Raid6: goede backup?

Pagina: 1
Acties:

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 19:39
In het DIY-RAID-NAS-topic kwam een tijdje geleden dit artikel voorbij:
http://www.zdnet.com/blog...stops-working-in-2009/162
Een quote uit het artikel:
With a 7 drive RAID 5 disk failure, you’ll have 6 remaining 2 TB drives. As the RAID controller is busily reading through those 6 disks to reconstruct the data from the failed drive, it is almost certain it will see an URE.

So the read fails. And when that happens, you are one unhappy camper. The message “we can’t read this RAID volume” travels up the chain of command until an error message is presented on the screen. 12 TB of your carefully protected - you thought! - data is gone. Oh, you didn’t back it up to tape? Bummer!
Van wat ik er van begrijp heeft Google dit opgelost door al hun data 3 keer op te slaan - zonder RAID.
Maar als RAID zo waardeloos is om grote arrays te beschermen, hoe komt het dan dat een bedrijf als Backblaze wel meer dan 20 petabytes aan RAID6-arrays heeft en nog geen melding heeft gemaakt van grote dataverliezen door het tegenkomen van een URE?
Dit is hun systeem voor redundantie:
Afbeeldingslocatie: http://blog.backblaze.com/wp-content/uploads/2009/08/backblaze-storage-pod-software-layer-cake-diagram.jpg
Bron: http://blog.backblaze.com...uild-cheap-cloud-storage/
Kennelijk is RAID wel een backup ;)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:55
Puur even een reactie op deze zin. RAID != backup. Je spreekt pas van een backup als je data dubbel staat opgeslagen en de onafhankelijk van elkaar te manipuleren is. RAID 1 is daarom geen backup aangezien een manipulatie op schijf 1 ook een manipulatie op schijf 2 betekend.

RAID kán wel als backup dienen. Stel je hebt een NAS met een grote RAID5 óf 6 array dan kan je een aparte RAID 1 backup aanleggen zodat je belangrijkste data veilig staat.

In dit geval dient de RAID oplossing als aanvulling op je eigen storage in een cloud. Op dat moment staat de data dus onafhankelijk van elkaar (extern) op een andere RAID array.

Ik snap daarentegen niet waarop ze niet kiezen voor een ZFS oplossing met 3 RAIDZ2 pools van 15 disks. Lijkt me wat betrouwbaarder dan wat ze hier doen. Maar goed dat is mijn mening.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij valt het nog wel mee met die unrecoverable read error, een goede controller zal er gewoon omheen kunnen werken. Maar het is niet voor niets zo dat filesystems steeds betere error correction krijgen.

Echter RAID is per definitie geen backup omdat je data gewoon fucked is als iemand op de delete toets drukt. Je data is op geen enkele manier beschermt tegen human error of andere vormen van corruptie. Enige wat RAID doet is zorgen dat je niet direct je backup hoeft aan te spreken door via parity of mirroring te zorgen dat je data beschermt is tegen uitval van een enkele hardeschijf of in sommige gevallen meerdere hardeschijven. RAID is uitstel van het aanspreken van je backup, nooit een backup methode zelf.

En vergeet dit niet:
We have been extremely happy with the reliability and excellent performance of the pods, and a Backblaze Storage Pod is a fully contained storage server. But the intelligence of where to store data and how to encrypt it, deduplicate it, and index it is all at a higher level (outside the scope of this blog post). When you run a datacenter with thousands of hard drives, CPUs, motherboards, and power supplies, you are going to have hardware failures—it’s irrefutable. Backblaze Storage Pods are building blocks upon which a larger system can be organized that doesn’t allow for a single point of failure. Each pod in itself is just a big chunk of raw storage for an inexpensive price; it is not a “solution” in itself.
Dit is puur een vorm van ruwe data opslag, er zit nog veel meer redundantie achter maar dat gaat buiten de storage units om.

Heb zelf voor een bedrijf laatst een backup systeem aangelegd. Een enkele NAS met RAID6 is waar op gewerkt wordt, RAID6 zorgt er voor dat een disk kan uitvallen zonder dat ik een backup hoef aan te spreken. Vervolgens is er een backup naar een ZFS Rsync server waar dus ook redundantie plaats vind en is er een backup naar een RAID5 NAS waar ook redundantie plaats vind. Zo kan overal een disk uitvallen en hoeft die enkel vervangen te worden en is er nog niks aan de hand :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 19:39
Bedankt voor de links, interessant leesvoer.
Backblaze Storage Pods are building blocks upon which a larger system can be organized that doesn’t allow for a single point of failure. Each pod in itself is just a big chunk of raw storage for an inexpensive price; it is not a “solution” in itself
Huh, dit verklaart inderdaad waarom ze geen last hebben van de URE :*)