48bit LBA hardeschijven en windows 98

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 02:14
Aangezien ik de laatste tijd steeds meer bezig ben met windows 98(voor hobby doeleinden), is ook mijn vraag naar onderdelen groter geworden. Ik heb thuis nog een aantal harde schijven van 200gb en meer. Echter zit de limiet in windows 98 op 137gb. (bios limieten zijn voor mij niet aan de orde)

Echter nu zijn er een aantal oplossingen om het toch werkend te krijgen
pci kaart met 48bit drivers (echter moet je er wel van kunnen booten dan..)
verschillende patches en 48 bit drivers.

Maar hoe wil je deze ooit installeren? Je zult toch eerst windows erop hebben moeten staan om dat te kunnen patchen/te installeren.

Mijn plan was echter om gewoon zoon 200gb hardeschijf aan mijn win7 pc te hangen(heb een usb omvormer) en dan 1 partitie te maken van 100gb oid. Maar of hij het dan wel pakt? Dat weet ik niet.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Met 24-bit LBA kun je alsnog 128GiB adresseren (wat ongeveer ~137GB is).

Dus stel je hebt een 5 terabyte hardeschijf en je installeert daar een oude originele Win98 RTM op, dan kun je tot 128GiB zien. Dus je kunt dan een partitie maken en installeren, je kunt alleen niet de volledige capaciteit gebruiken.

Voor de rest: windows 98? Windows XP is het absolute minimum en de RTM versie daarvan heeft hetzelfde probleem. Je hebt WinXP SP1 of hoger nodig om 48-bit LBA support te hebben, en dat is nu langer dan 10 jaar geleden. Kwestie van upgraden is dus wel aan de orde. Of je gebruikt gewoon 10 jaar oude hardware dan is de software en hardware in balans. :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je met Windows 98 niet kan partitioneren, omdat ie de schijf niet ziet, zal het ook niet uitmaken of je met een andere PC een 100GB partitie maakt. Dat zou Windows 98 namelijk ook eenvoudig zelf kunnen doen.

Ik weet niet of Windows 98 te slipstreamen valt, anders kan je de drivers er in zetten.

Punt is met 3rd-party controller is, dat je die eerst moet laden in de setup (Druk op F6 melding) anders kan de setup de schijf niet aanspreken, en ik vermoed dat je juist tegen dat euvel aanloopt.

Ben je bezig in VM, anders zou je wellicht een floppy kunnen emuleren.

Anders gewoon een floppy regelen en daar de drivers op zetten, en op F6 drukken.

Maar het zou wel handig zijn als je wat meer informatie geeft over de machine waar je mee bezig bent.

Ey!! Macarena \o/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RaZ schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:55:
Anders gewoon een floppy regelen en daar de drivers op zetten, en op F6 drukken.
We hebben het hier over Win98.... die had een compleet andere setup, dus daar kun je ook niets op F6 drukken voor drivers.

Drivers zijn wel toe te voegen trouwens, was ook niet zo heel moeilijk volgens mij (maar goed, zelfs ik heb me al jaren niet meer met 98 bezig gehouden).
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:51:
Voor de rest: windows 98? Windows XP is het absolute minimum en de RTM versie daarvan heeft hetzelfde probleem. Je hebt WinXP SP1 of hoger nodig om 48-bit LBA support te hebben, en dat is nu langer dan 10 jaar geleden. Kwestie van upgraden is dus wel aan de orde. Of je gebruikt gewoon 10 jaar oude hardware dan is de software en hardware in balans. :)
48b LBA werkt ook in Windows 2000, daar heb ik 't jaren onder gebruikt.

• Speeddragon
kijk, ik heb nooit van zijn leven de volledige 200gb nodig(tis meer voor wat leuke oude slecht geprogrammeerde games:). Het is meer dat ik dan geen 80gb harde schijf moet scoren ergens.

Dus als ik op een 200gb schijf gewoon een 80gb partitie oid aanmaak via een andere pc dan moet dit dus geen probleem zijn?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:47

mace

Sapere Aude

Idee: Een CompactFlash kaartje van 32 GB ofzo met IDE adapter.

