Dedicated router?

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:42
Hallo Tweakers,
Ik heb hier een Ziggo Alles in één verbinding met de bekende Ubee modemrouter. Hieraan zitten drie laptops draadloos en twee pcs + een server/NAS bedraad aangesloten. Op het moment dat ik via mijn pc (bedraad) een redelijke hoeveelheid data heb gedownload (+- 25GB) hebben alle bedraad aangesloten computers opeens geen verbinding meer met het internet, ook kan ik er niet mee in de Ubee-configuratiepagina komen en ze krijgen ook geen IP-adres toegewezen van de DHCP-server. De draadloze computers en de telefoon doen het dan nog wel. Na de modem even van de netspanning te halen werkt alles weer gewoon. Static DHCP, rebooten of handmatig een IP invullen geeft geen resultaat. Komt dit omdat de Ubee gewoon brak is? Zou het kunnen schelen om een losse router te gebruiken of zou ik mijn server (Ubuntu Server) kunnen inzetten als router?

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 17:23

boner

misantropisch altruïst

Ik neem aan dat je Ziggo netwerkje over de kabel gaat? Als het glas is, kun je elke PC er voor gebruiken, maar een coax aansluiting betekent dat de router/modem DOCSIS moet kunnen en dat kunnen maar weinig PC's. Ook is de Coax interface niet zo maar 123 te koop

Ik zou bij de leverancier een nieuwe modem eisen, scheelt veel kopzorgen. Als dat niet kan, koop dan een echte bijvoorbeeld van Cisco of Linksys. Kijk anders eens bij vraag en aanbod http://tweakers.net/aanbod/

• Tha Ra
Ik wil slechts de modemfunctionaliteit gebruiken en de ingebouwde router omzeilen/uitschakelen.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:21
Even een belletje doen naar de Ziggo helpdesk, die kunnen het modem in bridge modus zetten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen ervaring, maar ik heb vernomen dat je de Ubee op bridge mode in kunt laten stellen door de klantenservice van Ziggo.

Ah sodeju :P

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 24-01-2012 20:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tha Ra
Ik weet dat dat kan, maar ik wil graag weten of dit mijn probleem zal oplossen en of het slim is om mijn server als router te laten fungeren.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nou, ajs je verwacht dat je Ubee vastloopt op het aantal connecties e.d., dan zal dat helpen ja want dan heeft 'ie daar niets meer mee te maken. Het aanzetten van bridge-mode reduceert het ding in essentie tot een domme schuifelaar van packets.

Een losse fatsoenlijke router of je ubuntu server maakt op zich weinig uit, behalve dan dat losse routers het meestal makkelijker maken om verschillende functies te gebruiken. Daar staat dan weer tegenover dat een huis-tuin-en-keukenrouter de prestaties van een volwaardige PC niet gaat evenaren.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 24-01-2012 20:18 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Tha Ra schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:18:
Komt dit omdat de Ubee gewoon brak is? Zou het kunnen schelen om een losse router te gebruiken of zou ik mijn server (Ubuntu Server) kunnen inzetten als router?
Je stelt 3 vragen:
1. Ja, wat mij betreft is het modem brak.
2. Mogelijk.
3. Mogelijk.

Wat mij betreft is je Ubee modem gewoon defect, en zal je die sowieso moeten laten omruilen door Ziggo.

Alles kan stuk.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Inderdaad, bellen met de ziggo helpdesk en je probleem uitleggen. Ik had iets soortgelijks, en ik heb de dag erna een nieuwe modem ontvangen.

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Een tweede mogelijkheid met de ubee is zelf de mac passthrough in te schakelen en het MAC address van je server daar op te geven.

Dan kun je je server als router gebruiken, de Ubee omzeil je dan volledig, maar blijft wel werken zoals voorheen zodat als je ooit terug wilt dat geen probleem is.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Zoals ik het begrijp functioneert het modem niet naar behoren en zou ik die sowiezo laten omruilen (als je dit voor elkaar krijgt via de helpdesk). Desnoods even via twitter het webcareteam benaderen, daar heb ik goede ervaringen mee.

Je router in bridge mode laten zetten kost 10 minuten met een belletje naar 1200 en ze kunnen hem altijd voor je terugzetten natuurlijk. Dan kun je daarachter hangen wat je wilt en zul je een publiek IP ontvangen. Nu zou ik per definitie geen windows doos laten routeren tenzij je ISA gebruikt oid, beter zou zijn een PfSense of Linux installatie met IP forwarding. Bedenk wel dat je dan een aantal firewall rules aan zult moeten maken om te zorgen dat de machine niet volledig benaderbaar is via internet. Anders is het een kwestie van wachten tot ie gehacked is. Bedenk het volgende scenario:

eth0 = LAN
eth1 = WAN

Dan zou je iets maken met iptables in de trant van:

Input op eth1 moet gedropped worden (om te voorkomen dat ie manageable is via internet)
Forward van eth1 naar eth0 alleen maar established connections accepteren
Forward van eth0 naar eth1 moet masquerade toepassen (nat op 1 publiek IP te delen)

Zijn wel wat dingetjes op te vinden:

http://security.stackexch...ules-for-a-gateway-router

Als je SSH vanaf het internet wilt zou ik zeer zeker wat aan beveiliging doen:

http://www.fail2ban.org/wiki/index.php/Main_Page
Pagina: 1