Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 10:36
Ik heb zojuist mijn Crucial M4 64GB SSD voorzien van de nieuwste firmware, wat allemaal prima ging. Maar daarna draaide ik nog even AS SSD, en zie het resultaat voor jezelf:

FW 0009 vs FW 0309

Oh en het klopt dat hij het eerste plaatje de drivers van Windows draait en bij de tweede die van AMD. Maar dat is al een lange tijd zo en ( ik heb er geen screenshot van dus kan het niet zodanig onderbouwen ) ik denk bijna zeker dat het daar niet aan ligt.

Aan de 'write' kant is het echt heel hard berg af gegaan, vooral de 4K waarde en de acces time..

Ligt dit aan de nieuwe firmware of..?

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk bijna zeker dat het daar niet aan ligt.
Je hebt dus andere drivers (AMD) geïnstalleerd.

Heb je ooit drivers vanaf een CD/DVD -ROM geïnstalleerd, zoals een cd die bij je moederbord kwam? Dan lijkt me dat de meest aannamelijke oorzaak van je lage 4K write speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
@ CiPHER:

Ik heb inderdaad een tijd geleden drivers van AMD gedownload.

Daarvoor heb ik nooit andere drivers, dan de drivers die standaard er op werden gezet door Windows, gebruikt. Dit omdat mijn moederbord, gekocht van een mede Tweaker, zonder accesoires terug kwam van RMA ( MSAHCI - OK staat er dan )

Tijd geleden AMD drivers er op gezet ( AMD_SATA - OK staat er nu dus )

Maar dat is al weken geleden, én ik heb geen enkele veranderingen qua peformance waargenomen in die tijd.

Maar goed, ik heb geen bech plaatje van voor de afgelopen FW update. Dus dan blijft mijn vraag: Ligt dit aan de nieuwe firmware?

[ Voor 3% gewijzigd door ingmaronline op 23-01-2012 18:56 ]

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:50

Swordlord

Act first, think never

Als jij er 100% zeker van bent dat het niet aan de drivers ligt...
Dan kan het zijn dat bij de firmware update iets gebeurd is jah, NAND geheugen erg vervuild geraakt of misschien iets anders raars.
Maar het is niet door de firmware zelf, want andere gebruikers hebben hun drive kunnen updaten zonder problemen met performance.

Maar als een SSD rare fratsen vertoont, dan raad ik meestal aan om een Secure erase uit te voeren.
Het is een soort van reset voor SSD's. Zodra je een SSD het secure erase commando geeft, gaat hij alles resetten naar 0.
Nand geheugen wordt dus leeggemaakt en is dus onbeschreven (dit is over het algemeen een goede manier op performance te herstellen).
Mapping tables en andere caches worden ook leeggemaakt dan.

Het is jammer genoeg wel een data destructief proces, dus je zou je data eerst even veilig moeten zetten, vergelijk het met formatteren. Maar het kan wel problemen oplossen.

link:
http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
@Swordlord:

Nee niet 100%. Ik zal proberen de huidige drivers er even af te gooien en te kijken wat er daarna gebeurt.

Mocht het niet helpen, zal ik even een secure erase uitvoeren.

Bedankt!

EDIT: Heb even via apparaatbeheer de AMD AHCI driver verwijdert. Na een paar keer herstarten staat de MS driver er zelf gewoon weer op, resulterend in:

FW 0309 MS DRIVER vs FW 0309 AMD DRIVER

Straks even in idle laten staan zodat TRIM alles weer terug laat gaan naar het ouwe haha

Was het toch die driver..

Mijn dank! :)

[ Voor 58% gewijzigd door ingmaronline op 24-01-2012 17:44 ]