Fan Controller, Temperaturen?

Pagina: 1
Acties:

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb net vandaag een Fan Controller gekocht voor mijn CPU Fan. hij doet het prima enzo, maar nu ben ik bang dat de bios de temperaturen verkeerd weergeeft. Die geeft namelijk 22°C en 20°C weer. lijkt me niet echt logisch.
als ik naar AIDA64 kijk, dan zijn de temperaturen tussen de 25°C en 35°C.
als ik naar Speedfan kijk, dan zijn de temperaturen 37°C
dit zijn de CPU temperaturen.
welke moet ik nu geloven?
en trouwens, de Core temperaturen Core 0, 1, 2, 3. zijn onder de de CPU temperatuur.
ik las dat dat niet kan?

mijn processor is Intel Core 2 Quad Q6600

[ Voor 9% gewijzigd door K1pc0rn op 24-01-2012 20:13 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer eens CoreTemp, HWmonitor en RealTemp. BIOS temp klopt sowieso niet, tenzij het 14 graden in je kamer is.

[ Voor 42% gewijzigd door PilatuS op 24-01-2012 20:03 ]

• K1pc0rn
  • Niet online
CoreTemp geeft aan:
Core #1: 37°C
Core #2: 42°C
Core #3: 42°C
Core #4: 39°C

RealTemp geeft ongeveer hetzelfde aan.
HWmonitor geeft ook ongeveer hetzelfde aan.

Want ik ben nogal bang dat m'n computer in de fik vliegt ofzo. :S

[ Voor 17% gewijzigd door K1pc0rn op 24-01-2012 20:13 ]

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

Hou het bij CoreTemp of RealTemp en zorg dat je Q6600 onder de 70 graden blijft bij normaal gebruik, dan is er niks aan de hand..

• PilatuS
  • Niet online
Je kan er vanuit gaan dat die temps kloppen. Die 3 programma's zijn wat mij betreft het meest betrouwbaar. Als die allemaal ongeveer hetzelfde aangeven zal het ook wel kloppen.

Je kan het beste even kijken wat je stressed temps zijn. De temps die je nu geeft zijn idle en dat is niet zo interessant. Als je gaat gamen zijn je temps compleet anders. Download LinX en zet deze aan met geheugen op all. Kijk naar de stessed temps na ongeveer 10 min. Dit moet onder de 70 graden blijven. LinX is vrij extreem dus zelfs met gamen zal je die temps niet halen.

Wat voor een fancontroller heb je eigenlijk ? Een volledig handmatige is meestal niet handig. De fansnelheid door de BIOS laten regelen is dan beter. Als je niet gamed of andere zware dingen doet maakt het niet heel veel uit. Het probleem is anders met een handmatige controller dat de temps weleens veel te hoog kunnen worden als je een spel gaat spelen.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 24-01-2012 20:38 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Waarom uberhaubt je Cpu-fan op een fancontroller aansluiten?
Lijkt me makkelijker om deze gewoon netjes op je mobo te pluggen.

Overige system-fans kan ik mij bij voorstellen dat je deze handmatig zou willen aanpassen maar cpu-fan zou ik het liefst gewoon lekker automatisch laten bijstellen.

Edit; afhankelijk van je mobo kun je middels een appje instellen bij hoeveel graden celcius de fan een % rpm moet gaan draaien.
Ik zou het persoonlijk liever op een dergelijke manier oplossen, dan dat je handmatig die fan aan gaat sturen en je hem perongeluk vergeet omhoog te schroeven terwijl je de cpu flink aan het stressen bent.

[ Voor 36% gewijzigd door Switchie op 24-01-2012 20:44 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• K1pc0rn
  • Niet online
Ja, het probleem is dus dat niks software matig werkt.
Het ligt waarschijnlijk aan de fan ofzo, ik heb een ander moederbord geprobeerd, en daar draaide m'n fan ook extreem snel.

Ik heb trouwens de Zalman PWM Fan mate, daar heb je verschillende standen op (high-medium-low).

In de Bios heb ik de Fan Speed al op Low staan, hij kan niet lager.

als ik mijn Fan Controller op Medium heb staan (1800 RPM) dan is de temperatuur stressed: 60°C.
als ik m'n Fan controller op High heb staan (2400 RPM) dan is de temperatuur stressed: 50°C

lijkt mij prima toch?

• PilatuS
  • Niet online
60 stressed is prima. (Als dat ook echt stressed is. Dus met LinX met geheugen op all na 15 min of langer)
Pagina: 1