Opzeggen contract sportschool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillum
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:54
Het gaat niet over een webwinkel, maar ik hoop wel dat iemand me hiermee kan helpen. Mijn halfjaarcontract bij HealthCity loopt op 1 feb af. Ik keek op de website naar de algemene voorwaarden (http://www.healthcity.nl/algemene-voorwaarden) en kwam dit tegen:

2. Voorwaarden
2.1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten van het Bedrijf.

7. Beëindiging of ontbinding lidmaatschap
7.1. Indien het Lid zijn lidmaatschap niet één kalendermaand voor de einddatum van de initiële contractduur schriftelijk bij de desbetreffende club opzegt, wordt het lidmaatschap na de contractduur automatisch verlengd voor onbepaalde duur en geldt een opzegtermijn van één kalendermaand.

Ik ging gisteren naar HealthCity om op te zeggen, vertellen ze mij doodleuk dat ik 2 maanden opzegtermijn heb. Deze algemene voorwaarden zouden niet voor mij gelden omdat ik een contract voor december 2011 heb afgesloten.

Ik zou toch gewoon 1 feb mijn contract kunnen opzeggen zodat ik er vanaf 1 maart vanaf ben?
Mag een bedrijf mij houden aan oude algmene voorwaarden? Mag een bedrijf 2 verschillende algemene voorwaarden gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 22:17
In feite heb je de nieuwe algemene voorwaarden niet geaccepteerd en ben je akkoord gegaan met de oude av, waarin blijkbaar staat dat je twee maanden opzegtermijn hebt.

Verder mag een bedrijf niet twee algemene voorwaarden gebruiken voor dezelfde type klanten, maar zoals ik al aangaf ben je onder oude voorwaarden aangenomen. Soms pakt dat positief uit - bijvoorbeeld met mobiel internet - en andere keren niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

En consuwijzer zegt ook nog:
Klopt het dat er nieuwe regels gelden voor opzegging en stilzwijgende verlenging van abonnementen en contracten?

Ja. Deze nieuwe regels zijn ingegaan op 1 december 2011 en gelden voor alle abonnementen en energiecontracten die vanaf die datum zijn afgesloten.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
BtM909 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 00:14:
En consuwijzer zegt ook nog:

[...]
Echter zegt Consuwijzer ook het volgende:
Gelden de nieuwe regels alleen voor nieuwe abonnementen en contracten? Of ook voor bestaande abonnementen en contracten?

De nieuwe regels gelden voor alle abonnementen en energiecontracten die vanaf 1 december 2011 worden afgesloten. De nieuwe regels gelden niet voor bestaande abonnementen en energiecontracten. Met bestaande bedoelen wij de abonnementen en contracten die vóór 1 december 2011 zijn afgesloten.

Voor bestaande abonnementen en contracten geldt een overgangsregeling. Deze overgangsregeling duurt 1 jaar. Hebt u een bestaand abonnement of contract? Dan kunt u nog geen gebruik maken van deze nieuwe regels. Op 1 december 2012 gelden de nieuwe regels ook bestaande abonnementen en contracten.

Let op: Voor telecomabonnementen; zoals telefoon-, internet- en televisieabonnementen, zijn al in 2009 nieuwe regels doorgevoerd. Dit was een aparte wetswijziging en daarin is geen onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe telecomabonnementen.

