Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit weekend heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid in een club te fotograferen. Of club... er zullen optredens zijn van soul/funk zanger(s/essen) en er zal vast gedanst worden. Er is ook een mogelijkheid dat ik vooraf al langskom om de opbouw en soundchecks te fotograferen. Ik heb met dit soort fotografie geen ervaring, maar het is een kansje om die ervaring op te doen (zonder verwachtingen wederzijds).

Ik twijfel of ik nu snel een externe flitser nodig heb, en zo ja.. welke dan.

Wat ik nu heb:

Canon 60D
Canon 18-135mm, 3.5-5.6
Tamron 10-22mm, 3.5-4.5
Canon 50mm, 1.8

Overwegingen:

- de artiesten waarschijnlijk op hoge iso fotograferen zonder flits..
- voor de euhh.. people-pics in het publiek kan de interne flitser volstaan?
- bij de opbouw/soundchecks zijn de lichtomstandigheden waarschijnlijk beter
- ik ken de situatie nog niet, maar stel dat ik backstage portretten van artiesten kan schieten..
- uiteraard wil ik de eventueel te kopen flitser in de toekomst voor van alles kunnen gebruiken.
- weinig flitsers halen het groothoekbereik van de Tamron 10-22mm. Jammer..
- Maar bij een 10mm groothoeklens (die je ook niet altijd gebruikt) kan je langere sluitertijden gebruiken en ben je minder afhankelijk van een flitser.
- hoewel ik technisch de basisfuncties wel snel snap ben ik wel bang naar alle knopjes te lopen zoeken.
- wat doe ik qua diffusen van het scherpe flitslicht? Een externe flitser kan je naar boven richten, en daar zijn toch kapjes voor?
- kan de AF-assist van de flitser van belang zijn bij available light foto's..?
- zal ik mijn 50mm nodig hebben gezien het licht? Jammer van de vaste brandpuntsafstand.

Het zijn best wel veel overwegingen. Als ik nou zeker weet dat ik met de ingebouwde flitser niet totaal kansloos ben blijft dat een overweging. Dan kan ik langer nadenken over de keuze voor een externe. Maar als het nodig is wil ik best een snelle (maar goede) keuze maken. En dan misschien maar niet té veel aan de knopjes zitten, maar met wat basisinstellingen werken.

Mogelijke keuzes:

- Canon Speedlite 430EX II: goede prijs, groothoek flitsbereik, lijkt de grootste kanshebber
- Canon Speedlite 430EX: is duurder dan de II?
- Canon Speedlite 580EX II: duur, minder groothoek, voordelen?
- Nikon SB900: automatisch zoombereik 17...200mm (euh.. maar ik heb een Canon)
- andere merken, Metz, Sigma.. bomen en bos. Echt groothoek weinig keuze, misschien daar maar niet naar kijken.

Overige overwegingen:

- zal misschien nog wat groters dan mijn 8GB geheugenkaartje moeten kopen.
- eventueel een reservebatterij voor de camera?
- oplaadbare batterijen in geval van een externe flitser...
- ehh.. waar laat je je gear tijdens het fotograferen? Op je nek, of deels backstage?

Ben me bewust van de topics partyfotografie en concertfotografie. De eventuele shoot is echter al heel snel, dus veel leestijd heb ik niet meer..

Alvast dank voor het lezen van dit verhaal. :)

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 23:23
De lichtsterkte van je objectieve laat ook wel een beetje te wensen (afgezien van de 50 MM), dus een flitser in zeker wenselijk. Ik weet niet of de 50MM snel genoeg kan focussen zonder hulplicht in club omstandigheden.

Daarnaast vraag ik mij af of je überhaupt wel een met een flitser hebt geschoten? Er komt namelijk meer bij kijken dan er opschroeven, aanzetten en schieten. Je wil vooral de sfeer goed zien vast te leggen en dat vereist zeer veel oefening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:16
Bij concerten/optredens worden flitsen over het algemeen niet gewaardeerd is mijn ervaring. Spreek dit dus wel vantevoren af. Van de fotografen die ik op verschillende concerten heb zien rondlopen, valt me op dat ze al hun apparatuur bij zich dragen (rugzak meestal) en/of een hulp hebben voor lenzen wisselen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 08:30

Milo.

klik

Voor backstage zou ik een lichtsterkere wideangle nemen a la 11-16 van tokina f/2.8, 50mm f/1.8 moet opzicht wel lukken anders eventueel een 85mm f/1.8, ik weet niet hoever je van het podium afstaat.
Een flitser lijkt mij ook geen goed idee.

Extra batterij en geheugen is sowieso erg erg erg handig.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
Concertfotografie, leuk!

Flitser > niet doen. Tijdens Eurosonic heb ik moeten fotograferen en de fotografen die met een flitser aan kwamen zetten werden scheef aangekeken. Daarnaast hebben sommige bands een lijst met nummers of wat dan ook voor hun liggen, als jij gaat flitsen in een donkere ruimte, op vol vermogen dan, zien zij niks meer van het papiertje... Dus flitser doe je echt niks mee.

