Fans gaan piepen na aansluiting via fancontroller

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Via E-bay heb ik een tijdje geleden deze PWM-voltage controller gekocht. Hiermee was ik van plan om het voltage van mijn fans te gaan regelen, maar zodra ik de fans erop aan sluit beginnen deze te piepen. Als ik aan de draaiknop draai veranderd de snelheid van de fans wel, dus het voltage wordt daadwerkelijk aangepast via de controller maar er komt een hele luide piep van de fans af. De fans zijn overigens Scythe Slipstreams 120mm 1200 RPM.

Van deze piep heb ik geen last wanneer ik de fans gewoon via een molexconnector aansluit. Ook geen piep als ik de draadjes van de molex connector omdraai om zo 5 Volt of 7 Volt op de fans te zetten, ze werken dan gewoon nog perfect. Zelfs op 5 Volt starten ze ook gewoon nog op, geruisloos zonder piep.

Ik heb het al met verschillende fans en met verschillende controllers(ik had er meerdere besteld) geprobeerd maar telkens weer deze hoge, luide piep.

Ik vroeg me af of iemand een idee heeft hoe dit komt?

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Paar dingen die gelijk opvallen aan de ad:
Ship to worldwide by Airmail ( 1-2 weeks ) as gift for customs declaration.
Honest Seller is our vision!
Ze zetten op het pakje dat het een cadeau is zodat je geen invoerrechten hoeft af te dragen, en verderop zeggen ze dat hun visie iets met eerlijke verkoper van doen heeft...That stinks already ;)

Verder staat er dat het een PWM-controller is, terwijl de Scythe Slipstreams geen (specifieke) PWM-fans zijn.
PWM=Pulse Width Modulation: ipv. het voltage te verlagen om de fanmotor langzamer te laten draaien (wat jij wil/verwacht), verandert de frequentie van de (stroom-)pulsjes, hij wordt als het ware steeds aan-/uitgezet.
Kennelijk vinden die Scythes dat gewoon niet leuk...

Voorbeeldje van een PWM-fan is de standaard koeler die bij zgn. "Boxed" Intel cpu's meegeleverd wordt, die hebben een 4e draadje, en dus ook een connector met 4 aansluitingen. Sluit je die aan op een normale PC-fancontroller (3-pins), dan regel je het toerental wel met het voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Voor 3 pins fans heb je gewoon een potmeter nodig. Zoek op Zalman Fanmate 2. Is nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb dat ook een keer eerder gehad met een fan die ik wilde PWM'en met een arduino. Die ging ook piepen, het gebied waarin de snelheid kon regelen viel ook tegen. Gewone fan's vinden het kennelijk niet zo fijn om een varierende spanning door zich heen te laten gaan. Als je een fan koopt waar PWM bijstaat, of een variabel toertal dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erazer33
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 10:29
Dat piepen wat je hoort, is de frequentie van het PWM signaal. Dit ligt aan de controller, niet aan de fans zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Nou lekker waardeloze fancontroller dan.

als je gaan pwm'en op iets als ventilatoren moet je altijd buiten het gehoorbereik gaan zitten...

anders moet je gewoon een lineaire regelaar nemen
zero_cool89 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:58:
Voor 3 pins fans heb je gewoon een potmeter nodig. Zoek op Zalman Fanmate 2. Is nog goedkoper ook.
een potmeter alleen is niet genoeg natuurlijk, die lineaire fancontrollers hebben 9/10 keer een transistor erin als emittervolger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou je niet een spoeltje kunnen toevoegen? Is maar een idee, weet niet of het gaat werken. Maar normaliter gebruik je motor als een soort van demper, die de blokgolf van de regelaar afvlakt tot een waarde die tussen de voeding en 0 volt inzit.
Pagina: 1