Dit weekend heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid in een club te fotograferen. Of club... er zullen optredens zijn van soul/funk zanger(s/essen) en er zal vast gedanst worden. Er is ook een mogelijkheid dat ik vooraf al langskom om de opbouw en soundchecks te fotograferen. Ik heb met dit soort fotografie geen ervaring, maar het is een kansje om die ervaring op te doen (zonder verwachtingen wederzijds).
Ik twijfel of ik nu snel een externe flitser nodig heb, en zo ja.. welke dan.
Wat ik nu heb:
Canon 60D
Canon 18-135mm, 3.5-5.6
Tamron 10-22mm, 3.5-4.5
Canon 50mm, 1.8
Overwegingen:
- de artiesten waarschijnlijk op hoge iso fotograferen zonder flits..
- voor de euhh.. people-pics in het publiek kan de interne flitser volstaan?
- bij de opbouw/soundchecks zijn de lichtomstandigheden waarschijnlijk beter
- ik ken de situatie nog niet, maar stel dat ik backstage portretten van artiesten kan schieten..
- uiteraard wil ik de eventueel te kopen flitser in de toekomst voor van alles kunnen gebruiken.
- weinig flitsers halen het groothoekbereik van de Tamron 10-22mm. Jammer..
- Maar bij een 10mm groothoeklens (die je ook niet altijd gebruikt) kan je langere sluitertijden gebruiken en ben je minder afhankelijk van een flitser.
- hoewel ik technisch de basisfuncties wel snel snap ben ik wel bang naar alle knopjes te lopen zoeken.
- wat doe ik qua diffusen van het scherpe flitslicht? Een externe flitser kan je naar boven richten, en daar zijn toch kapjes voor?
- kan de AF-assist van de flitser van belang zijn bij available light foto's..?
- zal ik mijn 50mm nodig hebben gezien het licht? Jammer van de vaste brandpuntsafstand.
Het zijn best wel veel overwegingen. Als ik nou zeker weet dat ik met de ingebouwde flitser niet totaal kansloos ben blijft dat een overweging. Dan kan ik langer nadenken over de keuze voor een externe. Maar als het nodig is wil ik best een snelle (maar goede) keuze maken. En dan misschien maar niet té veel aan de knopjes zitten, maar met wat basisinstellingen werken.
Mogelijke keuzes:
- Canon Speedlite 430EX II: goede prijs, groothoek flitsbereik, lijkt de grootste kanshebber
- Canon Speedlite 430EX: is duurder dan de II?
- Canon Speedlite 580EX II: duur, minder groothoek, voordelen?
- Nikon SB900: automatisch zoombereik 17...200mm (euh.. maar ik heb een Canon)
- andere merken, Metz, Sigma.. bomen en bos. Echt groothoek weinig keuze, misschien daar maar niet naar kijken.
Overige overwegingen:
- zal misschien nog wat groters dan mijn 8GB geheugenkaartje moeten kopen.
- eventueel een reservebatterij voor de camera?
- oplaadbare batterijen in geval van een externe flitser...
- ehh.. waar laat je je gear tijdens het fotograferen? Op je nek, of deels backstage?
Ben me bewust van de topics partyfotografie en concertfotografie. De eventuele shoot is echter al heel snel, dus veel leestijd heb ik niet meer..
Alvast dank voor het lezen van dit verhaal.
Ik twijfel of ik nu snel een externe flitser nodig heb, en zo ja.. welke dan.
Wat ik nu heb:
Canon 60D
Canon 18-135mm, 3.5-5.6
Tamron 10-22mm, 3.5-4.5
Canon 50mm, 1.8
Overwegingen:
- de artiesten waarschijnlijk op hoge iso fotograferen zonder flits..
- voor de euhh.. people-pics in het publiek kan de interne flitser volstaan?
- bij de opbouw/soundchecks zijn de lichtomstandigheden waarschijnlijk beter
- ik ken de situatie nog niet, maar stel dat ik backstage portretten van artiesten kan schieten..
- uiteraard wil ik de eventueel te kopen flitser in de toekomst voor van alles kunnen gebruiken.
- weinig flitsers halen het groothoekbereik van de Tamron 10-22mm. Jammer..
- Maar bij een 10mm groothoeklens (die je ook niet altijd gebruikt) kan je langere sluitertijden gebruiken en ben je minder afhankelijk van een flitser.
- hoewel ik technisch de basisfuncties wel snel snap ben ik wel bang naar alle knopjes te lopen zoeken.
- wat doe ik qua diffusen van het scherpe flitslicht? Een externe flitser kan je naar boven richten, en daar zijn toch kapjes voor?
- kan de AF-assist van de flitser van belang zijn bij available light foto's..?
- zal ik mijn 50mm nodig hebben gezien het licht? Jammer van de vaste brandpuntsafstand.
Het zijn best wel veel overwegingen. Als ik nou zeker weet dat ik met de ingebouwde flitser niet totaal kansloos ben blijft dat een overweging. Dan kan ik langer nadenken over de keuze voor een externe. Maar als het nodig is wil ik best een snelle (maar goede) keuze maken. En dan misschien maar niet té veel aan de knopjes zitten, maar met wat basisinstellingen werken.
Mogelijke keuzes:
- Canon Speedlite 430EX II: goede prijs, groothoek flitsbereik, lijkt de grootste kanshebber
- Canon Speedlite 430EX: is duurder dan de II?
- Canon Speedlite 580EX II: duur, minder groothoek, voordelen?
- Nikon SB900: automatisch zoombereik 17...200mm (euh.. maar ik heb een Canon)
- andere merken, Metz, Sigma.. bomen en bos. Echt groothoek weinig keuze, misschien daar maar niet naar kijken.
Overige overwegingen:
- zal misschien nog wat groters dan mijn 8GB geheugenkaartje moeten kopen.
- eventueel een reservebatterij voor de camera?
- oplaadbare batterijen in geval van een externe flitser...
- ehh.. waar laat je je gear tijdens het fotograferen? Op je nek, of deels backstage?
Ben me bewust van de topics partyfotografie en concertfotografie. De eventuele shoot is echter al heel snel, dus veel leestijd heb ik niet meer..
Alvast dank voor het lezen van dit verhaal.
Dit is geen signature...