Hoe installeren SDD + 2 x HDD + cdrom?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:31
Ik ben nu een tijdje bezig met installatie van mijn SSD schijfje in mijn computer, samen een HDD en een dvd brander, maar kom er niet wijs uit. Volgende week komt er een tweede HDD bij.

Op dit moment is Windows nog geinstalleerd op de HDD.

Ik heb een Gigabyte AMD moederbord met 6 SATA poorten. Als ik in BIOS de SATA indeling op IDE laat staan, zie ik het volgende overzicht:

IDE 0 naster: SSD
IDE 0 slave: HDD
IDE 1 master: leeg
IDE 1 slave: leeg
IDE 2 master: DVD
IDE 3 slave: leeg

Zodra ik de SATA instelling in het BIOS wijzig naar AHCI, dan kan ik Windows niet meer opstarten. zie ik in het BIOS zie ik dan alleen IDE 0 en IDE 1.

Kan iemand mij verder op weg helpen hoe ik het BIOS moet instellen en/of SATA indeling moet veranderen?

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:13

F.West98

Alweer 17 jaar hier

TweakersOnly schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:37:
Ik ben nu een tijdje bezig met installatie van mijn SSD schijfje in mijn computer, samen een HDD en een dvd brander, maar kom er niet wijs uit. Volgende week komt er een tweede HDD bij.

Op dit moment is Windows nog geinstalleerd op de HDD.

Ik heb een Gigabyte AMD moederbord met 6 SATA poorten. Als ik in BIOS de SATA indeling op IDE laat staan, zie ik het volgende overzicht:

IDE 0 naster: SSD
IDE 0 slave: HDD
IDE 1 master: leeg
IDE 1 slave: leeg
IDE 2 master: DVD
IDE 3 slave: leeg

Zodra ik de SATA instelling in het BIOS wijzig naar AHCI, dan kan ik Windows niet meer opstarten. zie ik in het BIOS zie ik dan alleen IDE 0 en IDE 1.

Kan iemand mij verder op weg helpen hoe ik het BIOS moet instellen en/of SATA indeling moet veranderen?
Volgens mij kan je niet zomaar ACHI -> IDE wijzigen. Iets met windows-drivers....

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Windows 7? of Windows XP? Je kunt niet zomaar IDE modus wijzigen in AHCI. Dat komt omdat AHCI een speciale driver is voor het aansturen van de harddisk. Windows heeft deze niet geladen en daarom start windows daarna niet meer op.

Als je de indeling van SATA wilt veranderen moet je je DVD brander op een andere sata poort aansluiten. Als je AHCI wilt inschakelen, wat ik zelf zeer zou aanbevelen bij het gebruik van een SSD, dan zou je hier is moeten kijken... http://www.windows7news.c...enable-ahci-in-windows-7/

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste TweakersOnly, misschien is het verstandig om eens de GoT search ter handen te nemen. Dit is namelijk iets dat hier al vele malen voorbij is gekomen. Of kijk de ervaring topic's met betrekking tot SSD's eens door.

Het wisselen tussen S-ATA > IDE > AHCI zal inderdaad problemen geven met de Windows insatllatie, omdat voor elke modus een apparte driver gebruikt wordt. Wanneer je in een bestaande Windows installatie dit wilt wijzigen, dan dien je eerste de juiste drivers toe te voegen. Hier op GoT zijn daar wel de juiste aanwijzingen stappen plan(nen) voor te vinden.

Wanneer je Windows wilt gaan installeren op de SSD, zorg er dan voor dat je de juiste bootvolgorde hebt ingesteld in het BIOS. Een handigheidje is om alle opslag media (HDD) los te koppelen en alleen de SSD te laten zitten. Verder wil ik je toch verwijzen naar de ervaring topic's en de GoT Search.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.