Kopieren traag! Door Nas of netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-02 20:04
Situatie:
Aan de ADSL modem hangt een 1gb switch van TP-Link. Aan de 1gb switch zit een PC en een NAS. beide communiceren ze op 1gb (volgens resp windows & interne software van de NAS (lacie internetspace2).

Als ik een DVD bestanden kopieer van PC naar NAS gaat het kopieren in het begin op ruim 38mb/s. Het 2e bestand gaat dan ineens met ruim 8 mb/s en dat blijft zo.

Als ik bestanden kopieer van NAS naar PC blijft de snelheid stabiel op 38mb/s

2 vragen
1) Waar moet ik zoeken naar de oorzaak van het trage 2e bestand? Ligt dat aan het netwerk?
2) Is 38mb (van NAS naar PC de max theoretische snelheid? In de boekjes staat dat de schijf max schrijft met 35 en leest met 65.

Wie kan me verder helpen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Even een klein beetje offtopic...het is handig als je de juiste eenheden gebruikt:

MB/s = Mega Byte per seconde
mb/s = milli (discutabel) bit per seconde

Wat ik zo lees is 38 MB/s een realistische waarde, dat verklaart echter niet waarom een tweede bestand zoveel trager gaat. En ten aanzien van je eerste vraag...ik zou het in eerste instantie zoeken in je pc (misschien een keer met een liveCD testen?).

Welk OS gebruik je?
Welk protocol gebruik je voor het kopiëren (Samba, FTP)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
Hoe meet je de snelheid? met de standaard windows transfer? deze geeft volgens mij gemiddelden aan.

hondennamen.info Openscheermes.nl

Verwijderd

een logishe verklaring voor het 2e bestand: Eerst word de cache gevult... en die zal waarschijnlijk niet snel genoeg geleegd worden waardoor daarna de snelheid inkakt :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:30

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe groot zijn deze bestanden, praat je over 100en bestandjes van 10KB of 1 bestand van een paar GB.

Veel kleine bestandjes schrijven kopieeren namelijk erg traag.

Enneh, zoals Lier al aangaf. Bedoel je:
MB (Megabyte) of Mb (Megabit) "mb" bestaat niet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:29

ralpje

Deugpopje

D4NG3R schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:43:

MB (Megabyte) of Mb (Megabit) "mb" bestaat niet.
offtopic:
Millibit ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:30

D4NG3R

kiwi

:)

offtopic:
milibit? Vind ik knap. Een bit is al het kleinste van het kleinste dan spreek je gewoon over "b" of "bit". Een bit is slechts een 1 of een 0.

Zie ook: Wikipedia: Orders of magnitude (data) (Welke dus begint bij bit)

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 25-01-2012 11:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:29

ralpje

Deugpopje

D4NG3R schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:48:
offtopic:
milibit? Vind ik knap. Een bit is al het kleinste van het kleinste dan spreek je gewoon over "b" of "bit". Een bit is slechts een 1 of een 0.

Zie ook: Wikipedia: Orders of magnitude (data) (Welke dus begint bij bit)
Hence the ;) en de offtopic tag :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Is de write cache van je NAS vol en gaat die dan tegen de bottleneck van de harde schijf aan lopen ofzo?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

leuk_he schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:51:
Is de write cache van je NAS vol en gaat die dan tegen de bottleneck van de harde schijf aan lopen ofzo?
Dat verklaart nog niet dat bij het overzetten van een tweede bestand de snelheidsdrop optreedt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

lier schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:02:
[...]

Dat verklaart nog niet dat bij het overzetten van een tweede bestand de snelheidsdrop optreedt...
als je dat 2e bestand meteen na het eerste bestand schrijft wel. Als dat ook gebeurd als er 5 minuten tussen zitten zou ik het eerder zoeken in de voortgangsindicator van windows.

Kun je er ook files met ftp op zetten-->of samba een bottleneck is? en heb je ook een andere desktop pc? en kun je ook de NAS direct aan je pc koppelen? allemaal manieren om de bottleneck te vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door leuk_he op 25-01-2012 12:15 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik had ook een probleem wat hierop leek, een andere versie van de lanadapter voor mijn desktop loste het probleem op

• kielkiel
Thanx all alvast voor jullie vragen. Ben een leek op dit gebied :-) dus alle hulp is welkom

@lier: met 'mb' bedoel ik Mega Byte per seconde. Ik gebruik windows7 op de pc. De nas gebruikt als protocol Samba. Netwerkschijf aangemaakt.

@kaiiestan. Ik gebruikte eerst total commander. Heb de Windows verkenner ook gebruikt. Beide kwamen ze op vergelijkbare resultaten.

@D4NG3R ik kopieer dvd bestanden van 1GB per stuk

@leuk_he Goede vraag weet ik niet. Kan ik dat ergens zien? Via FTP kopieren gaat even snel.

Ik ben inmiddels wat verder gaan zoeken: ik heb inmiddels de firmware van de NAS geupgrade. Er stond een erg oude versie op. Alles opnieuw gestart. Resultaat weer andere metingen :-( Inmiddels kopieert mijn pc naar de NAS v.v. met 18/mb continue. Ook dat is nog (te) laag.

Verder heb ik nog een bestand gekopieerd van mijn laptop naar PC en dat gaat gemiddeld met ruim 88 Mega Byte per seconde :-)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Denk dat jij niet de enige bent, check grafiekje op smallnetbuilder.com maar eens:
http://www.smallnetbuilde...reviewed?showall=&start=3

• kielkiel
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:36:
Denk dat jij niet de enige bent, check grafiekje op smallnetbuilder.com maar eens:
http://www.smallnetbuilde...reviewed?showall=&start=3
Thanx voor de test, wel balen. De getallen komen aardig overeen. Ik kon net gemiddeld ook met 30 megabyte per seconden kopiëren. Het fluctueert 'gelukkig'....hopelijk vaak naar boven...

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Ligt waarschijnlijk aan de NAS. Naar mijn NAS (een goedkope Conceptronics NAS) schrijf ik met zo'n 10 -12 MB/sec, lezen gaat met 25 MB/sec. Van de ene naar de andere PC gaat met 80 - 90 MB/sec.
(over Gbit ethernet)
Pagina: 1