Toon posts:

WRT54GL: 54Mbit of 27Mbit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Na jaren lang passief rondzwerven op het forum is het toch tijd voor een vraagje van mijn kant. Sinds lange tijd gebruik ik een WRT54GL met Linksys 4.30.14 firmware. In al onze laptops zit een Atheros AR5005G wireless chipset met driverversie 9.2.0.113, dat is de meest recente voor W7.

Het probleem is dat zelfs in de meest ideale wireless situatie, waar zowel router en laptop 1 meter van elkaar staan zonder enige vorm van interferentie, de maximale doorvoersnelheid op zo'n 24Mbps ligt. Ik schat dus dat dit 27Mbps minus wat overhead is.. Dit geldt voor datatransfer van computer naar computer maar ook voor het downloaden van internet. Nou hoor ik steeds twee tegenstrijdige verhalen. Enerzijds zegt men dat wireless G 54Mbit half duplex is en dat bij half duplex het theoretisch nooit mogelijk is hoger dan de helft van 54Mbps te halen (enige uitleg heb ik nooit kunnen achterhalen). De tegenhangers van dit standpunt beweren dat door het feit dat er maar in één richting tegelijkertijd transport kan plaatsvinden vanwege half duplex mode, dat transport dus op de volledige bandbreedte kan plaatsvinden en dus met een theoretische snelheid van 54MBps zou moeten verlopen.

Wat is nou de werkelijkheid? En waarom haal ik slechts de helft van 54Mbps met volledige wireless G compatible apparatuur? Op het Linksys support forum kreeg ik ooit hele magere respons op deze vraag, maar het antwoord was wel dat ik een doorvoersnelheid van 54Mbps minus wat overhead zou moeten halen, gegeven dat er geen interferentie optreedt. Inmiddels heb ik alle kanalen geprobeerd en ook de verschillende transmission rates, van 1Mbps tot en met 54Mbps.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 11:03 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03
Die 54Mbit is idd half duplex en die deel je met alle hosts in je netwerk. 24Mbit tussen 2 stations die via wifi op een accesspoint zitten is op zich goed, je stuurt nml 24Mbit van je laptop naar het accesspoint en die stuurt het weer door naar de andere laptop, dan zit je al op 48Mbit halfduplex, wat redelijk overeenkomt met wat haalbaar is met wireless-G.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In theorie: Met full duplex kun je in een tijd t twee keer zoveel bytes versturen als half duplex in tijd t.

Voor half duplex geldt:
In een deel van tijd t kun je een aantal pakketten versturen en in het overgebleven deel van t pakketten ontvangen. Afhankelijk van bandbreedte kun je t verdelen over upstream en downstream. Heb/wil je veel downstream bandbreedte, dan wordt bijvoorbeeld 0.7t ingezet voor ontvangen en maar 0.3t voor versturen.

WiFi heeft beide richtingen op evenveel bandbreedte, dus verdeel het even het meest simpel:
0.5t voor versturen
0.5t voor ontvangen
Er zitten vast intelligente manieren in om dit optimaler te verdelen, maar dat is te complex voor deze uitleg.
En er is een voorwaarde waar je aan moet voldoen: bevestigen dat je bepaalde pakketten (correct) hebt ontvangen. Daarvoor heb je dus verzendtijd nodig, die je niet meer kunt inzetten om te ontvangen.
Omdat je dus maar 0.5t kunt gebruiken om data te ontvangen kun je dus in optimaal geval maar de helft van de totale bandbreedte per tijdseenheid gebruiken voor dat doeleinde. Zetten we dat even in een sommetje:
0.5t * bandbreedte = aantal bytes die jij ontvangt gedurende t

Stel, t = 1 seconde en de bandbreedte is 54Mbps:
0.5 * 54 = 27

Jij kunt dus voor 27Mbps binnen harken omdat je maar de helft van seconde kunt ontvangen.
Iets anders verwoord: Je ontvangt gedurende die halve seconde wel met een snelheid van 54Mb per seconde, maar het duurt maar een halve seconde, waardoor je effectief (maar) 27 Megabits binnen krijgt.

Bij full-duplex heb je hier geen last van en kun je tegelijkertijd versturen en ontvangen. Je hoeft dus niet te wachten tot de tegenpartij is gestopt met zenden voordat jij wat kunt verzenden.

Geeft dat je meer inzicht waarmee je het antwoord op je vraag kunt vinden?

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 25-01-2012 13:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ultraman en JGC, bedankt voor de antwoorden. Als ik het goed begrijp kan ik mijn zoektocht dus staken en zal ik nooit een 48~50Mbps netto snelheid hoeven te verwachten. Ik neem dat de reden waardoor wireless G op half duplex werkt een bijkomstigheid van de technologie is en niet iets dat je simpel met wat software tweaks kan aanpassen tot full duplex?

Tijd voor wireless N apparatuur dan maar aangezien ik maandelijks betaal voor een 50Mbit lijn...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 14:59 ]

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 14:56:
Tijd voor wireless N apparatuur dan maar aangezien ik maandelijks betaal voor een 50Mbit lijn...
Lees je hier even dit nog:
SmallNetBuilder's Wireless FAQ: The Essentials

• _JGC_
Wat betreft het volledig benutten van een 50Mbit lijn: ik gok dat je dat met een WRT54GL ook al met bekabeling niet gaat lukken. Die dingen kappen al snel ergens bij de 20Mbit doorvoer.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32
Dat WiFi half duplex is ligt inderdaad aan de techniek en dat kun je niet aanpassen. Hier zijn bij WiFi meerdere redenen voor. Het belangrijkste is dat de 802.11X familie van protocollen geen verschillende frequenties gebruikt voor zenden en ontvangen, iets dat UMTS bijvoorbeeld wel doet.

