Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 13:37
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op een ICT-oplossing voor een verloskundigen praktijk met beperkt bugdet. Ik heb al veel verschillende documenten en websites geraadpleegd, maar kom er toch niet helemaal uit.

In de praktijk werkt men momenteel met 6 verloskundigen en maken zij gebruik van een enkele desktop (Win7) waarmee zij de benodigde software kunnen draaien tijdens spreekuur. Het gaat hier om een via ClickOnce gedeployede (correct Nederlands :?) app die extern gehost wordt. Voor e-mail maken ze enkel (zeer beperkt) gebruik van webmail.

Omdat ze binnenkort gaan verhuizen naar een nieuwe locatie, moet het e.e.a. worden aangepast/uitgebreid. Op deze locatie zal er een tweede spreekkamer zijn en zal er tevens een assistente enkele taken gaan verrichten. Daarnaast wil men extern via een enkele iPad en soms ook via een laptop gebruik maken van de software waarmee ze werken. Er is ook noodzaak voor een specifiek stuk serversoftware om de echo-onderzoeken op te slaan, waarvoor verschillende mogelijkheden zijn onder Windows of Linux.
I.v.m. beperkte kennis in-huis en gezien het ook niet mijn primaire business is, moet er een oplossing gevonden worden welke zo min mogelijk onderhoud nodig heeft.

Voor bovenstaande heb ik het volgende in gedachten;

- Eén server-systeem met daarop virtueel:
  • Een Windows server met RDP-host voor het in-/extern gebruiken van de software.
  • Een Linux server met de software om echo-onderzoeken op te slaan
- Voor de spreekkamers en assistente thin-clients, waarmee via RDP op de Windows server gewerkt wordt.
- Op de iPad en laptop een RDP-client om ook op de Windows server te werken

Voordeel van deze oplossing is dat alles zo'n beetje centraal (en op afstand) onderhouden kan worden, een van de nadelen is de kosten. Met name de licenties voor de Windows server zijn natuurlijk prijzig, vandaar de keuze voor Linux op de 2e server. Gezien het beperkte budget en simpele beheermogelijkheden, kwam ik uit bij Windows SBS2011 Essentials. Er kunnen tot 25 users gebruik van maken zonder dat er CALs nodig zijn. Nu kwam ik er echter achter dat er alleen gebruik gemaakt kan worden van RD web access en volwaardige RDP niet beschikbaar is (volgends documentatie MS). Met een test-installatie onder VMware is het me echter wel gelukt om de RD Session Host server role toe te voegen (incl. RD Licensing) en hiervan gebruik te maken. Het lijkt er dus op dat dit gewoon werkt, mits uiteraard de juiste RDS CALs worden aangeschaft.

Nu mijn vragen:
  1. Is er iemand die bovenstaande kan bevestigen, voordat er RDS CALs worden aangeschaft die uiteindelijk niet bruikbaar zijn?
    of
  2. Is er iemand met een beter idee?
Alvast bedankt }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:09
2. Waarom huur je niet een VPS met windows en met linux. Scheelt je een hoop beheer en kosten lijkt me?
Zou wel nog nadenken over security, zou niet graag willen dat dat soort gegevens op straat liggen.

Enige wat je dan nodig hebt is wat bandbreedte en een stabiele internetverbinding en evt backup via 3g bijv.

Maargoed just a thought :)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
Heb ik inderdaad ook in gedachte gehad, maar zijn er dan niet nog steeds RDS CALs nodig? Als dat het geval is, dan heb je de hardware kosten er in 2 jaar sowieso wel uit lijkt me. Voordeel is inderdaad wel dat beheer van de fysieke server vervalt...

Qua security wilde ik de (virtuele) Linux server via een aparte NIC een 1-op-1 verbinding geven met het echo-apparaat, zodat er extern niemand bij kan. Alle overige gevoelige data wordt extern opgeslagen door het bedrijf wat de applicatie beheert waarin alle clientgegevens staan. Daar behoef ik dus zelf niets aan te beveiligen.