Hieronder leest u welke rechten u hebt op grond van de nieuwe regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:55
Ja. Deze nieuwe regels zijn ingegaan op 1 december 2011 en gelden voor alle abonnementen en energiecontracten die vanaf die datum zijn afgesloten.
Staat toch ook gewoon hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ja, ik had het laatste gedeelte van de zin niet goed meegekregen :$.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Chillum schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 23:55:
Ik ging gisteren naar HealthCity om op te zeggen, vertellen ze mij doodleuk dat ik 2 maanden opzegtermijn heb.
Of het één of twee maanden opzegtermijn is vind ik nog niet eens het meest interessante. Ga je per 1 februari over op een contract voor onbepaalde tijd (dus twee maanden) of is het een vernieuwing van je initiële contract (dus zes maanden)?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De oude voorwaarden stellen:
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten van HealthCity. HealthCity is gerechtigd de op het lidmaatschap van toepassing zijnde voorwaarden te wijzigen. De wijzigingen treden één kalendermaand na de bekendmaking in werking, tenzij een afwijkende wettelijke termijn is vereist, die alsdan wordt toegepast. Indien een lid een wijziging niet wenst te accepteren, kan hij zijn lidmaatschap beëindigen met ingang van de datum waarop de nieuwe voorwaarden van kracht worden. De schriftelijke opzegging dient voor de ingangsdatum van de wijziging door HealthCity te zijn ontvangen.
Ik zou zeggen: nieuwe voorwaarden komen in plaats van de oude. In zowel de nieuwe als oude voorwaarden staat immers geen uitzondering opgenomen voor eerder afgesloten overeenkomsten. Dan zou de opzegtermijn, op basis van de voorwaarden, 1 kalendermaand zijn. Oftewel: op 23 januari 2012 opzeggen, betekent op zijn vroegst per 23 februari beëindiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillum
alex3305 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 23:59:
In feite heb je de nieuwe algemene voorwaarden niet geaccepteerd en ben je akkoord gegaan met de oude av, waarin blijkbaar staat dat je twee maanden opzegtermijn hebt.

Verder mag een bedrijf niet twee algemene voorwaarden gebruiken voor dezelfde type klanten, maar zoals ik al aangaf ben je onder oude voorwaarden aangenomen. Soms pakt dat positief uit - bijvoorbeeld met mobiel internet - en andere keren niet :).
Algemene voorwaarden heten toch niet voor niets "algemene" voorwaarden lijkt mij. Waarom zou ik de nieuwe voorwaarden dan niet geaccepteerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben toen onder het contract van Fitness first ( nu healthcity ) onderuit gekomen. Maar ik had in voorwaarden gevonden dat je contract beëindigd zou worden als je er ruzie zou maken.

Maar ik had dus problemen met sommige medewerkers daar, voelde me er door bedreigde en wees toen op de voorwaarden, ze waren er niet voor bedoeld maar na een x aantal mailtjes naar fitness first gestuurd hebben kreeg ik antwoord dat het contract op gezegd kon worden.

Dus moest alleen daar een handtekening komen zetten en nog een maand betalen en toen was ik er echt vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:50
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillum
Aha, maar nu hebben ze dus de algemene voorwaarden aangepast naar de nieuwe wet. Maar niet in de algemene voorwaarden opgenomen dat de opzegtermijn van 1 maand niet geldig is voor contracten voor december 2011. Met andere woorden, ik heb nu ook recht op 1 maand opzegtermijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:48

Ardana

Mens

Er is een recente uitspraak van een rechter waarin het volgende stond:
Vanaf 3 juni 2009 was de overeenkomst reeds verlengd. De toepasselijke algemene voorwaarden bepalen weliswaar dat [eiser] gerechtigd is een vol kalenderjaar aan abonnementsgelden in rekening te brengen bij een te late opzegging. Ingevolge de“Wet van Dam”, in werking getreden per 1 december 2011 kan de consument op elk gewenst moment de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van een maand. Weliswaar was deze wet op 6 juni 2011 nog niet in werking getreden maar dat neemt niet weg dat op die inwerkingtreding dientte worden vooruitgelopen. Deze wet vormt immers de codificatie van de reeds bestaande maatschappelijke visie over hoe redelijkerwijze bij verlengde contracten dient te worden geoordeeld over opzeggingsmogelijkheden. De overeenkomsten zijn dan ook per 6 juli 2011 geëindigd.
Je mag dus wel degelijk eerder opzeggen: zodra je contrect 1x stilzwijgend verlengd is, geld nog een opzegtermijn van 1 maand (géén kalendermaand!)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 20:19
hierbij ook nog even de link naar de hele rechtszaak cq uitspraak

http://jure.nl/bv1276

Ik moet zeggen dat mijn sportschool vol blijft houden in hun recht te staan maarja ze moeten wel natuurlijk. Zodra ze nu toegeven gaan er meer deze casus gebruiken. Ik ga vanaf volgende maand storneren en ik zie wel of ze me voor het kantonrecht slepen.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:30:
Er is een recente uitspraak van een rechter waarin het volgende stond:

[...]

