14 speakers, 5 audio controllers in 1 appartement. Te doen?

Pagina: 1
Acties:

• DayBay
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09-2025
Hallo Tweakers,

Over een ruime week krijg ik de sleutel van mijn nieuwe appartement. Nou ben ik iemand die graag een muziekje luistert en kreeg ik een groots idee: Door mijn hele appartement in 4 kamers boxen (14 stuks) hangen die met aparte volume controllers te bedienen zijn.

Het idee lang uitgelegd komt neer dat ik de audio van mijn computer wil gebruiken en overal in mijn appartement apart met volume kan bedienen. Ik heb iets tegen draadloos over FM (omdat ik 't gevoel heb dat ik dan afgeluisterd ga worden) en WiFi (omdat het erg duur lijkt allemaal) en had dus het idee om audio kabels te gaan leggen en die te verstoppen onder de ondervloer (isolatie vloer) onder mijn laminaat. Dan wil ik op vijf verschillende plekken een volume controle hebben die elk maximum 4 speakers aanspreken. De draden komen op de plekken waar nodig aan de zijkant weer onder het laminaat vandaan en gaan via een kabelgootje omhoog naar het plafond of de volume controle die op buik hoogte moet gaan hangen.

Nou heb ik wat rond gekeken hier en daar naar audio kabels, volume controllers en speakers en zijn er een aantal vragen waar ik niet uitkom, hopelijk kunnen jullie daarmee helpen.

1. Is dit idee te gek voor woorden, of wel uit te voeren?
2. Wat is de beste manier om het signaal van mijn computer te versturen naar de losse kamers?
3. Zijn er volume controllers waar één audio kabel in gaat en vier audio kabels uitkomt? Dat lijkt mij het handigste volume regelen.
4. Ik heb hier en daar volume controllers gezien met 20w, 30w of zelfs 100w. Wat is in mijn situatie het verstandigst?
5. Is het verstandig om de audio kabel onder de ondervloer en laminaat te leggen?

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd. En voor de visueel ingestelde mensen onder ons (Hoi!) een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.springgreen.nl/images/woning.png

Advies is welkom. En vragen ga ik zo snel mogelijk beantwoorden. Bedankt alvast!

Verwijderd

Ik neem aan dat dit niet de zinvolle reply is waar je op zat te hopen, en ik ga er van uit dat je er ook aan gedacht hebt maar toch;

Weet je zeker dat je je op die manier niet gaat solliciteren voor de titel 'meest gehate persoon van het hele complex'?
Ik heb zelf jaren op een appartement gewoond en de muren daar houden (meestal) gewoon niets tegen. Audio-isolatie komt ook neer op het maken van lagen lucht; niets zo goed als een kamer in een kamer.

Dus; als je je plan uitvoert, gaan je buren daar dan geen last van hebben?

Aangezien je aangeeft dat je nog speakers moet gaan kopen; ik vind 't persoonlijk niet nodig om muziek door meer dan 2 speakers te sturen, dus 4 in één kamer vind ik dan ook niet nodig. Je kan verschillen van mening natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2012 00:54 ]

• DayBay
Ik ben niet van plan de volume harder te zetten dan nodig. Zeker niet hard genoeg om overlast te veroorzaken.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Een normale stereo versterker kan meestal 4 speakers gebruiken. Dus gewoon genoeg versterkers gebruiken, alleen kan je de muziek dan alleen vanaf je pc regelen (ik weet niet hoe jij een volume controller ziet?).

[ Voor 56% gewijzigd door sjaakwortel op 24-01-2012 00:56 ]

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Ook hier een (waarschijnlijk) minder nuttig antwoord.

Ik had in mijn vorige woning een oude 100V versterker met tuner en heb ooit eens oude trafo's meegenomen van een oude klus(van die trafo's die voor de luidspreker zit bij een 100V systeem) die ik voor een paar luidsprekertjes knoopte en daarmee door het hele huis muziek had. Volume controllers zijn er ook wel tussen te knopen(dit kan je misschien wel met een normale pot meter doen)

[ Voor 7% gewijzigd door Streepje op 24-01-2012 00:58 ]

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• DayBay
sjaakwortel schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:54:
(ik weet niet hoe jij een volume controller ziet?).
Als een draaiknopje op de muur. Liefst iets met een uit modes zodat de speakers niet blazen als de volume uit staat.