[ Voor 18% gewijzigd door bennierex op 24-01-2012 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
SBS lijkt mij geen goede keuze ivm de beperking op het simultaan aantal RDP connecties.
Gewoon 2008 R2 standaard nemen.

En waarom moet die echoserver op een apart OS draaien, kan dat niet op dezelfde 2008 R2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Als de applicatie en data extern gehost worden is VPS sowieso een betere optie want anders heb je een vrij dikke server staan die alleen gebruikt wordt om mensen de applicatie te laten benaderen.
Je kunt beter schalen met een VPS en je hebt geen hardware kosten en onderhoud. Je kunt bij verschillende VPS providers gewoon een 2008R2 VPS afnemen met daarbij de rollen die je nodig hebt (terminal services/RDP). Zal een paar tientjes per maand kosten (even uit de duim) en je kunt zelfs nog voor high availability gaan.

Wat is het kostenplaatje wat eraan verbonden is? Dan kan men hier ook beter inschatten wat de opties zijn.
En was je anders van plan om een server te hosten in het pand van het consultatiebureau?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
jimbo123 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:56:
SBS lijkt mij geen goede keuze ivm de beperking op het simultaan aantal RDP connecties.
Gewoon 2008 R2 standaard nemen.

En waarom moet die echoserver op een apart OS draaien, kan dat niet op dezelfde 2008 R2?
Duidelijk. De echoserver wilde ik op een apart OS laten draaien, zodat deze volledig afgeschermd is van de rest van het systeem. Dit komt imho de beveiliging ten goede (correct me if I'm wrong).
Meauses schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:48:
Als de applicatie en data extern gehost worden is VPS sowieso een betere optie want anders heb je een vrij dikke server staan die alleen gebruikt wordt om mensen de applicatie te laten benaderen.
Je kunt beter schalen met een VPS en je hebt geen hardware kosten en onderhoud. Je kunt bij verschillende VPS providers gewoon een 2008R2 VPS afnemen met daarbij de rollen die je nodig hebt (terminal services/RDP). Zal een paar tientjes per maand kosten (even uit de duim) en je kunt zelfs nog voor high availability gaan.

Wat is het kostenplaatje wat eraan verbonden is? Dan kan men hier ook beter inschatten wat de opties zijn.
En was je anders van plan om een server te hosten in het pand van het consultatiebureau?
Wellicht dat VPS dan toch een optie is hiervoor. Ik ga me er zeker nog even beter in verdiepen.

het budget is ongeveer € 2750,- voor het hele plaatje (excl. de iPad, laptop en aantal andere zaken reeds eerder aangeschaft).

Mijn idee in eerste instantie om de server ook de RDP voorziening te laten doen, was gebaseerd op het feit dat er sowieso voor de echo-onderzoeken een server(tje) moet worden aangeschaft (dit werkt alleen met een interne LAN-verbinding direct naar het apparaat). Deze zal ergens centaal in het pand in een serverrack geplaatst worden en dagelijks back-uppen naar een externe locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Security technisch ben ik met je eens, is het slimmer om dat te separeren. Je wilt alleen dat bieden wat men nodig heeft en niet meer. De vraag is alleen hoe werkt die software en is dat inderdaad dan nuttig.

Licht eens toe waarom die server lokaal moet draaien op het LAN? Kun je dan niet gewoon een wat zwaarder workstation nemen, daar 2 van, en die regelmatig imagen/backuppen? Scheelt je een hoop geld.
Of je kan een VPN aanleggen naar de VPS, dan kun je een LAN simuleren en heb je alleen nog vpn capabilities nodig aan beide zijden.

In ieder geval zijn er een hoop mogelijkheden zoals je merkt. Ik denk dat je de verschillende opties eerst helder moet hebben/maken met de voor en nadelen en dat zal moeten toetsen aan de wensen van de klant.
Ik denk zelf dat beschikbaarheid van de omgeving en vertrouwelijkheid van de data van belang zijn hierin, als je van daaruit begint kun je al beter bepalen waarmee je aan die wensen kan voldoen.

Pagina: 1