweren bij trackball achtige dingen of die joystick muizen, andere zullen liever een gewonere muis hebben.
Ik heb verschillende toetsenborden in de loop der jaren gehad en vond die Microsoft Ergonomic juist heel slecht. De vorm zal wel goed zijn maar de kwaliteit is beroerd.

Ik heb ook trackballs en joystickmuizen geprobeerd maar vind kwaliteit nu belangrijker dan een bepaalde vorm omdat ik merkte dat trackballs en speciale muizen wel veel duurder waren maar dat m'n RSI-klachten niet verdwenen maar alleen veranderden omdat hand en arm anders belast werden. Dus toen m'n tweede Anir muis (te fragiel voor zo'n duur ding) de geest gaf ben ik weer op gewone muizen overgeschakeld. Tegenwoordig gebruik ik gewoon een hoogwaardig toetsenbord en toevallig ook een MX 518.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Terugkomend op een zinnetje uit je topicstart: de bedrijfsarts heeft niets gedaan...

Hieruit maak ik dus op dat jij medisch geen enkel "bewijs" hebt dat je RSI of een andere aandoening hebt die jouw werkzaamheden bemoeilijkt. Bij langdurig ziek zijn/melden, kan een werkgever dit bij ontslag aandragen dat het hem geld kost om jouw thuis in dienst te houden.

Dus: prio1 is een second opinion gaan zoeken voor je klachten bij een arts en dit zwart op wit vast laten leggen. Daarna in overleg met je werkgever en bedrijfsarts een oplossing zoeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
En ga er maar vanuit dat je contract niet verlengd wordt als je aan de grote klok hangt dat je RSI klachten hebt. Ik ken niemand in deze situatie die mocht blijven.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:39:
Dus: prio1 is een second opinion gaan zoeken voor je klachten bij een arts en dit zwart op wit vast laten leggen. Daarna in overleg met je werkgever en bedrijfsarts een oplossing zoeken.
MrAngry schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:41:
En ga er maar vanuit dat je contract niet verlengd wordt als je aan de grote klok hangt dat je RSI klachten hebt. Ik ken niemand in deze situatie die mocht blijven.
De TS heeft een jaarcontract. Een jaarcontract loopt ook af als je in de ziektewet zit. En aangezien RSI als "chronisch" beschouwd wordt zal de werkgever zich wel twee keer bedenken voor hij iemand met RSI een vast contract aanbiedt. Dat maakt het een heel vervelende situatie waarin je goed moet nadenken voor je de werkgever informeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
MrAngry schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:41:
Ik ken in elk geval een casus (geen RSI) waarbij een werkgever het contract wel van rechtswege liet aflopen (werknemer had ernstige, maar ook vage klachten), maar wel aangaf open te staan voor terugkeer bij herstel. Dat ging zover dat de directeur/leidinggevende met collega's op de laatste werkdag langskwamen samen met de nodige (technische) goodies. Niet alle werkgevers zijn dus evil.

In dit geval moet baanbehoud op korte termijn ook helemaal geen doel zijn, maar herstel cq behoud van arbeidscapaciteit op de lange termijn.

Het niet melden bij de werkgever is eenvoudigweg geen optie als je jezelf niet de vernieling in wilt helpen. Als werknemer zul je dat risico gewoon moeten nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 15:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Wat ik, als niet-expert, meestal zie zijn een slechte houding die nog eens onderstreept wordt door werkstress. Nu zullen er mensen zeggen dat ze graag stress hebben, maar m.i. is druk iets anders dan stress.

Anyway, thuis heb ik zo'n toetsenbordtray geinstalleerd, een fatsoenlijke bureaustoel en een kleiner toetsenbord. Kleiner, want dan ligt de muis op een iets gezondere plek. Op m'n werk heb ik ook gezorgd voor fatsoenlijk spul en nu zijn de beginnende klachten die ik had weg. In het begin is het lastig om aan de houding te werken en dat onder controle te houden, maar als je er baat bij hebt dan gaat het vanzelf beter.

Ik kan je aanraden om ook je computerplek thuis eens onder handen te nemen en eens te puzzelen wat je op je werk kunt doen. Een goede stoel en wat werkplekspul kost de baas best wat, maar niet zoveel als iemand in de ziektewet.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hillie schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:13:
Ik kan je aanraden om ook je computerplek thuis eens onder handen te nemen en eens te puzzelen wat je op je werk kunt doen. Een goede stoel en wat werkplekspul kost de baas best wat, maar niet zoveel als iemand in de ziektewet.
In mijn ogen hoeft ergonomisch werken ook niet altijd duur te zijn. Volgens mij zijn veel dure "ergonomische" spullen niet of nauwelijks effectief - en zeker niet effectief voor iedereen. Ga dus niet klakkeloos ergonomische spullen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hillie schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:13:

Hier moet je eens wat wetboeken op nalezen; volgens mij is zelfs de baas verplicht om kosten te maken als je verplicht moet thuiswerken om thuis een goede werkplek te creeeren. En als je gedetacheerd wordt bij een klant, ben jij volgens mij verplicht om een medisch dossier aan de klant te overhandigen teneinde daar een correcte werkplek te genereren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:56
Spraakherkenning is niet meer zo duur, zou eventueel een optie kunnen zijn? Als RSI echt een probleem is, en niet op te lossen is met juiste houding, toetsenbord, ev. spraakherkenning ed., denk ik dat je het verkeerde werk doet, en moet afstappen van werk waarbij je moet typen.