Wanneer je 802.11N gebruikt is het in sommige gevallen mogelijk om zowel de 2,4 als 5Ghz band te gebruiken op die manier dus effectief 'full duplex' te halen. Belangrijk is dan wel dat de apparatuur allemaal dual-band ondersteunt en dus ook twee antenne's heeft.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt MagicTempest, weet ik waar ik op moet letten bij de aanschaf van N apparatuur.

JGC, ik weet niet waar dat statement vandaan komt m.b.t. WRT54 series. Ik haal bekabeld (getest) 47~48Mbps over een Ziggo 50Mbit lijn met Eweka.

Maar, het gaat erom dat ik een antwoord zocht op mijn wireless G vraag, en dat heb ik nu. :)

• _JGC_
Doet ie nog best netjes dan, blijkbaar hebben ze bij Linksys de latere modellen van de WRT54G serie dusdanig gehandicapt gemaakt dat die dingen bij 20-25Mbit blijven steken.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
MagicTempest schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:56:
Wanneer je 802.11N gebruikt is het in sommige gevallen mogelijk om zowel de 2,4 als 5Ghz band te gebruiken op die manier dus effectief 'full duplex' te halen. Belangrijk is dan wel dat de apparatuur allemaal dual-band ondersteunt en dus ook twee antenne's heeft.
Het is de 2,4GHz of de 5GHz voor apparatuur. Een apparaatje verbinden op allebei de frequenties en ze gebruiken afzonderlijk voor sturen/ontvangen is (nog) niet mogelijk. Er zijn sowieso nog geen wireless apparaatjes zoals laptops of tablets die verbonden kunnen zijn met beide frequenties tegelijk.
Per unieke datastream ongeacht de frequentieband is er voor ontvanger en zender één antenne nodig, de max per (802.11n) datastream is 150Mbps linkspeed (MIMO). Op het moment worden tot 3 streams routers verkocht, met dus 450Mbps max als linkspeed, deze hebben dan 3 antennes minstens. Zijn ze ook nog eens (concurrent) Dual-Band dan moeten de antennes geschikt zijn voor beide frequenties of ze hebben er gewoon minstens zes, drie voor elke frequentie.
De WNDR3700 bijvoorbeeld heeft met een maximale linkspeed van slechts 300Mbps op beide frequenties, al 8 antennes aan boord.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-12 07:10

M2M

medicijnman

_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:32:
Wat betreft het volledig benutten van een 50Mbit lijn: ik gok dat je dat met een WRT54GL ook al met bekabeling niet gaat lukken. Die dingen kappen al snel ergens bij de 20Mbit doorvoer.
ik haal hier 4MB/s met DDWRT op een WRT54GL. Maar dan hangt inderdaad de processor op 100%. Torrentverkeer kapt bij 2MB/s. Dus als je sneller wil, zul je een betere (snellere) router aan moeten schaffen.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M, heb je het met die 4MB/s over bekabeld of wireless G? Ik haal momenteel 3,3MB/s, dus zo rond de 26Mbps.

Heeft die custom DDWRT firmware nog enige (positieve) invloed op dit hele snelheidsverhaal? Ik ben een beetje huiverig om dat zo klakkeloos te installeren aangezien het een zeer delicaat installatieproces lijkt dat notabene volgens DDWRT zelfs grandioos fout kan gaan.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 21:56 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:04
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:32:
Dit dacht ik onlangs ook, omdat ik bleef haken met m'n snelheid.

Upgraden naar Tomato firmware bleek echter een goed idee, ik trek nu met onze Ziggo Alles-in-1-Plus lijn (die 60/6 is) de lijn bijna helemaal dicht met 55Mbit. Voorheen was dat met DD-WRT e.d. niet mogelijk.

Zie ook: ThinkPadd in "WRT54GL: Welke firmware aan te raden?"

De limiet bij een WRT54GL ligt dus op 55Mbit WAN > LAN.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2012 10:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er rekening mee dat eerst Linksys en later Cisco aan de lopende band heeft lopen kloten met de specs van ed WRT54G-reeks. Er zijn vijf versies van de G geweest en zeker twee van de GL. Jouw 55Mb/s geldt voor de versie die jij hebt, niet noodzakelijkerwijs voor de andere. Iirc was die eerste versie GL een 1-op-1 kopie van de WRT54G v4, dus daar geldt het ook voor.

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
5 versies maar? Op de wikipedia pagina over dat ding tel ik er 17 verschillende versies. Zit nogal wat verschil in de hoeveelheden geheugen, flash, wifi componenten en gebruikte SoC. Meeste zijn broadcom, maar er is zelfs een uitstapje gemaakt naar Atheros bij versie 7.0.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-12 22:06
Dat je bij wireless ongeveer de helft van de snelheid haalt ligt voornamelijk aan overheaad op het wifi protocol. Bij een goed signaal gaat er serieus 54 mbit/s door de lucht. Van die 54 mbit/s is echter maar 30 mbit/s (ongeveer) nuttige payload, de rest is overhead om te zorgen dat jouw bitjes heel aankomen aan de andere kant. Als je zoekt op modulatie/lijn-encoding vind je daar veel meer info over.
Ja... je kan dat misleiding noemen, maar iedereen doet er aan mee.

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1