Spelen over UMTS i.p.v. ADSL

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 10:21

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Weet nu niet of ik dit hier zou moeten plaatsen of bij Spellen Hulp. Maar ik doe het hier aangezien het een internet provider betreft.

Ik heb een nieuw huis gekocht en van tevoren niet echt gekeken of er internet beschikbaar zou zijn. De leuke website gaven wel aan 16mbit ADSL, dus ik dacht das wel goed. Nu heb ik ADSL aangevraagd (al bij bedrijf n.r. 2) met resultaat dat ik al 4 maanden aan het wachten ben op een vrije lijn (gelukkig woon ik er nog niet). Maar heb reeds vernomen dat ik maximaal 1.5 mbit zou gaan halen, nou is daar wel mee te leven als er maar een redelijke latency is.

Ik speel dus graag spellen online, zoiets in de richting van CoD of Battlefield. Nu stond er in de gemeente krant een artikel over UMTS aangezien er een te slecht ADSL netwerk is. UMTS abonnementen van 3.6 tot 50 mbit (zal dus wel HSDPA+ of LTE (advanced) zijn). Nu vraag ik me af of daar mee goed te spelen is, heeft iemand daar ervaring mee? Alles wat google mij levert is dan spelen op je mobiel maar niets over UMTS voor de PC/Mac.

Zal nog wel een meeting doorvoeren om te kijken hoeveel data verkeer ik zo genereer want zo'n UMTS geval heeft uiteraard weer een data limit.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-01 20:14
Als het je om de latency gaat dan lijkt de kans dat je een lagere ping gaat halen over een UMTS verbinding dan over een ADSL lijntje erg,erg klein.

Kun je geen internet via de kabel krijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door accountabc op 24-01-2012 15:28 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54
Waarom niet naar mogelijkheden via de kabel kijken? Dan heb je de voordelen van een lage ping en toch hoge snelheden.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Latency over UMTS is door alle extra overhead en hops al snel meer dan 100ms. Dat is dus al snel een factor 2 tot 4 hoger dan een adsl lijn.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ohja Geen kabel, geen gas... Jaja dorpje in the middle of f...ing nowhere...

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In principe haal je qua latency niet bijzonder veel meer als je op flinke afstand van de centrale zit, je praat dan nog over enkele ms op zo'n afstand. Je bandbreedte is wat groter probleem, zeker qua upload. Mijn oude ADSL lijn op bijna 1700 meter had nagenoeg dezelfde pingtijden/latency als de lijn die 60meter van de centrale stond. (10-15ms)

Maar UMTS/HSPDA/LTE moet je rekenen op pingtijden van 150-350ms, zelf heb ik er een weekje op gespeeld, een MMO is nog wel te doen (die zijn wat 'actie vergevend'), maar een FPS wordt wel erg krap. Naast het 'schommeling' in het signaal, net zoals bij WiFi je ping nooit gelijk is, schommelt deze bij UMTS nog erger.

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 24-01-2012 15:30 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
150-350 is niet meer speelbaar. Ik zit nu zo tussen de 35-45.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik denk niet dat je er op vooruit gaat. Je bent sowieso niet goedkoper uit, en als je tegen je datalimiet aan zit wordt je internet nóg langzamer. Daarnaast kan het nog wel enige jaren duren voordat HSDPA+ of LTE in Nederland volledig beschikbaar wordt én de beloofde snelheden gehaald kunnen worden.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Naar de gameservers? Dat waren pingtijden naar de provider-site, Vodafone in dat geval (of xs4all bij adsl).

Als je honderden kilometers in 35ms kan overbruggen, zal een 2km langere afstand naar de centrale daar weinig invloed in hebben.

Vergeet trouwens ook niet dat je in 'plaatsen zoals in de f*king nergens' ook veelal niet eens HSPDA of dergelijke snelheden kan halen.

[ Voor 22% gewijzigd door SinergyX op 24-01-2012 15:35 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-01 08:03

Fab1Man

Live life to the fullest

Verhuizen voordat je er uberhaupt woont dus :(.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je zou kunnen zoeken naar zelf glasvezel aanleggen naar het dichtstbijzijnde punt met snel (low latency) internet... De kabel is niet eens zo duur.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

johnkeates schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:07:
Je zou kunnen zoeken naar zelf glasvezel aanleggen naar het dichtstbijzijnde punt met snel (low latency) internet... De kabel is niet eens zo duur.
De kabel zelf niet nee.
Je moet alleen een zak geld meenemen voor de rest. :P

Alles kan stuk.

• joopv
  • Niet online
hyptonize schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:34:
Ik denk niet dat je er op vooruit gaat. Je bent sowieso niet goedkoper uit, en als je tegen je datalimiet aan zit wordt je internet nóg langzamer. Daarnaast kan het nog wel enige jaren duren voordat HSDPA+ of LTE in Nederland volledig beschikbaar wordt én de beloofde snelheden gehaald kunnen worden.
Snelheid is wat anders dan latency. Zelfs een trage adsl verbinding wint het qua latency met gemak van een HSDPA/UMTS verbinding.

Of moet ik het voorbeeld van de vrachtwagen vol DVD's aanhalen om dit verschil te verduidelijken :)

Verwijderd

Vrachtwagen vol DVD's? Kan je beter een vrachtwagen vol USB sticks laden, kan je nog meer materiaal tegelijk vervoeren bij dezelfde vervoerssnelheid :p

nofi, je ADSL verbindingkje zal vele malen beter presteren dan zo'n 3G modem. Enige echte alternatieven zijn een lange afstands WiFi-verbinding met richtantenne's naar een plek met een snellere internetverbinding of kijken of je fiber/coaxkabel naar je huis kan laten trekken (erg duur).