Verwijderd

DayBay schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:53:
Ik ben niet van plan de volume harder te zetten dan nodig. Zeker niet hard genoeg om overlast te veroorzaken.
Maar ik bedoelde het als volgt; jij zit in de woonkamer en hoort de muziek van de woonkamer.

De onderburen horen dan waarschijnlijk de muziek van de woonkamer + de slaapkamer + ...
Op die manier kan je misschien snel voor overlast zorgen zonder dat je 't daarom abnormaal luid zet?

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

ik zal het nog makkelijker maken

http://www.cjonline.nl/co...KCmkJit560CFcVN3godoDqZ6g

of kijk hier eens
http://www.bpklichtengelu...a_accessories-10104080B77

ik zie dat dat spul niet eens meer zo duur is.

een 100V versterker zou je wel ergens moeten kunnen scoren (heb er hier nog 1 in de berging staan waar ik niks mee doe)

• DayBay
IlIlIlIlIl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 01:02:
ik zal het nog makkelijker maken

http://www.cjonline.nl/co...KCmkJit560CFcVN3godoDqZ6g

of kijk hier eens
http://www.bpklichtengelu...a_accessories-10104080B77

ik zie dat dat spul niet eens meer zo duur is.

een 100V versterker zou je wel ergens moeten kunnen scoren (heb er hier nog 1 in de berging staan waar ik niks mee doe)
Ik zie drie volume controllers staan van 6, 10 en 20 watt. Hoe weet ik welke ik nodig heb en is het mogelijk om met audio een kabel te 'splitten' in vieren?

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

mijn ervaring met een 100V systeem dat je de kabels gewoon kan door lassen op elkaar, het wattage van de volume controllers is afhankelijk van je luidsprekers 4x een 5 watt luidspreker is dus 20 watt max

• DayBay
IlIlIlIlIl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 01:13:
mijn ervaring met een 100V systeem dat je de kabels gewoon kan door lassen op elkaar, het wattage van de volume controllers is afhankelijk van je luidsprekers 4x een 5 watt luidspreker is dus 20 watt max
En moet de kabels naar de boxen dan even lang zijn of maakt dit niet uit?

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-01 08:21
We hebben hier thuis de installatiepunten in het stopcontact zitten. De kabels zijn getrokken.

Overigens lijkt me dit wel een beetje overkill hoor!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 15:12
In mijn apartment zitten 8 speakers ingewerkt in 4 kamers (woonkamer, badkamer, 2 slaapkamers) en dit wordt met een Artsound Allegretto A44 (4 bronnen, 4 zones). Bij mij is die verbonden met een audiolink module die verbonden is met een schakelaar in elke ruimte (waar ik de bron kan selecteren en het volume kan regelen).
Ook is het mogelijk alles via RF te bedienen (er zit een Philips Pronto bij). Ik moet zeggen het werkt heel goed, audiokwaliteit is goed (voor inbouwsysteem allesinds).
Dit is een apartement die ik huur dus ik had niets te doen met de installatie of selectie van de materialen dus weet ik niet hoe moeilijk het is dit te installeren.
Volgens hun website is dit systeem niet meer verkrijgbaar, al hebben ze een opvolger: ART 54 of ART88 (voor 8 bronnen & 8 zones). Goedkoop is het wel niet, ik denk dat je snel € 7000 armer bent voor een volledige systeem inclusief bedieningspanelen, speakers & versterker.
In jou geval weet ik wel niet of je meer dan 2 speakers per zone kan aansluiten, meestal komen die systemen met 2 per zone (je kan natuurlijk 2 zones in 1 combineren).

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:47

DjVe

Hatsaflats!

