Goedkope ExpressCard videokaart

Pagina: 1
Acties:

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 17:41
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal vragen voor jullie. Maar laat ik met het begin beginnen; natuurlijk heeft iedereen weleens problemen met zijn laptop-graphics. De laatste jaren is er echter grote vooruitgang geboekt op dat gebied, met name als het gaat om GPU's die weinig ruimte innemen en daardoor ook weinig warmte produceren (voor gebruik in, uiteraard, tablets en smartphones).

Er zijn al dergelijke oplossingen op de markt om laptop-graphics te verbeteren, de ViDock, de XG Station van Asus, maar ze doen niet exact waar ik op doel. Ze zijn gericht op consumenten met een dikke portemonnee. Natuurlijk zijn deze producten gedoemd te mislukken; wie koopt een goedkope laptop zonder goede videokaart en wil er vervolgens dure €500+ graphics bijkopen? Niemand natuurlijk, het hele concept zit fundamenteel scheef. Wil je een dure laptop met goede graphics, dan ben je geld kwijt aan een dure laptop, einde verhaal.

Dan nu mijn idee. Een 'goedkope' videokaart voor in een standaard Express slot (origineel he?). De ExpressCard-bus is qua ontwerp ongeveer gelijk aan PCI Express 1.0; de snelheid zou voldoende moeten zijn voor wat ik ermee wil. Het doel van dit product is dus niet om iedere dure videokaart aan je laptop te kunnen koppelen, daarvoor ligt de bussnelheid simpelweg te laag en zijn er teveel andere nadelen. Wat ik zou willen is een simpele kaart die je erinsteekt, qua prestaties bijvoorbeeld de x1600 serie van Ati evenaart, voor een euro of 70. De kaart mag hooguit een, laten we zeggen, halve centimeter uit het slot steken voor de koeling. Dat het kaartje prestaties levert van een midrange-pc uit 2008 maakt niet uit, het is al een gigantische verbetering vergeleken met bijvoorbeeld Intels Chipsets.

Ik denk dat er markt is voor een dergelijk product. Ik heb namelijk een hoop vrienden die wel van een spelletje houden. Ze hebben allemaal wel een laptop, maar natuurlijk hebben wij als scholier geen geld, en zijn het allemaal laptops met integrated graphics. Als voor een euro of 70 de prestaties omhooggeschroefd kunnen worden naar een x1600 kaartje zouden we daar allemaal in willen investeren, probleem is alleen dat het product simpelweg niet bestaat! En ik denk niet dat wij de enigen (scholieren / studenten?) zijn met deze behoefte. Er zijn een hoop toepassingen voor; denk bijvoorbeeld eens aan een 'old-skool' lanparty met games als Unreal Tournament 2004, CS Source of Team Fortress 2. Je koopt een partijtje kaarten in en leent ze aan het begin van de LAN uit aan de deelnemers zodat iedereen met een laptop kan meedoen, en aan het eind van de LAN levert iedereen hem weer terug in. Bijvoorbeeld.

Concreet mijn vraag; waarom is een dergelijk product nog nooit op de markt gezet? Is het technisch onhaalbaar, is het voor fabrikanten onaantrekkelijk omdat er geen markt voor is, wat zit er scheef?

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven, zijn er mensen onder jullie die hetzelfde 'probleem' hebben?

Met vriendelijke groet :) ,
Koen

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zie niet direct wat dit met opslag media of IO controllers te maken heeft, ik denk dat dit beter past bij Videokaarten en Beeldschermen. Bij deze dan ook een kleine verhuizing. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat dit echt een hele kleine nichemarkt is. Sowieso zijn er zat notebooks (met name de goedkopere) zonder expresscard slot, dus dan heb je al een probleem.

Ik denk dat we over een paar jaar misschien wat makkelijker dit soort dingen kunnen doen op het moment dat we met Thunderbolt gaan werken, en je dus extern PCIe-dingen kan aansluiten.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Volgens mij is er simpelweg geen markt voor. De onboards van laptops worden al beter en zijn zelfs in staat om de games die je aanhaalt te draaien. Verder hoeft een laptop met iets meer dan een onboardvideokaart niet heel veel meer te kosten. Ik denk dat de meeste mensen die een beetje games willen spelen, dan al snel denken aan meer recente games en niet aan de oude games die je nu aanhaalt. Dan ben je er niet met jouw idee en heb je wel meer kracht nodig, zowel GPU als CPU.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
TS komt er na de aanschaf van zn laptop met onboard intel graphics achter dat hij niet de zuinige Hollander had moeten spelen :')

Volgende keer iets beter bedenken wat je nodig gaat hebben en een laptop met Nvidia/AMD kaart aanschaffen. Je kan natuurlijk altijd je laptop weer verkopen, het verlies afschrijven als "leergeld" en een nieuwe kopen.

• kmsch
@gravitone TS was 13 toen hij zijn laptop kocht, had geen geld en nam genoegen met onboard graphics ;) Ik ben wel stom, maar niet zo stom dat ik niet kijk naar wat voor hardware er in mijn toekomstige laptop zit..

Heb het gisterenavond ook eens aan AMD gevraagd, waarom zij bijvoorbeeld nooit zo'n product op de markt hebben gebracht. Antwoord (heel snel, netjes! zeker dat ze de moeite nemen om überhaupt een antwoord terug te sturen) :
Dear KM,

Your service request has been reviewed and updated.

Response and Service Request History:

Your feedback has been directed to AMD Engineering.

External graphics solutions for laptops started with docking stations. AMD developed an XGP in 2008 as an external graphics card for laptops that connected to a PCI Express 2.0 connection on some laptops. It was not a very widespread peripheral, the idea did not catch on with end users.

