Cisco EPC3925 (Ziggo) dynamisch ip

Pagina: 1
Acties:

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:15
Hallo,

Zoals jullie allemaal wel weten hebben de particuliere abonnementen van Ziggo een dynamisch ip. Dit is geen probleem maar zodra je een server oid. wilt gaan runnen is een vast ip adres toch handiger. Vandaar dat ik gebruik wil gaan maken van een dynamische dns via no-ip.com

De modem/router die ik van Ziggo gekregen heb is een Cisco EPC3925. Deze heeft een ingebouwde DDNS functie. Helaas werkt deze alleen met dyndns.org waarvoor betaald moet worden.

Natuurlijk kan je ook een programma op de pc draaien maar ik heb dit het liefst in mijn modem/router zitten. Is dit in de Cisco EPC3925 aan te passen? Ik kan via google niks vinden en in de handleiding staat alleen een verwijzing naar dyndns.org.

Misschien dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:08
dyndns.org == gratis ??

gebruik het al jaren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

hhoekstra schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:57:
dyndns.org == gratis ??

gebruik het al jaren.
Voor bestaande leden inderdaad wel. Sinds november moet je als nieuw lid betalen.

Maar om je vraag te beantwoorden, nee je modem aanpassen gaat niet lukken.

Ik zie echter het probleem om een programma voor no-ip op de pc te draaien niet. De server staat aan, dus daar kan je gewoon een programma op draaien. Staat de server uit, dan is mogelijk verouderde informatie (als je een ander ip krijgt... wat maaaaanden kan duren) geen issue want je server staat toch uit.

[ Voor 44% gewijzigd door job op 24-01-2012 19:00 ]

• somers1234
Heb er nog nooit op gelet hoe lang het duurt voordat je een nieuwe ip adres krijg. Duurt het ook zo lang als je je modem restart?

Ik wil ook WOL via internet gebruiken. En dan staat de server dus uit. Als de DDNS functionaliteit dan in je modem zit is dat wel handiger. Als het dan echt zo lang duurt voordat je een ander ip krijgt dan zullen de gegevens die van het draaiende programma af kwamen nog wel goed zijn.

Een gratis dyndns account zou het makkelijkste zijn :P

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik zou je niet zo druk maken op het veranderen van je IP-adres bij Ziggo. Z.v.i.w. wordt het IP-adres alleen veranderd op het moment dat je router uitzet terwijl je lease verloopt. Als je je router gewoon aan laat staan veranderd je IP-adres nagenoeg nooit.

Kan dit ook bevestigen met eigen ervaringen, al n half jaar hetzelfde IP, stroom storing waardoor de router een tijd uit was. De dag daarna had ik voor het eerst in 6 maanden een nieuw IP.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
IP verandered niet zolang je modem aanstaat, zelfs als je modem reboot is de kans groot dat je hetzelfde IP adres krijgt. Er zijn veel dyndns clients te krijgen voor veel verschillende platformen (windows, linux ed). Die maken gebruik van een externe website om het WAN IP vast te stellen, ik draai het ook op een Gentoo linux server.

Tenzij je de skills hebt om een dyndns client in te bakken in de firmware van je router gaat dit niet werken, maar aangezien je met deze vraag op tweakers komt neem ik aan dat dit niet het geval is :P

WOL werkt op basis van een ethernet broadcast naar het ethernet adres FF:FF:FF:FF:FF:FF. Met andere woorden, WOL opereert op laag 2 en is niet routeerbaar. Als je wol wilt gebruiken zul je via layer 3 eerst in moeten loggen op een device binnen jouw LAN en vanuit daar het WOL packet broadcasten.

bron: Wikipedia: Wake-on-LAN

Ik had altijd een PfSense box staan waar ik via VPN tunnel op in kon loggen, vervolgens kon je vanaf de webinterface een WOL packet sturen. Rechtstreek via internet gaat dus niet lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakjebakmeel op 25-01-2012 09:49 ]

• somers1234
@hierboven: Een hoop moeilijke woorden maar WOL is wel via internet mogelijk.

Verder heb ik een oud dyndns account gevonden. Wat zijn nu de beperkingen?

Edit:
Het werkt nu min of meer. Bij dyndns kan je ook een gratis account aanmaken waarna je de trial op moet zeggen om met een beperkt account te kunnen werken. Hierop kan je dan 1 host aanmaken. Wel moet je eens in de 30 dagen even inloggen of updaten dacht ik.

WOL werkt nu via mijn dyndns host over het internet.

[ Voor 51% gewijzigd door somers1234 op 25-01-2012 16:33 ]

• Pakjebakmeel
Apart.. Wat voor software gebruik je dan? Ben op zich wel benieuwd dan. Voor zo ver ik op de hoogte was is WOL layer 2 verkeer en dus niet routeerbaar.. Als jij het in de praktijk gebruikt zal het dus wel zo zijn maar dus een andere implementatie dan die ik ken schijnbaar :P

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
DynDNS is wel gratis, echter moet je een gratis Pro trial nemen en binnen de trial periode opzeggen.

Je houdt dan 1 free hostname. Kost alles bij elkaar dus helemaal niets

Om DynDNS account aan te maken moet je wel een credit card gebruiken. Op zich een omslachtige methode en ik ben ook niet zo'n fan van het gebruik van credit card voor dit soort trial dingetjes, maar het kan dus wel.

Je maakt dan gebruik van de ingebouwde DDNS resolver in de EPC3925 wat je natuurlijk weer een extra DDNS client scheelt.

Offtopic:

Gelukkig komt morgen mijn nieuwe router binnen en laat ik dat modem weer in bridgemodus zetten, want wat een schijtmodems zijn die EPC's. Ze bieden de basisfunctionaliteit en dat werkt dan wel, maar hoge eisen moet je er niet aan stellen.

Er zijn veel klachten over bereik draadloos netwerk ervan en ook heb ik geprobeerd om ipsec VPN tunnels aan te leggen (wat gewoon als optie in de firmware zit) maar het modem blijft gewoon rebooten bij gebruik van de tunnels.

• Pakjebakmeel
Eerste wat ik heb gedaan is het modem in bridge mode laten zetten en het routerboard erachter het echte werk laten doen.. Gaat een stuk beter..
Pagina: 1