Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 429077

Topicstarter
Hee mensen, ik heb sinds een paar weken de 'oude' pc van mn ouders op mijn kamer staan.
heb daar toen meteen een netwerkkaart, audiokaart en een nieuwe videokaart ingemonteerd.

Ik zag gister ineens dat hij zegt dat er maar 1 gb inzit terwijl er 4x 1gb inzit.
deze zaten er al in toen de pc gekocht werd. ik heb de vier de kaarten op een andere pc getest en ze zijn allemaal nog goed, het vreemde is dat als je er maar een kaart indoet van de vier diet hij het niet, alleen met 2,3 of 4 kaarten.

Mijn vraag: Wat kan er nu kapot zijn/niet goed functioneren?

Alvast bedankt, Mvg Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk is je moederbord stuk (de geheugensloten) waardoor de DIMMs niet meer goed gezien worden, of de geheugencontroller (die de DIMMs aanstuurt). Afhankelijk van welk platform zal de geheugencontroller waarschijnlijk in je CPU zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:54

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Soms wil het helpen de spanning voor het geheugen iets op te krikken, maar ik zou eerst de voeding testen, misschien kan die de nieuwe videokaart niet aan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste TERW_DAN, daar zat ik ook al aan te denken maar hoe zou het dan komen dat hij niet opstart als ik er een kaart uithaal, als kapot is wat jij zegt dan zou hij toch zoizo niet meer op moeten starten?

Beste Tens, dit betwijfel ik aangezien het een heel goedkoop slecht videokaartje is, het probleem is trouwens het zelfde als ik hem zonder videokaart opstart maar met de on-board videokaart werk.

MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mjah, moeilijk te zeggen waarom hij dan niet opstart. Blijkbaar mist hij dan toch ergens iets, of snapt het ding de geheugenconfig niet. Klinkt misschien vergezocht, maar het probleem is ook vrij vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik het beste kan houden bij dat mn mouderboard dr geen zin meer in heeft.
Ik heb er windows 7 opzitten, dat readyboost, is dat aan te raden of heb je er eigenlijk niks aan, het is een pc voor school en multimedia, dus niet voor gamen, hij hoeft dus niet desnelheid te hebben die hij met die 4x 1gb RAM kaarten had maar 1gb is gewoon net iets te weinig. MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mjah, readyboost is niet bijzonder interessant, omdat het gewoon heel veel langzamer is dan je geheugen. Het is handig als diskcache, maar echt veel ga je niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke het is toch zo dat hij op 1 kaart kan werken, hij pakt maar 1 van de 4 slots, de andere 3 doen het niet. nu was mijn idee om daar een kaart van 4 gb in te steken, is dit mogelijk? (Acer Aspire M5100), zoja, maakt het uit welke ik dan pak? MVG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt de Hangen en Opstarten troubleshooter doornemen en hierbij tevens je geheugen testen met Memtest. Dat 1 bank slechts werkt betekent niet dat een andere bank in dat ene slot niet werkt. Het kan dus een defect op je mobo zijn of je geheugen, maar dat lijkt me stug aangezien dan ineens 3 DIMM's stuk zijn.

Tevens kun je het model van je PC op de Acer website opzoeken om te kijken hoeveel RAM geheugen dit moederbord ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:54

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Anoniem: 429077 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:27:

Beste Tens, dit betwijfel ik aangezien het een heel goedkoop slecht videokaartje is, het probleem is trouwens het zelfde als ik hem zonder videokaart opstart maar met de on-board videokaart werk.

MVG
Groeten hoeft niet hier.

Voeding lijkt uitgesloten dan, maar meten is weten. (even een spanningsmeter op de 5 en 12 volt tijdens opstarten)
Kijk eens wat je kunt instellen qua geheugen in het bios.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Up to 4 GB DDR2 533/667/800 MHz SDRAM
(dual-channel support on four DIMMs)

staat op de site van acer, dit zou dus betekenen dat
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
niet zou werken omdat hij ddr3 heeft?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Dat klopt, je moet dus DDR2 kopen dat overeenkomt met een van de snelheden die aangegeven staan. Overigens weet ik niet of je ook 1x4 GB kan gebruiken of dat de max 4GB altijd verdeeld moet zijn over het aantal sloten, maar dat weten anderen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net even getest, memory slot 1,3 en 4 werken niet, alleen 2 wel, conclusie, moederboard kapot.

bij de specificaties van mijn pc staat max 4gb ram, moet die 4gb perse verdeeld zijn over die 4 slots of kan dit ook 1 kaart van 4gb zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Een 4 Gb DDR2 module kost je minimaal 40 euro (http://tweakers.net/price...Ue9316ecSYoay-g3yL80RY3wB). Voor datzelfde geld koop je een nieuw moederbord (http://tweakers.net/price...KzCpW0oEIBucXlQDFEouTlWoB)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan maar een nieuw moederboard kopen, wat is 'goed' voor een multimedia pc, in welke prijsklasse moet je dan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
De goedkoopste, aangezien een 'simpele' PC weinig spannende specs nodig heeft. Zeker, gezien het feit dat je hardware al wat ouder is zou ik niet al te veel geld uitgeven. Zoek wel even uit welk formaat je moederbord nu heeft, aangezien het een Acer is zou dit mogelijk af kunnen wijken met de standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
moet ik ook letten of het ddr2 is? denk het wel he?
en past mijn processor op ieder moederboard of moet ik daar ook op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Je moet zeker opletten of je processor past en je kan beter voor ddr3 gaan als je toch bezig bent.
Geef ons anders even een lijstje met specs van je pc.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Sniperzkillz schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:27:
Je moet zeker opletten of je processor past en je kan beter voor ddr3 gaan als je toch bezig bent.
Geef ons anders even een lijstje met specs van je pc.
Acer Aspire M5100
http://support.acer.com/a...5100/AspireM5100sp2.shtml

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niet lachen he...;)

de standaard kast van Acer Aspire M5100
AMD Phenom X4 9500 processor (2,2Ghz)
het standaard moederboard van Acer Aspire M5100
4x1gb ram ddr2
daarbij een goedkope creative geluidskaart
en een goedkope nvidea geforce 6200
en een of ander goedkope draadloze netwerkkaart

dat was ie wel volgensmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
Ik zou nooit iemand uitlachen om zijn systeem. En wat zou je budget zijn voor een evt upgrade?

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
op het moment nog niks, heb afgelopen week weer gesolliciteerd en als het allemaal geregeld is rond de 100 euro misschien 200 over lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
Dit is mss nog wel een mooie vervanger, heeft ook nog eens DDR2 en DDR3.
pricewatch: Asrock N68C-S UCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke in ieder geval bedankt allemaal!
Pagina: 1