Je mag dus wel degelijk eerder opzeggen: zodra je contrect 1x stilzwijgend verlengd is, geld nog een opzegtermijn van 1 maand (géén kalendermaand!)
Je kunt je afvragen in hoeverre die uitspraak stand zou houden in beroep. Ik vind het argument dat het wetsvoorstel de "maatschappelijke gevoelens" codificeert, nogal zwak om toekomstig recht toe te passen, zeker omdat de wetgever er bewust voor heeft gekozen de wet níet toe te passen op reeds aangegane overeenkomsten. Op deze manier zet de rechtbank natuurlijk het overgangsrecht buiten spel en dat kan niet de bedoeling zijn. Overigens zijn kantonrechters wel vaker eigenwijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillum
Ik wilde vanavond een gesprek aangaan met de manager van mijn sportschool. Zie ik net dat ze de algemene voorwaarden op de website hebben aangepast.

Algemene Voorwaarden

De onderstaande voorwaarden zijn van toepassing voor leden die zijn ingeschreven vanaf 1-12-2011

Die zin stond er gisteren niet in.. Zie: http://webcache.googleuse...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Is dit niet een aanpassing in Algemene Voorwaarden die mij het recht geeft om per direct op te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je kunt nu in ieder geval wel doordrukken op onduidelijke voorwaarden.. het feit dat ze het nu aanpassen, is natuurlijk niet zomaar. ;)

Beide versies uitdraaien (twee keer, je weet nooit hoe een werknemer jouw blaadje lat verdwijnen ;) ) en eentje meenemen.

[ Voor 31% gewijzigd door Michael Knight op 25-01-2012 18:55 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Maak wat screentjes als bewijs!!!! En zoek iemand die dat voor je kan getuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:05
Nextron schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 00:33:
[...]
Of het één of twee maanden opzegtermijn is vind ik nog niet eens het meest interessante. Ga je per 1 februari over op een contract voor onbepaalde tijd (dus twee maanden) of is het een vernieuwing van je initiële contract (dus zes maanden)?
Nee net als bij ''elk'' ander abbo word het telkens met 1 maand verlengd, net zoals hij zelf al helemaal op het begin aangaf.
Jij hebt getekend voor bepaalde voorwaarden een daar moet jij net als het bedrijf aan voldoen, tenzij je tekent voor de nieuwe voorwaarden, tenzij in de oude voorwaarden staat dat het aangepast kan worden en jij meegaat naar de aanpassingen (dan kan je wel 1 maand van te voren opzeggen) lees je contract goed voordat je eraan begint, doen er maar heel weinig anno 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:05
Mirage schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:51:
hierbij ook nog even de link naar de hele rechtszaak cq uitspraak

http://jure.nl/bv1276

Ik moet zeggen dat mijn sportschool vol blijft houden in hun recht te staan maarja ze moeten wel natuurlijk. Zodra ze nu toegeven gaan er meer deze casus gebruiken. Ik ga vanaf volgende maand storneren en ik zie wel of ze me voor het kantonrecht slepen.
Zodra je dat doet speel jij voor kantonrechter, en zal je die eventuele zaak verliezen incl een hoop bijkomende kosten. BEGIN DAAR NIET AAN!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillum
Vanavond een gesprek gehad met de manager, ben nu toch maar akkoord gegaan met 2 maanden opzegtermijn. Geen zin meer om mijn tijd hieraan te verspillen.

De reden die zij geven is dat ik akkoord ben gegaan met de voorwaarden bij mijn contract. Dus met een opzegtermijn van 2 maanden. Alle andere algemene voorwaarden die ze daarna gebruiken zijn niet van toepassing op mij.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Chillum schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:26:
De reden die zij geven is dat ik akkoord ben gegaan met de voorwaarden bij mijn contract. Dus met een opzegtermijn van 2 maanden. Alle andere algemene voorwaarden die ze daarna gebruiken zijn niet van toepassing op mij.
Op zich kan ik dit wel begrijpen (genoeg mobiele tel. contracten die hier bijvoorbeeld voordeel uit halen).
Maar wat ik dan wel een interessante vraag vind : Hoe kom je als consument in zo'n geval dan wel onder de nieuwe voorwaarden te vallen (als het voordelig voor je is)?
Zou je dan eigenlijk per 1-1-2012 opgezegd moeten hebben en gelijk met de opzegging een nieuwe aanvraag moeten doen voor 1-3-2012 (dus als je niet wilt stoppen maar wel onder de nieuwe voorwaarden wilt vallen)?
Pagina: 1