Lithium batterij opladen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers en ander volk.

Gisteren heb ik in een creatieve bui een oude pringelbus omgebouwd tot speaker. Hierin zit een versterker-module uit een cheap-ass mp3-speakertje die gevoed word door een 9V lithium batterij uit deze tablet > http://www.yarvik.com/nl/producten/tablets/tablets_8/TAB310/.

Nu is mijn vraag of ik deze batterij met de oorspronkelijke voeding kan opladen zonder gevaar. Op internet word ik er niet wijs van. Met gevaren bedoel ik: overbelasten tot exploderen met gevaar.

Ik hoor het graag.

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Je bedoelt met de adapter?

Dat gaat niet lukken, je hebt nog regelelektronica nodig, anders fikt je accu weg (door overladen).

Je zult moeten kijken naar een Li-ion laadregelaar. Die zorgt er dan voor dat je accu gelijkmatig wordt bijgeladen, en stopt met laden als de accu vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lithium ions zijn in principe niet bijzonder kieskeurig qua opladen, al kan je ze wel opblazen als je een beetje je best doet. Vraag is welk gedeelte van de batterij je uit die tablet hebt gehaald, enkel de lithium ion accu, of ook zijn beschermingscircuit dat er vaak zo ongeveer rechtstreeks op zit. Als dat er bij zit moet je even kijken hoe het intern gaat in die tablet, maar zou dan ook best kunnen dat ze rechtstreeks de voeding op het beschermingscircuit zet, en dat die de rest wel regelt.

Als er geen beschermingscircuit bij zit kan hij wel boem doen als je direct voeding erop zet. Ligt er een beetje aan hoeveel stroom die voeding kan leveren, en of die goede stroombegrenzing heeft. Zou het in iedergeval niet zomaar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lithium accu's worden met een CC/CV laadmethode geladen. Kort samengevat is dat met een stroom- en spanningsbegrenzing.

Je kunt eens kijken naar dit: http://www.rcracingtwente...s/480822358/Products/6454

Hiermee kan je tot 3 cellen gebalanceerd laden (alle 3 de cellen op 4.2v max laadspanning)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Laatst online: 28-05 08:59
Vooral de LiPo batterijen kunnen gevaarlijk zijn omdat er geen beschermend metalen omhulsel om zit.
Met een LM317 , wat weerstanden en eventueel een diode kun je makkelijk een laadcircuit bouwen. De adapter gaat waarschijnlijk niet werken (die zijn vaak niet eens gereguleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363230

Je hebt een intelligente lader nodig. 9V? 2 cellen dan (volgeladen komt dit dichts in de buurt). Betekent dat je voor een beetje gezonde batterij ook nog moet balanceren ze beiden goed geladen zijn. Lipo kan overladen of te ver ontladen niet verdragen (kan ontploffen/ontvlammen). Hou dus in je ontwerp er ook rekening mee dat ze niet volledig kan ontladen als je het printje per ongeluk op laat staan. Anders is je lipo meteen ook stuk.

Als je tijd hebt kun je bij http://www.hobbyking.com bestellen. Bijvoorbeeld de accucel 6 (ff zoeken op de website, kan niet meteen link ophalen hier). Daarmee kun je to 6 cellen balanceren en je kan er ook andere type batterijen mee laden.

Voor die beveiliging maximale ontlading weet ken ik niet meteen de oplossing. Waarschijnlijk dat een BEC (gebruikt in RC om bv de ontvanger te voeden) wel op tijd zal uitschakelen. Daarvoor es zoeken in menu onder UBEC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Topicstarter
Bedankt voor alle tips en hulp. Ik zal een ouderwets batterij kastje kopen met oplaadbare aa batterijen :) Li-ion batterijen worden het dus niet voor dit project!

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Pagina: 1