Wikipedia: ATI XGP

It is the laptop manufacturers that would have to request the development of a low end graphics add in solution from AMD Engineering for the idea to become a development project.

Laptops with AMD APU's installed are the closest current model you would have with upgradable graphics, done simply by upgrading the APU.

http://www.amd.com/us/products/notebook/apu/Pages/apu.aspx

In order to update this service request, please respond, leaving the service request reference intact.

Best regards,

AMD Global Customer Care
Komt er blijkbaar op neer dat als laptopfabrikanten er niet om vragen, AMD iets dergelijks niet gaat ontwikkelen. Jammer, qua innovatie schiet dat niet op natuurlijk.. Maar goed, niks aan te doen. Jullie ook bedankt voor de response!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
koeny 3 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:54:
@gravitone TS was 13 toen hij zijn laptop kocht, had geen geld en nam genoegen met onboard graphics ;) Ik ben wel stom, maar niet zo stom dat ik niet kijk naar wat voor hardware er in mijn toekomstige laptop zit..

Heb het gisterenavond ook eens aan AMD gevraagd, waarom zij bijvoorbeeld nooit zo'n product op de markt hebben gebracht. Antwoord (heel snel, netjes! zeker dat ze de moeite nemen om überhaupt een antwoord terug te sturen) :

[...]

Komt er blijkbaar op neer dat als laptopfabrikanten er niet om vragen, AMD iets dergelijks niet gaat ontwikkelen. Jammer, qua innovatie schiet dat niet op natuurlijk.. Maar goed, niks aan te doen. Jullie ook bedankt voor de response!
Als je dan toch geen geld hebt/had voor een degelijke laptop, had dan gewoon een desktop gekocht en verder gespaard voor een netboekje voor erbij. Je komt ze op marktplaats vrijwel ongebruikt al tegen voor rond de 100 euro. Als je dan toch besluit om genoegen te nemen met intel onboard graphics moet je achteraf niet gaan lopen janken dat het niet geschikt is voor wat je wilt.

Verder is het netjes dat AMD met een degelijk antwoord komt ipv een automatisch gegenereerd nietszeggende reply. Verder slaat je hele argument natuurlijk als een tang op een varken. Maar het feit dat je nog steeds niet wilt toegeven dat je een verkeerde aankoopt/keuze hebt gemaakt doet me vermoeden dat deze discussie op niets anders uitloopt dan het afschuiven van je eigen fouten op fabrikanten.

• kmsch
gravitone schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 17:13:
[...]

Als je dan toch geen geld hebt/had voor een degelijke laptop, had dan gewoon een desktop gekocht en verder gespaard voor een netboekje voor erbij. Je komt ze op marktplaats vrijwel ongebruikt al tegen voor rond de 100 euro. Als je dan toch besluit om genoegen te nemen met intel onboard graphics moet je achteraf niet gaan lopen janken dat het niet geschikt is voor wat je wilt.

Verder is het netjes dat AMD met een degelijk antwoord komt ipv een automatisch gegenereerd nietszeggende reply. Verder slaat je hele argument natuurlijk als een tang op een varken. Maar het feit dat je nog steeds niet wilt toegeven dat je een verkeerde aankoopt/keuze hebt gemaakt doet me vermoeden dat deze discussie op niets anders uitloopt dan het afschuiven van je eigen fouten op fabrikanten.
Even voor de duidelijkheid, ik héb een pc waar ik m'n dingen op kan doen die ik wil. Ik schrijf nergens expliciet dat ík degene ben die behoefte heeft aan een dergelijk product; ik denk alleen dat veel mensen er baat bij hebben. "lopen janken", "je argument slaat als een tang op een varken", "je wil gewoon niet toegeven dat je een verkeerde aankoop hebt gedaan", alsjeblieft zeg, kalmeer. Ik praat toch ook normaal tegen jou? Waarom loop je zo te hakketakken? Werkelijk nergens voor nodig.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-02 16:15
gravitone schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:27:
TS komt er na de aanschaf van zn laptop met onboard intel graphics achter dat hij niet de zuinige Hollander had moeten spelen :')
Foute forum >> http://forum.fok.nl

@TS,
Ik begrijp wel wat je wilt zeggen, maar om nou een videokaart van 2005 aan je laptop te hangen.... Is het niet misschien iets om een simpele lanbox in elkaar te zetten? Hardware dat UT2004 kan spelen heb je 2e hands voor bijna niets. Overigens lijkt me dit stukje:
De kaart mag hooguit een, laten we zeggen, halve centimeter uit het slot steken voor de koeling.
Erg lastig, hoe koelt ie dan? Je hebt niet eens de ruimte voor een fan of een koelblok.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23
We weten allemaal dat een behoorlijke grafische kaart en een laptop niet samengaan. Ik heb een desktop met een ATi 5850 en dat ga je niet in een draagbare laptop krijgen. Bovendien kun je de grafische kaart in een laptop niet vervangen of deze is loeiduur.

Als er in de toekomst een ultrabook (bijvoorbeeld) komt met een een Thunderbolt-aansluiting, dan is dit dus wel mogelijk. Dan kun je je lichte laptop met onboard grafische kaart en SSD in een dock zetten met extra grafische kaart en HDD's bijvoorbeeld.

Er zijn overigens wel behuizingen met een ExpressCard-aansluiting. Dat is eigenlijk Pci-e (1.x of 2.x) 1x.

Zie: Wikipedia: ExpressCard

Zie:
http://www.belkin.com/pre...otebookExpansionDock.html
Pagina: 1