Inbouw spul klinkt over het algemeen nergens naar. Het kan behoorlijk wat overlast geven en ik zou geen huis willen kopen met speakers of gaten in het plafond (denk daar ook even over na). Ik denk dat een airplay/sonos/squeezebox systeem beter klinkt en veel veelzijdiger is. Zo zou je een iTunes server op kunnen zetten en vanuit daar al je muziek kunnen streamen naar al je airplay apparaten. Bediening gaat via een iPad, iPhone of iPod touch (dus geen volumeknoppen in je kamers). Bovendien kan je met dergelijke systemen ook veel meer dan alleen muziek streamen. Een AppleTV2 is ook schitterend te gebruiken als media center!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 15:59
Er is natuurlijk een behoorlijk aantal opties, hangt helemaal van je budget af.

Je kan kijken naar de eerder genoemde ArtSound, best aardige kwaliteit en makkelijk toe te passen als je een goede centrale ruimte voor je versterker hebt.
Als je iets meer wilt kunnen, kan je naar bijvoorbeel Russound kijken, of voor de echt mooie oplossing Crestron (dan moet je wel echt serieus geld uitgeven...)

Ik zou als ik jou was eens gaan praten met een bedrijf als Raf projecten. Die kunnen je een hoop vertellen over wat er op dit moment mogelijk is met de verschillende multi-room receivers of dedicated systemen...

• r0_
  • Laatst online: 30-12-2025

r0_

Waarom niet gewoon Sonos? is misschien wat duurder maar voldoet aan de wensen. Je hoeft daarbij niet moelijk te doen met kabels en je kan het makkelijk meenemen naar je volgende woning. Daarbij snapt je vriendin het ook nog qua bediening...

[ Voor 83% gewijzigd door r0_ op 24-01-2012 13:24 ]

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 22:00
r0_ schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:22:
Waarom niet gewoon Sonos? is misschien wat duurder maar voldoet aan de wensen. Je hoeft daarbij niet moelijk te doen met kabels en je kan het makkelijk meenemen naar je volgende woning. Daarbij snapt je vriendin het ook nog qua bediening...
Mee eens, al lopen de kosten wel aardig op als je dat in 4 kamers wilt.

• r0_

r0_

Kwestie van een sommetje op loslaten. Maar vergeet daarbij niet de manuren die kwijt bent met het leggen van de speakerkabels en alle rompslomp daarom heen.

• Maarce
  • Laatst online: 30-01 15:59
karstnl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:31:
[...]

Mee eens, al lopen de kosten wel aardig op als je dat in 4 kamers wilt.
De kosten lopen idd wel weer op, maar een voordeel van Sonos is, dat je het in delen kan aanschaffen, je kan eenvoudig erop toevoegen.
En daarbij de vele aanstuurmogelijkheden en het afspelen van je huidige collectie muziek én het gebruik van line-inputs voor een DVD/Blu-Ray/CD speler of wat dan ook, die je dan gelijk ook door het hele huis kan horen...

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 22:00
Maarce schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:35:
[...]

De kosten lopen idd wel weer op, maar een voordeel van Sonos is, dat je het in delen kan aanschaffen, je kan eenvoudig erop toevoegen.
En daarbij de vele aanstuurmogelijkheden en het afspelen van je huidige collectie muziek én het gebruik van line-inputs voor een DVD/Blu-Ray/CD speler of wat dan ook, die je dan gelijk ook door het hele huis kan horen...
Weet ik, verder is het ook fijn dat je er gemakkelijk ook een itunes server bij kunt zetten.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

r0_ schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:22:
^^ dát.

Prijzige oplossing, maar je bespaart je een heleboel tijd en moeite. Daarnaast denk ik dat als je alles van de non-Sonos oplossing bij elkaar optelt, inclusief kabels, extra versterkers en controllers dat het niet eens zo heel veel scheelt.

Misschien moet je dan wel de 14 speakers loslaten en gaan voor 1 of 2 speakers per kamer. Dan zijn de kosten ook te overzien.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:58
Je kunt ook kijken naar de audioworld producten van busch jaeger. Die werken met een bus syteem over cat5.

Kabels onder het laminaat door is geen optie. De vloer moet egaal zijn en de isolatie kan een max aantal milimieters opvangen. Niet voldoende voor kabels, dus dat zal onder de plint of in een kabelgoot moeten.