Waar je je beter op kunt richten is hoge ISO, nu schiet ik zelf Nikon dus ik maak me geen zorgen. Als Canon schieter maakt het in principe niet heel erg uit. Veel foto's worden naar webformaat geresized en zijn vaak max 1000pixels. Je zult niks van de ruis merken dus (de pixelpeeper haalt het er wel uit, maar het blijft beter dan flitsen). Daarnaast krijg je met flitsen ook een lelijke waas over je foto's waardoor het lijkt alsof ze met een compact zijn geschoten.

Uit eigen ervaring weet ik hoe de clubs etc zijn, dus onder ISO3200 kom je echt niet.. Als je dan ook nog met 3.5 of hoger moet schieten (wegens variabele aperture) blijft er niks meer over.

1x 8gb is vrij weinig, ik heb in het verleden in 15 min alles volgeschoten (en jouw reso is nog hoger ook..). Batterij maak ik me niet zoveel zorgen over, ik heb 3x 8 uren met 1 batterij gedaan en de camera stond altijd aan (zonder IS/OS/VR) in de lens.

Mijn conclusie is eigenlijk dat je er helemaal niet klaar voor bent. Je hebt de camera die redelijk overweg kan met dit soort fotografie, maar de rest (behalve de 50mm) is niks hiervoor.. F2.8 is echt het minimale qua aperture grootte.

Dit baseer ik puur op eigen ervaring en alleen op het artiesten gedeelte. Publiek etc fotografeer ik weinig, maar als ik het doe doe ik het ook zonder flits (vanuit de pit of vooraan bij het podium.

Owja, gear laat ik zelf altijd in het kantoor van de eigenaar, hier moet je wel even toestemming voor vragen :P.

Mocht je alsnog gaan dan heb ik de volgende tips:

AF-assist uit
LCD uit
2e LCD licht aan
Spot metering
Single point AF
Licht metering is het nauwkeurigst op het middelste puntje, probeer hier gebruik van te maken, maar blijf letten op de compositie.
Schiet altijd meerdere foto's achter elkaar ivm met bewegingen
Probeer de Mic weg te werken (moet niet raar op de foto staan, in het hoofd ed.)
Shutter: liefst 200 en hoger
ISO wss rond de 3200, maar dat zul je even moeten zien

[ Voor 18% gewijzigd door Nismod op 24-01-2012 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Okee, artiesten niet flitsen dus.

En het (b)lijkt dus twijfelachtig of mijn lensen lichtsterk/snel genoeg zijn om de stage te fotograferen. Desnoods dus genoegen nemen met flinke ruis en de foto's op lagere resolutie gebruiken. Mmm...

Ik zou misschien nog bij het vooraf gebeuren (opbouw, soundcheck) iets kunnen doen. Misschien zijn de lichtomstandigheden dan beter. Of me meer richten op portretten/publiek/documentaire. En dan eventueel gewoon toch nog iets proberen bij het concert zelf. Ik kan wel direct bij het podium komen (Melkweg). Dan leer ik wel precies waar ik tegenaan loop.

Ik heb inderdaad nauwelijk recente ervaring met flitsfotografie. Ken wel het principe van draggin-the-shutter (wat ik dan ook in compactcamera's heb toegepast, haha..). Het laatste wat ik wil zijn doodgeflitste koude foto's.

Tja, dit alles zijn overwegingen. Durf ik het aan, met het risico dat het helemaal niks wordt, of dat ik voor lul sta met mijn spullen en 2 linker handen, of ga ik ervoor, uitgaande van de riemen die ik heb, en eventueel toch een externe flitser.. :)

En thanks Nismod voor het uitgebreide bericht/edit

[ Voor 3% gewijzigd door BraveWorld op 24-01-2012 15:43 ]

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 08:30

Milo.

klik

Ik zou er zeker voor gaan, het is leerzaam en vast en zeker ook leuk, dus gewoon doen!

Flitser zou ik toch echt niet doen, het kan gewoon heel storend zijn voor de artiesten. Mocht je een klein budgetje hebben zou ik toch voor een lichtsterkere groothoek lens gaan, misschien een tamron 17-50 f/2.8? is tweedehands ietsjes duurder dan een nieuwe 430ex II.
Of wat je ook veel bij concertfotografie ziet een fisheye? lekkere groothoek en speels.. al moet je er wel van houden.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Naja ik zou sowieso voor de optie hoge ISO gaan. Waar wil je de foto's uiteindelijk voor gebruiken? Want ruis is vaak toch wel heel erg op 100% crop, maar op een normale reso, laten we zeggen 1440 max, valt het heeeel erg mee.

