Ik heb een SSD besteld en ik zou graag willen weten wat volgens jullie de beste data block grootte is. Ook met redenering als het kan.
Verwijderd
Wat voor block grootte bedoel je? Cluster size, fragmentation size, stripesize, chunksize, mirror split algoritm threshold?
Nu klinkt het als "ik heb kleding gekocht maar welke is de beste maat voor mij denken jullie?" te weinig info dus.
Nu klinkt het als "ik heb kleding gekocht maar welke is de beste maat voor mij denken jullie?" te weinig info dus.
CiPHER, gaat zeer waarschijnlijk om de allocation size als je een SSD wilt formatteren. Ik zou gewoon voor 4096kb gaan, alhoewel er voor sommige SSD controllers een andere size beter performed.
Wel handig om erbij te vermelden welke OS je gebruikt)
Wel handig om erbij te vermelden welke OS je gebruikt)
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Verwijderd
cluster size dus, een filesystem setting. Die wil je relatief laag houden omdat de SSD vooral kleine bestandjes opslaat. En als je deze te groot maakt dan verspil je teveel ruimte.
4K is de default meen ik?
4K is de default meen ik?
Ik bedoelde inderdaad de cluster grootte. Ik las namelijk net ergens dat ssd's het beter kunnen presteren op een bepaalde clustergrootte maar ik weet niet of die clustergrootte verschild van hdd's. In ieder geval heb je bij ssd's geen last van defragmentatie dus een andere clustergrootte (groter) zou misschien beter zijn omdat dat de leessnelheden bevorderd.
De default hangt af van hoe groot je hdd is maar bij 1 en 2 TB weet ik zeker dat het 4K is. Bij 128GB zal het wel anders zijn.
Ik gebruik windows 7 Pro x64.
De default hangt af van hoe groot je hdd is maar bij 1 en 2 TB weet ik zeker dat het 4K is. Bij 128GB zal het wel anders zijn.
Ik gebruik windows 7 Pro x64.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2012 21:28 ]
Verwijderd
Ik denk dat de default gewoon 4K is op Vista+Win7 en 512B default op XP. XP deed namelijk niet aan 4K alignment.
Clustersize groter maken moet je gewoon niet doen, je performance zal er niet beter van worden, en je zorgt juist voor fragmentatie omdat je meer ruimte tussen kleine bestanden forceert.
Clustersize groter maken moet je gewoon niet doen, je performance zal er niet beter van worden, en je zorgt juist voor fragmentatie omdat je meer ruimte tussen kleine bestanden forceert.
De clustergrootte is in windows 7 afhankelijk van de grootte van de schijf. Ik heb ergens op de site van microsoft zo'n tabel gevonden een tijdje terug. Ik heb het nog maar even opgezocht. Een grotere clustergrootte zorgt in het algemeen voor minder opslagruimte maar voor een iets betere snelheid omdat er een minder fragmentatie optreedt. Wat jij zegt klopt dus niet. Al hoef je bij SSD's de schijf niet te fragmenteren dus in dit geval zal er geen prestatieverschil zijn al is dat bij hardeschijven wel zo. Ik heb dus net m'n eigen vraag beantwoord
.
Verwijderd
Betere snelheid voor hardeschijven, omdat die niet houden van seeken. Voor SSDs is het omgedraaid: ze zijn transfer-capped en hebben een lage access time. Fragmentatie op filesystem-niveau is dus niet zo relevant, en de-fragmenteren doet precies het tegenovergestelde; dat maakt het alleen maar erger.Een grotere clustergrootte zorgt in het algemeen voor minder opslagruimte maar voor een iets betere snelheid omdat er een minder fragmentatie optreedt. Wat jij zegt klopt dus niet
Een image-backup gevolgd door een TRIM erase of een (échte) Secure Erase zal wel de performance resetten. Maar zolang je beschikt over TRIM zal dat niet snel nodig zijn.
Pagina: 1