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Glasvezel is helaas niet beschikbaar en zover ik weet ook niet in de planning. En zelf gaan aanleggen moet ik eerst nog even de lotto winnen, probleem is dan ook dat ik geen lotto speel.

In de regio is wel tot 50 mbit via umts beschikbaar, ze geven alleen niet aan of het LTE of HSDPA+ is. Ik denk wel dat het LTE is. Voor een gebied met lage bevolkings dichte is dat wel goedkoper dan de hele straten open te trekken.

Betaalbaar is het ook:

15 euro 3.6 met 1 gig limit
25 euro 7.2 met 5 gig limit
35 euro 14.4 met 7.5 gig limit
45 euro 21.6 met 10 gig limit
65 euro 50 met 20 gig limit

ten opzichte van 35 euro voor ADSL 16mbit waar ik volgens de eerste provider maar 1.5 haal. Voordeel bij ADSL is uiteraard dat er geen limit is. En limit wil dan zeggen dat de verbinding daalt naar een 64k lijn, dus geen extra kosten als ik door de limit heen ben. En een ander voordeel is dat ik bij ADSL een telefoon flatline heb naar vaste nummers.

/edit: Staat trouwens in dat het surfen in hun netwerk geen datalimit heeft, dus als ik wat game servers in hun netwerk zou kunnen vinden heb ik wederom geen last van een data limit \edit

Draadloos met richtantenne is denk ik ook geen optie. Probleem is dat de hele dorp redelijk traag internet heeft en buiten het dorp kom je niet zo makkelijk met draadloos, zijn wat heuvels in de weg.

Oh het is trouwens niet in Nederland O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Roman op 25-01-2012 08:01 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Loop gewoon de straat in, vraag een paar mensen die internet hebben of je wat ping testen mag doen. Zie je zelf vrij snel welke van de 2 de betere optie zal zijn.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
>:)

Dat is idd een idee. Maar dan de vraag of ze het toelaten, maar proberen kan ik het uiteraard wel. :+

• joopv
  • Niet online
En als je met je laptop door het dorp loopt en er is ergens onbeveiligd wifi kun je het meteen testen.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Done that... maar wifi hebben ze daar nog niet uitgevonden volgens mij, tenminste zover ik kon kijken was er geen wifi, maar ja wat wil je met muren van 50 cm dikte.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
check eens op http://www.bbned.nl/netwerk/postcodecheck wat de afstand is van het huis naar de centrale. :) Ik zit zelf op 5300 meter en haalde eerst ook maar 1 Mbit down en 0,5 up (wel met een goede ping!). Telfort heeft mij echter op WBA-E (moet de centrale geschikt voor zijn) aan kunnen sluiten waardoor ik 3,5 Mbit down en 0,5 up haal.

Ik heb verder ook een tijdje UMTS gebruikt. T-mobile had een jaar geleden nog een abo zonder datalimiet, dat ging met 10 Mbit nog best vlot, het was echter niet stabiel genoeg voor online gamen. Had toch wel regelmatig even een dipje, maar met downloaden maakt dat niet uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Satch op 25-01-2012 12:16 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Helaas geen postcode check.. zoals gezegd is het niet in Nederland.

Na wat meer gegoogle blijkt het G4 LTE te zijn wat ze aanbieden.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
WTF.. kom net een regel in de voorwaarden tegen die zegt dat VOIP en Peer-to-Peer communicatie niet toegestaan is. M.a.w. geen skype, Live-messenger, teamspeak e.d.

De vraag wat valt allemaal onder peer-to-peer communicatie....

Heb dit even voor de zekerheid nagevraagd en kreeg idd te horen dat dit niet toegestaan is. WTF heb je er dan aan 8)7

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tja, zeggen ze allemaal, het dient als basis mocht je ooit gezeur krijgen, kunnen ze daar op terug vallen.

Ik heb er echter nooit gezeur mee gehad, niet met MMO's, niet met Live messenger (grappig, want Live Messenger zit ingebouwd in WP7).

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ze zeggen dat ik er geen gebruik van mag maken. Al zouden ze zeggenhet mag wel maar we geven geen garantie dat het werkt zou ik het nog begrijpen, maar wat is de reden dat het Verboten is?

Es ist zutreffend, dass bei den LTE-Tarifen (LTE Internet + LTE Internet & Telefon) Peer to Peer und Voice over IP nicht gestattet sind. Entsprechende Dienste dürfen somit nicht zur Anwendung kommen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Roman schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:30:
Ze zeggen dat ik er geen gebruik van mag maken. Al zouden ze zeggenhet mag wel maar we geven geen garantie dat het werkt zou ik het nog begrijpen, maar wat is de reden dat het Verboten is?
Omdat het concurrerend materiaal is met SMS en bellen inkomsten van dezelfde provider en daarom inkomsten gaan zakken als ze het wel toestaan.
Achterlijk in de ogen van de gebruiker, slim van het bedrijf.
Wat mij betreft moeten zulke praktijken aangepakt worden.

Net(niet)neutraliteit ten top. Technisch gezien mogen ze het niet blokken, dus het kán wel. Maar op papier mogen ze het je wel verbieden in de algemene voorwaarden.... :O

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 27-01-2012 15:51 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1