Dan heb je Win98 met SSD. B)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:05
Probleem met veel van die compactflash adapters is dat ze geen UDMA doen. Verder... FAT32 en wear leveling? Of zit die logica al in de compactflash kaart geintegreerd tegenwoordig?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:47

mace

Sapere Aude

_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:32:
Probleem met veel van die compactflash adapters is dat ze geen UDMA doen. Verder... FAT32 en wear leveling? Of zit die logica al in de compactflash kaart geintegreerd tegenwoordig?
Nah, maar kom op, het is win98, zo'n vaart zal het wel niet lopen met wear leveling toch?

Trouwens, het zijn niet de adapters die geen UDMA doen, maar de kaartjes zelf, want CF is gewoon PATA, die adapters gaan alleen van grote naar kleine pinnetjes zeg maar. :)

e: Meer info:

http://addonics.com/faq/cf_adapter.php
http://addonics.com/faq/booting.php

[ Voor 25% gewijzigd door mace op 25-01-2012 09:50 ]

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Speeddragon schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 17:58:
kijk, ik heb nooit van zijn leven de volledige 200gb nodig(tis meer voor wat leuke oude slecht geprogrammeerde games:). Het is meer dat ik dan geen 80gb harde schijf moet scoren ergens.

Dus als ik op een 200gb schijf gewoon een 80gb partitie oid aanmaak via een andere pc dan moet dit dus geen probleem zijn?
Als je windows 98 enkel gebruikt om oude games te draaien, waarom stop je hem dan niet in een VM? vmware bijvoorbeeld kan perfect oude games correct draaien, zelfs de emulatie van directX is goed, of je kunt dosbox gaan gebruiken, maar ik snap niet waarvoor je hier nog een dedicated pc zou willen gebruiken, virtualisatie software is er goed op vooruit gegaan de laatste tijd.

Tijdmachine | Nieuws trends

• Speeddragon
Nouja, a2 racer 4 die tript hem als je hem op 3d stand zet met eigenlijk alle videokaarten, en dus ook in een virtual machine.

Ben nu bezig met een kaart zoeken waarbij het lekker werkt, voodoo 2 gaat hij wel in 3d en met een matrox g440 ook maar deze kaarten zijn eigenlijk te langzaam. Echter een geforce 5500 zorgt voor een crash.

Dit zijn enkele voorbeelden waarvoor ik gewoon dedicated pc's ervoor wil.

Echter jullie zeggen dus: 80gb op een 200 gb harde schijf is geen enkel probleem. als je die grens maar niet passeert

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien Win98SE gewoon met USB storage en FAT32 om kan gaan: waarom niet een dergelijke grote HDD via USB (al dan niet intern) aansluiten? Zolang je je partities idd niet groter maakt dan een bepaalde grootte (dat moet dan wel op een XP of hoger PC gebeuren) moet dat gewoon kunnen volgens mij. Kun je hem alleen niet als bootdisk gebruiken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Jumpertje zetten?

Vroeger hadden die disks vaak een optie om een 32Gb-jumper te zetten. En ik gok dat je aan die 32Gb wel genoeg had.

Tevens kon je bij sommige merken een bootloader achtig proggie installeren (Ontrack geloof ik) om zo bioslimieten te omzeilen.

De ide disks die ik zo snel hier kan vinden hebben allemaal een 32Gb cap-limit jumpertje.

Als je geen last hebt van bioslimieten zou meerdere partities ook moeten kunnen, er staat me alleen iets bij dat Fdisk een bepaalde limiet had en je voor grotere partities met een 3rd party tool moest.
Speeddragon schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:24:
Nouja, a2 racer 4 die tript hem als je hem op 3d stand zet met eigenlijk alle videokaarten, en dus ook in een virtual machine.

Ben nu bezig met een kaart zoeken waarbij het lekker werkt, voodoo 2 gaat hij wel in 3d en met een matrox g440 ook maar deze kaarten zijn eigenlijk te langzaam. Echter een geforce 5500 zorgt voor een crash.
Een 2e voodoo erbij en die dingen in SLI gooien?

Of een andere kaart, ik heb vroeger ook een Banshee gehad (2D+3D in 1, ook van voodoo) en een Diamond Viper V550 geloofik (16Mb TNT1 PCI).

Overigens wil bij een voodoo kaart de driver nog aardig uitmaken, een trust driver kreeg ik niet stabiel, terwijl ik met de Diamond Monster 2 drivers nooit problemen had.

[ Voor 64% gewijzigd door DJSmiley op 07-03-2012 23:38 ]

Pagina: 1