Waar aan denken bij switchen naar andere hosting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren en dames,

Van mijn werkgever heb ik de opdracht gekregen om eens naar een andere hosting partij.

We hebben nu een kleine 10 domeinen draaien waarvan er één een webshop is met +/- 25K artikelen + foto's en groeiende.

We zijn op zoek naar een hosting partij die ons in ieder geval het volgende kan bieden:

• Minimaal 10GB disk ruimte
• Minimaal 10GB bandbreedte
• Moet ASP.NET 3.5 / 4.0 kunnen draaien (dus Windows IIS)
• Minimaal 40 e-mail adressen
• Minimaal 5 FTP accounts
• Minimaal 5 MSSQL databases
• Minimaal 8 domeinen
• Minimaal 10 subdomeinen
• Vast IP adres

De hoeveelheid disk ruimte en bandbreedte heb ik geschat op basis van de gegevens die ik bij onze huidige partij kan uitlezen. Aangezien ik echter niet veel ervaring heb met dit soort projecten vraag ik mij af waar ik allemaal aan moet denken bij zo'n omvangrijke verhuizing en wat ik qua complicaties misschien kan verwachten.

Het houdt in ieder geval in dat al onze domeinen verhuisd moeten worden, hierbij houd ik rekening met maximaal 1 dag down (is dit reëel?). Daarnaast zal de Exchange server waarschijnlijk aangepast moeten worden in verband met andere mailserver.

De databases zullen allemaal gekopieerd moeten worden en FTP verbindingen zullen opnieuw ingesteld moeten worden.

Mijn vraag is dus nu, wat vergeet ik nog qua impact en wijzigingen die doorgevoerd moeten worden?

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik zie de volgende items:

- Website
- FTP server
- MSSQL Server
- Domeinnamen
- DNS

Al die dingen kun je 100% los van elkaar verhuizen, en tevens kun je ze op meerdere plekken tegelijk hebben draaien. Downtime kun je dus flink beperken. Wel wil je waarschijnlijk de website en de SQL-server vlak bij elkaar hebben draaien en serveert de FTP-server veelal data van de webserver.

Je zult altijd wat downtime hebben, al was het maar om de (laatste?) data te kunnen kopiëren, maar door de 2e omgeving alvast op te zetten terwijl de eerste nog draait zal dat beperkt blijven.

Je kunt met zo'n vraag overigens goed bij een (fatsoenlijke, dus geen budget-hoster) terecht, die zal je vast willen helpen bij het traject. Gezien de vraagstelling lijkt me niet dat je hier in je eentje (of zelf) aan wilt beginnen; jouw field of expertise ligt waarschijnlijk elders? :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
Zoals Paul al aangeeft, kun je veel scheiden. Ik wil je als tip meegeven de TTL van je dns oplaag te zetten, voor je ip wijzigd.

Door de TTL omlaag te zetten, zou de tijd dat DNS servers bij providers, je oude ip nog doorgeven, omlaag gebracht kunnen worden.

Zoek ook even van te voren uit of de MX records van de domeinen naar je exchange server verwijzen of dat ze naar de server van je hosting verwijzen, en de exchange server deze ophaalt met een pop connector ofzo. In het eerste geval kunnen de MX records namelijk hetzelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Ik kan nog 100 tips meer geven, ik doe dit soort migraties namelijk bijna dagelijks. Het punt is vooral dat je bezig bent met de bedrijfskritische webshop en e-mail van een commercieel bedrijf.

Dat is niet het soort dingen dat je naar aanleiding van wat forum posts zou moeten gaan doen, tenzij dit topic erg lang, technisch en op detailniveau gaat :P

Als het puur om de downtime en impact gaat dan valt het allemaal wel mee en laten ze het door de derde partij uitvoeren. Als BoerBosgoed het zelf uit wil gaan voeren dan is dat heel iets anders :P

Inschattingen op basis van de aanname dat zich geen problemen voordoen en dat je fatsoenlijke tools ter beschikking hebt bij beide partijen.

Downtime:
- Web + FTP + SQL: maximaal 30 minuten in totaal. Vooraf alles kopiëren, daarna alleen de verschillen nog. Bij de switch op de oude server de webpagina met een 'moved temporarily' naar een (tijdelijke) hostheader op de nieuwe server laten doorsturen.
- E-mail: Nul. Bij forwarding naar Exchange is er al helemaal niks aan de hand, bij pop-boxen moet je tijdelijk op 2 locaties ophalen.
- DNS: Nul, vooraf al dubbel inrichten
- Domeinnamen: Nul, zolang de nieuwe registrar naar de juist DNS-servers wijst

Impact:
Financieel (platform): Onbekend
Financieel (inkomsten): Onbekend, gebruik de ' downtime' om dit te berekenen
Functioneel: Daar worden zo te zien geen wijzigingen in aangebracht: Nul
Performance: Onbekend
Bedrijfstechnisch: Tijdens downtime kunnen mensen niet bij de sites en bij de FTP, daarna worden ze (tot hun DNS is ververst) doorgestuurd (web) of krijgen ze geen antwoord / oude data (FTP / SQL).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Paul:

De website en SQL server zijn inderdaad het belangrijkste en moeten zo min mogelijk offline zijn. FTP-server mag in principe wel een dag offline zijn, die worden voornamelijk gebruikt om wat extra data naar klanten te brengen.

@ Sneezydevil: Goede tip, ga ik rekening mee houden en even uitzoeken.

Nogmaals @ Paul:

Ik zie het in eerste instantie niet zitten om het allemaal in mijn eentje te doen en we hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Heb al een aantal offertes opgevraagd en zal t.z.t ook kijken wat hun voor mij kunnen betekenen tijdens de verhuizing.

We gebruiken inderdaad pop-boxen.. Dat dit tijdelijk op twee plekken opgehaald wordt is niet zo'n ramp. Zeker niet wanneer we dit uit kunnen stellen naar het eind van de werkdag/week.

Wanneer jullie nog tips hebben voor hostingpartijen, bij voorkeur gevestigd in Nederland (nog liever in regio Achterhoek) dan hoor ik dat graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Pop-boxen: Zolang niet de hele wereld van de nieuwe DNS-gegevens gebruik maakt komt hier mail op binnen. Dit zal niet zo heel lang duren, maar als jullie normale response-tijd (zeg) een half uur is dan moet je niet aan het einde van de week die box pas legen ;) Bij de switch komt er een tijdje op beide boxen e-mail binnen :)

Ik ken wel een bedrijf dat dit soort dingen (ook) host (en verhuist), maar dat zijn we zelf, ik weet niet in hoeverre dat op prijs wordt gesteld :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paul schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:06:
Pop-boxen: Zolang niet de hele wereld van de nieuwe DNS-gegevens gebruik maakt komt hier mail op binnen. Dit zal niet zo heel lang duren, maar als jullie normale response-tijd (zeg) een half uur is dan moet je niet aan het einde van de week die box pas legen ;) Bij de switch komt er een tijdje op beide boxen e-mail binnen :)

Ik ken wel een bedrijf dat dit soort dingen (ook) host (en verhuist), maar dat zijn we zelf, ik weet niet in hoeverre dat op prijs wordt gesteld :+
Stuur anders maar eens een DM met een grove schatting wat dat bij jullie mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Je het DM's uitstaan (en je e-mailadres verborgen) ;) http://gathering.tweakers.net/forum/preferences

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou niet meer :+
Pagina: 1