2 IDE hardeschijven naar sata2

Pagina: 1
Acties:

• Memo88
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01-2023
Hallo,

Ik heb 2 IDE hardeschijven die ik op een H61 moederbord wil aansluiten met sata2 ports.
Dit kan met een ''IDE TO SATA'' adapter, En ik zie ze op eBay voor een paar euro staan.
Heeft iemand enige ervaring met dit? Werken ze uberhaupt wel en waar moet ik op letten
Bij het aanschaffen van zo'n adapter?

PS. Zijn ze in Nederland ook te kopen? op ebay kan het een maand duren door verzending.

Thx! :)

Verwijderd

Zoek even op wat webshops ofzo. Met een beetje googlen kun je voor een tientje zo'n convertertje bestellen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meestal werken die dingen vrij redelijk. Ik moet zeggen dat ik een aantaal naamloze dingen had, die waren niet echt geweldig, maar ook een setje van Abit (die leverde ze destijds mee als serillels oid) en die werken heel netjes.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:05

job

Memo88 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:53:
Heeft iemand enige ervaring met dit?
Ja dit soort dingen werken.

Ik vraag me echter alleen af waarom je zulke oude schijven aan je H61 zou willen hangen.
Als bootschijf moet je het niet doen, oude (en dus langzame) schijven doen de snelheid van je systeem ontzettend te niet.
Als extra dataschijf kan je het doen, maar ik vrees dat je er weinig extra opslag mee wint.

Als er op die oude schijven data staat die je er af moet halen (backup, clonen) kan je natuurlijk ook kijken naar een oude 3.5" ide casing met usb aansluiting :)

[ Voor 16% gewijzigd door job op 24-01-2012 14:11 ]

• Memo88
job schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:09:
[...]

Ja dit soort dingen werken.

Ik vraag me echter alleen af waarom je zulke oude schijven aan je H61 zou willen hangen.
Als bootschijf moet je het niet doen, oude (en dus langzame) schijven doen de snelheid van je systeem ontzettend te niet.
Als extra dataschijf kan je het doen, maar ik vrees dat je er weinig extra opslag mee wint.

Als er op die oude schijven data staat die je er af moet halen (backup, clonen) kan je natuurlijk ook kijken naar een oude 3.5" ide casing met usb aansluiting :)
Puur door de overstromingen in India. De prijzen zijn te hoog voor een hedendaagse harde schijf.
Gaat samen met een Intel Celeron G530, 4GB, H61. Meer dan voldoende voor een familie PC :)

Ik zal es kijken of ik een leuke site kan vinden voor een adapter!

• Memo88
Iemand met ervaring hoe je 2 ide hardeschijven op 1 adapter kan aansluiten, of zijn 2 adapters noodzakelijk voor 2 harde schijven?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04
SATA is point-to-point, dus meer dan 1 IDE schijf converteren naar SATA gaat je niet lukken met zo'n bordje.
Wat betreft de werking van die dingen: er bestaan voor zover ik weet 2 veelgebruikte bridge-chips, de bordjes die je bij DealExtreme kunt bestellen gebruiken JMicron chips, de Abit bordjes waar TERW_DAN het over heeft gebruiken Marvell chips. De JMicron chips hebben zo zijn beperkingen, de Marvell chips zijn van betere kwaliteit en leveren verder geen problemen op. Western Digital heeft destijds niet voor niks voor Marvell gekozen om hun eerste generatie Raptors met PATA interface te voorzien van een SATA interface.

• Memo88
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:21:
SATA is point-to-point, dus meer dan 1 IDE schijf converteren naar SATA gaat je niet lukken met zo'n bordje.
Wat betreft de werking van die dingen: er bestaan voor zover ik weet 2 veelgebruikte bridge-chips, de bordjes die je bij DealExtreme kunt bestellen gebruiken JMicron chips, de Abit bordjes waar TERW_DAN het over heeft gebruiken Marvell chips. De JMicron chips hebben zo zijn beperkingen, de Marvell chips zijn van betere kwaliteit en leveren verder geen problemen op. Western Digital heeft destijds niet voor niks voor Marvell gekozen om hun eerste generatie Raptors met PATA interface te voorzien van een SATA interface.
Thx! het volgende wordt 2x besteld: http://www.dealextreme.co...-hard-disk-converter-1759
Heeft goede reviews voor harde schijven, Ik heb alleen geen idee of het een Marvell chip heeft

• _JGC_
Schijnt een GL831 of een gekloond exemplaar te zijn. Ik ken die dingen verder niet, zijn ook weinig dingen over bekend. Wat ik wel kon vinden over dat bordje is dat mogelijk de meegeleverde kabel omgepoold is en 12V in je kaartje stopt waarna ie uitfikt, let daar even op bij het aansluiten. Verder is de GL831 een 3.3V chip met 5V tolerantie, en dit bordje prakt er gewoon 5V op wat onnodig veel warmte genereert. Als je wilt knutselen zou je een 3.3V draad uit een SATA connector van je voeding kunnen aansluiten ipv de normale 5V input.

• Memo88
Bedankt voor de tips JGC. Ik denk dat ik het wel kan wagen, er kan denk ik niks ergs gebeuren met de schijf zelf?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb ook een aantal van die dingen.. sommige SATA controllers kunnen er niet mee overweg.

de 780 chipset pakt ze alleen als de controller in IDE mode staat.. in AHCI gaat t fout :(
gelukkig kan ik 4 poorten op AHCI zetten en 5 en 6 in IDE mode.. dan kan ik net 1 optical drive er aan hangen :-)

( gebrek aan sata schijven destijds :P )

404 Signature not found

• _JGC_
Memo88 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:58:
Bedankt voor de tips JGC. Ik denk dat ik het wel kan wagen, er kan denk ik niks ergs gebeuren met de schijf zelf?
Als tip werd er gegeven dat je dat ding eerst alleen van voeding voorziet en verder nergens op aansluit. Als ie dan uitfikt is alleen dat ding kapot en niet evt aangesloten apparaten. Let overigens ook op dat de soldeerpunten vrij dicht in contact komen met de schijf, lijkt me handig om even een stukje isolatietape over de achterkant van de schijf te plakken op de plaats waar de print de schijf mogelijk kan raken.

• Memo88
Zal ik doen, ook voordat ik het op de nieuw mobo aansluit test ik het ff op een oude mobo die ik heb liggen. Je kan nooit te voorzichtig zijn met nieuwe componenten als je niet 100% weet waar je mee bezig bent :D
Pagina: 1