Ik vraag me dan ook af wat je wil bereiken door je ziek te melden; RSI is een teken van overbelasting, oftewel dat je het huidige werk fysiek niet aan kunt. Ziek melden geeft dat beperkt de kans om te genezen (al een NSAID geprobeerd via huisarts), maar gaat het probleem niet oplossen met als gevolg dat je een week nadat je terug bent zonder stucturele oplossingen (spraakherkenning?), je terug met de miserie zit. Ik denk niet dat je werkgever dat apprecieert - en dan lijkt het idd zo dat er een kans bestaat dat je ontslagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 15:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

downtime schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:26:
In mijn ogen hoeft ergonomisch werken ook niet altijd duur te zijn. Volgens mij zijn veel dure "ergonomische" spullen niet of nauwelijks effectief - en zeker niet effectief voor iedereen. Ga dus niet klakkeloos ergonomische spullen aanschaffen.
Inderdaad. Heel veel spul is enorm overpriced. Helaas zijn toetsenborden een lastige hierin, maar er worden nogal eens gekke bedragen gevraagd voor simpele dingen.
MAX3400 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:28:
Hier moet je eens wat wetboeken op nalezen; volgens mij is zelfs de baas verplicht om kosten te maken als je verplicht moet thuiswerken om thuis een goede werkplek te creeeren. En als je gedetacheerd wordt bij een klant, ben jij volgens mij verplicht om een medisch dossier aan de klant te overhandigen teneinde daar een correcte werkplek te genereren.
Ik doelde eigenlijk meer op z'n hobbyplek thuis. Als je daar veel tijd doorbrengt vind ik het niet meer dan logisch als je verwacht dat alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen als je alleen op je werkplek dingen aanpakt. Leuren met medische dossiers kan misschien handig zijn, maar ik zou er zelf niet teveel mee te koop lopen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 18:43
Allereerst sluit ik me bij de mensen aan die zeggen dat je eigen gezondheid voor een arbeidscontract gaan. Pas op de plaats maken kost nu in het ergste geval je baan, maar door blijven baggeren kost je op termijn je carriere/gezondheid, wat naar mijn idee op de langere termijn meer ellende met zich meebrengt.

Allereerst moet ik zeggen dat RSI in beginsel een containerbegrip is, en hoewel het veelal betrekking heeft op een lichaamshouding, Wat bij de ene persoon het probleem oplost, kan er bij toe leiden dat het probleem opgelost wordt.

In RSI kwesties is er eigenlijk maar 1 concrete tip die ik mee kan brengen, en dat is goed (leren) luisteren naar jouw lichaam. Niet alleen door te kijken naar hoeveel belasting je aankan, maar ook door te kijken naar welke oplossing voor jou zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:17
Een tijdelijke oplossing is het typen op een laptop. Een laptop wordt warm waardoor je bloedvaten open blijven (indien je rsi in je pols hebt) staan --> minder last van rsi.

[ Voor 10% gewijzigd door Strider op 01-02-2012 10:58 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 10:58:
Een tijdelijke oplossing is het typen op een laptop. Een laptop wordt warm waardoor je bloedvaten open blijven (indien je rsi in je pols hebt) staan --> minder last van rsi.
Dat geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Vaak heb je op een laptop juist een nog krampachtiger houding, omdat het toetsenbord wat kleiner is.
Ik zie in ieder geval mensen die langere tijd achter een laptop werken bijna altijd met een extern tobo en beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Strider schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 10:58:
Een tijdelijke oplossing is het typen op een laptop.
Het typen op een laptop is - op z'n best - een tijdelijke oplossing voor sommige mensen. In het algemeen wordt 't juist afgeraden. Laptoptoetsenborden zijn kleiner, toetsen zitten vaak niet op handige plekken, en omdat het laptopscherm laag zit dwingt het bijna tot een wat ineengedoken zithouding. Dat maakt het gebruik van laptops juist eerder RSI-verwekkend zonder een extern toetsenbord en een laptophouder om het beeldscherm op een ergonomische hoogte te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:17
Het is ook een tijdelijke oplossing want het kan de klachten op andere plaatsen verergeren.

Maar voor je polsen is het zeker wel beter (voor mij dan), ik spreek uit ervaring. Een koude bureautafel is funest voor mij.

[ Voor 14% gewijzigd door Strider op 01-02-2012 11:22 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Strider schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:20:
Maar voor je polsen is het zeker wel beter (voor mij dan), ik spreek uit ervaring. Een koude bureautafel is funest voor mij.
Om die reden heb ik (thuis) een tijdje met handschoentjes zonder vingertoppen getypet. Te koop voor een paar euro :) Dat is een betere oplossing over het algemeen dan op een laptop gaan typen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 01-02-2012 11:50 ]

Pagina: 1