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 12:11
Fabian schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:57:
Kabels onder het laminaat door is geen optie. De vloer moet egaal zijn en de isolatie kan een max aantal milimieters opvangen. Niet voldoende voor kabels, dus dat zal onder de plint of in een kabelgoot moeten.
Je kunt isofelt-platen nemen voor de isolatie onder je vloer; deze zijn wat dikker (6 of 8mm) dus daar kun je wel redelijk wat kabels in moffelen.

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:58
Mag je daarna ook al je deuren inkorten ;)

• DayBay
Aan de hand van de meeste reacties ga ik toch twijfelen of Sonos niet een beter systeem is. Weet iemand of er meerdere (goedkopere) speakers zijn dan de twee die nu op de site staan?

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:34
Appartement en overal muziek: RS180 draadloze hoofdtelefoon. Klinkt perfect, niet belemmerd door snoer en je kunt 'm af en toe eens lekker hard zetten en toch met de buren door 1 deur kunnen. En met het geld wat je overhoudt kun je een deftige set voor in de woonkamer erbij kopen. Blijft over de badkamer...

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je hebt natuurlijk niet 3 speakers nodig, die dingen zijn draagbaar, dus je kan beginnen met bijvoorbeeld een iTunes server + een ATV2 als mediaspeler/muziekstreamer voor je primaire set in de woonkamer + een draagbare airplayspeaker. Dan ben je beduidend minder kwijt als een Sonos systeem :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:23
Je kan anders ook naar het Teufel (raumfeld) systeem kijken. Die hebben ook vloerstanders.
Daar ben ik overigens niet bekend mee heb zelf sonos en dat is top daar kan je bijvoorbeeld de ZP120 kan je op aansluiten wat je wilt. De Play3 op locaties opstellen die je minder kritisch vindt.

Airplay is niet te vergelijken met Sonos, Airplay kent niet de makkelijk functie dat meerdere ruimtes exact synchroon dezelfde muziek afspelen of juist verschillend.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 24-01-2012 21:39 ]

• r0_

r0_

Mocht je toch nog een sok met centen vinden dan kan je ook dit overwegen: http://www.dynaudio.com/int/xeo/index.html :+

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

leonbong schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:33:
Airplay is niet te vergelijken met Sonos, Airplay kent niet de makkelijk functie dat meerdere ruimtes exact synchroon dezelfde muziek afspelen of juist verschillend.
Synchroon kan wel, verschillend weet ik niet. Maar airplay klinkt wel beduidend minder dan het Sonos systeem.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 09:52
Ikzelf heb een multiroom systeem gebouwd dmv de volgende onderdelen;

8x Cambridge Audio KP-10 Toetspaneel
2x Cambridge audio AH-10 Audiohub
3x Cambridge Audio LM-10 Lokale input
4x Klipsch R-1800-C (Badkamers)
8x Klipsch R-2650-W (Slaapkamers & keuken)
4x Klipsch AW-400 (Buiten)

Prachtige oplossing waarbij je per kamer kan kiezen wat voor input je wilt luisteren (ik heb alles op één centrale plek staan) en het volume kunt bepalen. Bijkomend pluspunt is dat er een infrarood repeater ingebouwd zit dus je kunt de afstandsbediening meenemen. Doormiddel van die lokale input heb ik de TV's in de slaapkamer maar ook de computer in de studeerkamer gekoppeld aan de speakers van de kamer waar ze zich in bevinden.

p.s. Alles is aan elkaar geknoopt dmv CAT5; sta er dus ook niet gek van te kijken dat er 2x 24p patchpaneeltjes nodig waren...

[ Voor 6% gewijzigd door Icey op 25-01-2012 08:57 ]

• r0_

r0_

Gewoon een IR afstandsbediening dus? Hoe loop je dan door je muziek die op de PC staat als je op de slaapkamer bent?

