Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerbutton doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 21:50
Beste tweakers,

Recentelijk heb ik voor mijn studievereniging een systeempje in elkaar gezet met de volgende specs:
Mobo: ASRock A75M-HVS AMD A75
Ram: Kingston 2x2GB, DDR3, PC10666
CPU: AMD Vision A6 3650
En in dit geval ook wel belangrijk, de behuizing: Spire Midi Tower CoolBox 305 ATX met ingebouwde 420W voeding.

Op zich werkt het systeem prima. Het enige probleem is dat de powerknop niet goed werkt. Na enig geklooi ben ik erachter gekomen dat wanneer ik de voeding aan en uit zet de knop het wel weer doet en de computer gewoon opstart. Nu ben ik zelf geen complete leek op hardwaregebied, maar zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt of van gehoord. Ik heb op internet een tijdje proberen te zoeken, maar daar heb ik helaas niks kunnen vinden, ook omdat het wat lastig is om hier goede zoekwoorden bij te bedenken.

Hopelijk hebben mensen hier enig idee waar dit aan zou kunnen liggen. Mijn eigen eerste gedachte was dat ik een foutje had gemaakt bij het aansluiten van de bedrading van de behuizing op het moederbord, maar als dat zo was dan zou de knop helemaal niet meer moeten werken. Dat doet hij nu dus wel, maar alleen nadat de stroom er op en af is geweest. Ik heb de bedrading toch nog even gecheckt en dat lijkt toch allemaal in orde te zijn.

Iemand enig idee wat voor vreemds hier aan de hand is? :/

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik denk dat de voeding R.I.P. is... Al vaker gehoord dat een voeding niet wilt starten als de pc uit is gezet. Na een keer de stekker uit/in stopcontact was het opgelost. (zelfs al een keer een voeding gehad waarvan je de stekker om moest draaien, anders werkte hij gewoon niet :S )

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11 20:28
Brasher schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:29:
Ik heb de bedrading toch nog even gecheckt en dat lijkt toch allemaal in orde te zijn.
Gecheckt of gemeten? Je kunt de schakelaar (los) nameten met een multimeter.
Anders inderdaad een andere voeding zoeken om te testen.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
ik heb ooit een soort gelijk probleem gehad.

het probleem bij mij was er alleen als de stroom eraf was geweest.
computer wou alleen aan als de voeding met de stekker erin de memory en pci en agp eruit werden gehaald en dan weer werden geplaatst.

probleem bleek te ontstaan door kapotte condensatoren op het mobo na deze vervangen te hebben was het probleem weg.

toch zegt mijn eerste vermoeden met dit soort dingen altijd voeding, maar na de voeding worden de voltages geregeld via het mobo, dus dat kan ook nog.

wat je nog kunt testen is harde voltages in de uefi/bios zetten misschien voor het geheugen een 0.10 volt hoger als standaard voor dat geheugen.

soms werken auto voltages op mobo's niet helmaal goed in een bepaalde combi met hardware vandaar.

Verwijderd

Misschien is de boosdoener een bepaalde setting in het bios?
Ik zie dat dat moederbord de optie voor "Instant Boot" heeft. Ik zelf heb daar geen ervaring mee maar je kunt om te testen eens kijken of je dat soort dingen kunt disablen en ook misschien bepaalde powersaving options and wake on lan ed even uitzetten.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:03:
Misschien is de boosdoener een bepaalde setting in het bios?
Ik zie dat dat moederbord de optie voor "Instant Boot" heeft. Ik zelf heb daar geen ervaring mee maar je kunt om te testen eens kijken of je dat soort dingen kunt disablen en ook misschien bepaalde powersaving options and wake on lan ed even uitzetten.
instant boot is een soort sluimer modus dus dat kan het niet zijn. http://www.legitreviews.com/article/856/1/

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 21:50
Miyamoto schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:19:
[...]

Gecheckt of gemeten? Je kunt de schakelaar (los) nameten met een multimeter.
Anders inderdaad een andere voeding zoeken om te testen.
Ik bedoelde meer dat ik de kast opengemaakt heb en gekeken hoe ik de bedrading heb aangesloten :)

Bedankt voor de antwoorden! Helaas heb ik niet al te uitgebreide mogelijkheden daar om aan probleemopsporing te doen. Gelukkig heb ik zelf nog wel een extra voeding hier liggen. Die ga ik wel even proberen daar. En inderdaad is het misschien nog een idee om even te checken wat voor opties er in de BIOS allemaal staan, wie weet kan er daar iets verholpen worden.

Bedankt!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zou ook kunnen dat de standby spanning (+5VSB) die je voeding levert te laag is, of dat jouw configuratie de +5VSB lijn te zwaar belast (bijvoorbeeld met zo een speciale USB poort waarmee je je telefoon op kunt laden ook al is de pc uitgeschakeld, die trekt zijn stroom van de +5VSB lijn).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
Als je daadwerkelijk de fysieke knop verdenkt: Je kunt de pinnetjes op het mobo ook met elkaar verbinden met een schroevendraaiertje o.i.d. Dan zou de PC ook moeten starten. Als dat dezelfde symptomen geeft dan kun je de knop alvast uitsluiten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk idd de voeding, maar is sowieso slim om zo'n gare voeding te vervangen ook al is het iets anders.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

waarom is het een gare voeding je kent het volgens mij niet eens?

het lijkt mij gezien de beschrijving/functie ook gewoon een huis tuin en keuken PC

De PC lijkt met die voeding gewoon te werken en geen problemen te geven.

De PC wordt uitgezet en kan niet meer gestart worden (alsof iets hem niet uit een stand kan halen)
De PC start wel gewoon als de stoom eraf is geweest (lees reset)

Ofschoon het meerdere dingen kunen zijn denk ik niet direct aan een defecte powerknop en ook niet aan een gare voeding.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 22:30 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11 20:52
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:26:
waarom is het een gare voeding je kent het volgens mij niet eens?

het lijkt mij gezien de beschrijving/functie ook gewoon een huis tuin en keuken PC

De PC lijkt met die voeding gewoon te werken en geen problemen te geven.

De PC wordt uitgezet en kan niet meer gestart worden (alsof iets hem niet uit een stand kan halen)
De PC start wel gewoon als de stoom eraf is geweest (lees reset)

Ofschoon het meerdere dingen kunen zijn denk ik niet direct aan een defecte powerknop en ook niet aan een gare voeding.
Het is een Spire, die lijken al nergens op..

Zou best de voeding kunnen zijn. Zeker het feit dat de stroom er helemaal af moet lijkt mij het op een probleem dat er iets moet worden geteste voordat het gaat werken.
Pagina: 1