Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik als privepersoon een lening verstrek aan mijn BV of eenmanszaak, mag ik dan als privepersoon rente in rekening brengen die dan ten laste mogen worden gebracht van het resultaat van mijn BV of eenmanszaak ?

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Natuurlijk mag jij geld uitlenen tegen een rente, alleen moet je dat wel op papier doen natuurlijk.
Eenmanszaak weet ik niet zeker kan zijn dat je gezien wordt als dezelfde rechtspersoon maar naar andere rechtspersonen mag dat zeker wel.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Hier zit een onderscheid tussen een eenmanszaak en een BV.

Bij een BV is deze constructie in principe wel mogelijk. Wel moet je zorgen dat het duidelijk is uit o.m. bankafschrijften en de hoogte van de rentevergoeding dat er inderdaad sprake is van een lening. Anders zou de belastinginspecteur het standpunt kunnen innemen dat je prive-vermogen hebt ingebracht in de zaak.

Bij een eenmanszaak ligt het moeilijker: je bent juridisch 1 persoon. In vrees dat een schuld van de eenmanszaak aan de eigenaar niet ten laste kan worden gebracht van het zakelijk vermogen. Het hele zakelijk vermogen behoort namelijk de eigenaar reeds toe. Jezelf uitbetalen in box 3 zal dus moeilijk worden :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33
offtopic:
titelfix

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Het hele privé-vermogen behoort sowieso al de eenmanszaak toe, dus hoe je deze 2 wil scheiden op een dergelijke manier dat je als privé-persoon jezelf geld kan lenen, is mij een raadsel ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59
Ardana schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:58:
Het hele privé-vermogen behoort sowieso al de eenmanszaak toe, dus hoe je deze 2 wil scheiden op een dergelijke manier dat je als privé-persoon jezelf geld kan lenen, is mij een raadsel ;)
Het is niet zo dat het hele prive vermogen aan de eenmanszaak toebehoort. Je bent echter als eigenaar van de eenmanszaak hoofdelijk aansprakelijk en dat geld ook voor je privé-vermogen. Je kan gewoon bezettingen hebben en je eenmanszaak zoals gebouwen die dan onder het bedrijfsvermogen vallen en ook bezettingen in privé zoals een huis die dan in Box 1 valt en een tweede huis die bijvoorbeeld weer in Box 3 valt.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 14:39

Brons

Fail!

Zoals t_captain en ardana zeggen kan het met een BV. Let wel op dat de lening niet in box 3 valt maar in box 1.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Als je leent aan je eigen BV, reken dan wel een marktconforme rente, bij een veel hogere rente ziet de Belastingdienst dit als onttrekking van middelen zonder dividentbelasting of loonbelasting.
Pagina: 1