Niet dat ik je opstelling wil afkraken maar imho is een IR afstandsbediening mbt muziek achterhaald. Je wilt immers gemakkelijk door je bibliotheek heen kunnen bladeren zonder dat je daarvoor persé achter je PC moet gaan zitten.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-01 19:44
Misschien over een andere boeg (en wat goedkoper). In iedere kamer van dit soort T-amps: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1075 voor 2 speakers. Er zijn ook wel varianten met 4 luidspreker aansluitingen en meer vermogen (hoewel 2 al meer dan genoeg moet zijn per kamer). Zorg je dat je de tulp uit je pc split en een kabelpaar trekt naar iedere kamer. Kun je in iedere kamer speakers naar keuze ophangen en je computer op afstand bedienen via wifi dmv een smartphone of tablet.

• bebopper
  • Laatst online: 30-01 19:48

bebopper

I'm an absolute beginner...

Kijk anders ook eens naar Logitech squeezebox, iets goedkoper als Sonos en voldoet wat mij betreft ook prima :)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 09:52
r0_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:58:
[...]

Gewoon een IR afstandsbediening dus? Hoe loop je dan door je muziek die op de PC staat als je op de slaapkamer bent?

Niet dat ik je opstelling wil afkraken maar imho is een IR afstandsbediening mbt muziek achterhaald. Je wilt immers gemakkelijk door je bibliotheek heen kunnen bladeren zonder dat je daarvoor persé achter je PC moet gaan zitten.
Muziek/films afspelen doen we via de telefoons (Android) of de Logitech oplossing. Maar infrarood repeaters is best handig hoor; niet iedereen luisterd alleen naar mp3tjes.

• Zilver
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-10-2025
Icey schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 08:29:
[...]
Muziek/films afspelen doen we via de telefoons (Android) of de Logitech oplossing. Maar infrarood repeaters is best handig hoor; niet iedereen luisterd alleen naar mp3tjes.
Ziet er handig uit ! d:)b

Begrijp ik het goed dat je met de infrarood afstandbediening tussen kanalen switched en volume regelt? En dat de hoofd audiobron apart aangestuurd wordt?
Als iemand de hoofd audiobron harder of zachter zet, gaan dan alle kamers in volume mee omhoog / omlaag?

Daarmee ben je dan afhankelijk van je hoofd-audiobron. Stel dat deze in de huiskamer staat, dan is TV kijken in de huiskamer, terwijl jij in de garage de cambridge aangooit, in beginsel een probleem omdat dan het volume in de huiskamer open moet? Probeer het te snappen. ;)

Maar denk dat dit in combinatie met Sonos wel ideaal systeem kan zijn om kosten te besparen.

Ehm, heb ff prijzen erbij gezocht. :| € 599 voor alleen die HUB en € 199 per bedieningspaneel. 8)7
Betaalbare oplossing :F Laat maar. Dat wint Sonos op zijn sloffen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou eerder kijken naar Apple Airplay, met AirFoil stuur ik vanaf mijn iMac of MBP speakers aan in 3 ruimtes in het huis. Werkt prima. 2 x Airport Express (90,-) en 1 x Apple TV2 (geloof 109,-?). Lijkt me een stuk flexibeler en je hoeft geen kabels te leggen. Nadeel is wel dat je in iedere ruimte een aparte versterker hebt.

Voor zover ik weet is er de intentie van de makers van Airfoil om met een app te komen voor het aansturen van AirFoil op je PC, zodat je bijv via iPod touch of ander iDevice volume van je speakers kunt regelen door het bij de bron zachter te laten uitsturen.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-01 11:20
DjVe schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 08:44:
[...]

Synchroon kan wel, verschillend weet ik niet. Maar airplay klinkt wel beduidend minder dan het Sonos systeem.
Airplay is lossless, dus op zich klinkt dat niet slechter dan een Sonos systeem. Het ligt er maar aan wat je eraan knoopt voor versterking en speakers.

Er zijn ook all-in-one Airplay speakers, dus actief met versterker (die zulen inderdaad minder klinken dan fullsize vloerstaanders). iTunes kan multiple audio devices bedienen, maar ik weet niet of er ook meerdere zones aangestuurd kunnen worden met aparte streams.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Pagina: 1