Veel frutselen met de camera zul je in principe niet doen, vaak is het toch wel 1x instellen en gaan. Ik weet niet hoe de lichten zullen zijn, maar dat is vaak wel iets om op te letten (ivm shutter). Shutter draggen kun je doen, maar dan krijg je geen scherpe foto's :P. Het kan wel leuke effecten opgeven, bij drummers vaak (bewegende stokjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:54
Heb zelf een 600D, met dezelfde 50mm als jou, en een 430exII, gisteren gehaald. Die flitser is erg nice, heb er ook wat onderzoek naar gedaan en die heeft qua prijs prestatie de beste verhouding. Zou ook niet voor een nikon flitser bij je canon gaan. Flitser is sowieso handig in de club gezien je in het menu van je camera het flitsen uit kan zetten wanneer hij aanstaat en op je cam zit, maar dan gebruikt hij nog wel het af hulplicht vd flitser en kan veel beter scherpstellen in het donker. samen met je 50mm is dat een gouden combi denk ik. Ook kun je dan wat leuke trucjes gaan uithalen zoals dragging shots. Lage sluitertijd, met flits, camera flink bewegen, het deel wat door de flits verlicht is is mooi scherp, de rest onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 23:49

Chiron

Moderator Discord
Afhankelijk van hoeveel licht er hangt kan het in de Melkweg behoorlijk donker zijn, vooral in de kleine zaal. Ik denk dat je dan het beste af bent met je 50mm, je andere lenzen zijn niet lichtsterk genoeg. Je Tamron groothoek kan wel van pas komen bij de backstage, je 18-135 zou ik thuis laten.

Zorg ervoor dat je je gear gewoon bij je hebt, in een compact schoudertasje. Camera hang je gewoon om, zo kan je makkelijk wisselen mocht dat nodig zijn.

Flitsen tijdens het optreden is sowieso een (grote) nono, zou je flitser alleen gebruiken voor het publiek of backstage.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Snuurtje schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:46:
maar dan gebruikt hij nog wel het af hulplicht
Het lijkt me niet bepaald wenselijk om met je af-hulplicht in het gezicht van de artiesten te gaan schijnen.

Gezien je gear is wat betreft artiesten je enige optie de 50mm. Hoge ISO, veel foto's schieten, en hopen dat je niet continu aan het focushunten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Oké, even wat samenvatten en verder filosoferen..

De 50mm lijkt dus de bruikbaarste lens voor het concert zelf. Beetje hopen dat het focussen gaat lukken. Daarnaast de 10-22, voor overzichten en people/backstage.

Voor people-shots lijkt een externe flitser toch handig. De interne flitser is vrij irritant met z'n AF voorflits.. Een rode ledbundel is wat relaxter, lijkt me.

De rode led AF-assist gericht op artiesten kan hen ook al irriteren. Niet doen dus.

Op het schermpje van mijn 60D bekeken (ingezoomd) zie ik een flinke toename van ruis boven ISO 1600. Lijkt een praktische grens. Dat uiteraard afhankelijk van waarvoor je het gaat gebruiken. Er was ook vraag naar zwart-wit shots, en dat komt qua ruis dan weer beter uit.

Tja, waarvoor gebruik ik de foto's eigenlijk, wat wil ik eigenlijk..? Ten eerste ervaring opdoen. 's Kijken wat haalbaar is. Als de foto's goed genoeg zijn dan zal ik wat op een eigen site online zetten, als een begin van een portfolio, of gewoon voor de leut. En bewerkte/geschaalde kopietjes, mits goed genoeg, wil ik wel aan de organisator geven, eventueel voorzien van watermerk.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Chiron schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:52:
Afhankelijk van hoeveel licht er hangt kan het in de Melkweg behoorlijk donker zijn, vooral in de kleine zaal. Ik denk dat je dan het beste af bent met je 50mm, je andere lenzen zijn niet lichtsterk genoeg. Je Tamron groothoek kan wel van pas komen bij de backstage, je 18-135 zou ik thuis laten.

Zorg ervoor dat je je gear gewoon bij je hebt, in een compact schoudertasje. Camera hang je gewoon om, zo kan je makkelijk wisselen mocht dat nodig zijn.

Flitsen tijdens het optreden is sowieso een (grote) nono, zou je flitser alleen gebruiken voor het publiek of backstage.
Inderdaad, bij veel optredens mág je ook niet eens flitsen daarnaast is het gewoon ook bloedje irritant (ook voor mede fotografen). Dit soort fotografie eist gewoon andere gear. Ga er in ieder geval heen en kijk eens wat je kan doen zonder flits (bijv. met die 50mm), kijk of je het leuk vind en vaker wil doen en ga dan bepalen of het waard is om de gear er voor aan te schaffen (lichtsterke objectieven).

Het zou zonde zijn als je nu geld uit geeft aan een flitser terwijl je dat geld dan beter kan gebruiken voor lichtsterke objectieven ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Hmm ik zie net dat de 60D idd een vrij magere noise performance heeft. Mijn oude D90 doet het zelfs beter.. Had ik niet verwacht. Ik zou in je eigen ruimte even wat fotos maken op een hoge iso, in je bewerkingsprogramma zetten, nr toepassen en dan exporten op 1000 a 1500 pixels, kijken hoe het eruitziet.
Pagina: 1