HTPC ontwaakt uit standby bij aanzetten andere PC

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07
Beste tweakers,

ik heb al sinds lange tijd een klein probleempje in mijn netwerk waar ik tot op de dag van vandaag geen oplossing voor heb kunnen vinden..

Het probleem: Ik heb een HTPC welke standaard in standby (S3) staat.. Het apparaat is dan snel klaar voor gebruik.

Middels de software: MCE standby tool van Slick solution heb ik alles zo ingesteld dat het systeem alleen uit standby kan worden gehaald middels de netwerk-kaart.. (en uiteraard met de afstandsbediening of de powerknop)

Toch ontwaakt het systeem ook wanneer ik een andere pc in het netwerk aanzet. De HTPC ziet dan schijnbaar activiteit op het netwerk, en denkt dat het moet ontwaken.

Een simpele oplossing zou zijn door in MCE standby tool ook aan tegeven dat het systeem niet mag ontwaken bij netwerkactiviteit. Deze functionaliteit wil ik alleen graag bewaren.. Zo kan ik het systeem namelijk aan laten gaan met mijn iPhone via wifi..

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

De systemen:

HTPC:

CASE: Moneual 932
MOBO: ASUS P8P67
CPU: Intel i3 2100 @ 3.1Ghz
RAM: 8GB DDR3
GPU: Ati HD5770, 1GB
SSD: OCZ Agility 3, 60GB
HDD: Samsung spinpoint F3, 1TB
OPT: ASUS Blu-ray combo
PSU: OCZ 430watt
WIN: Windows 7 ultimate SP1, x64

GAMEPC:

CASE: Corsair Obsidian 650D
MOBO: ASUS P6T SE
CPU: Intel i7 920 @ 3.4Ghz
RAM: 6GB DDR3
GPU: AMD HD68710, 1GB
SSD: OCZ Vertex 2 60GB
HDD: Samsung spinpoint F1, 750GB
OPT: LG DVD drive
PSU: Coolermaster 650watt extreme
WIN: Windows 7 ultimate SP1, x64

ROUTER: TP-Link TL-WR1043ND

Systemen zijn beide up-to-date!!!

[ Voor 24% gewijzigd door powermarcel10 op 23-01-2012 15:40 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Misschien doet de PC een PXE-boot (inclusief DHCP) tijdens de POST. Dat werkt met broadcast verkeer, misschien dat de HTPC daarop reageert?

/wilde-gok

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• powermarcel10
webfreakz.nl schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:21:
Misschien doet de PC een PXE-boot (inclusief DHCP) tijdens de POST. Dat werkt met broadcast verkeer, misschien dat de HTPC daarop reageert?

/wilde-gok
Klinkt overtuigend, alleen heb ik geen flauw idee waar je het over hebt! :p Ik heb mijn systeem specs even toegevoegd.. Misschien kan ik aan de hand daar van uitzoeken of mijn moederbord een "PXE-boot incl. DHCP" doet.. Heb je nog tips voor me om dit uit te zoeken? Anders Google ik wel even.. :)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Netwerkboot uitschakelen in BIOS en in de opstartvolgorde.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Wake up on lan(WOL) uitschakelen in het bios,zou dit probleem moeten verhelpen lijkt me.

• powermarcel10
Bedankt voor de reacties..

Dien ik bovengenoemde punten in de bios van mijn gewone PC of in die van mijn HTPC te veranderen..

EDIT: Als ik WOL uitschakel kan ik waarschijnlijk mijn HTPC ook niet meer laten ontwaken met mijn iphone, en die functionaliteit wil ik graag bewaren..

EDIT 2: Wat ik vergat te vermelden is dat het probleem zich niet altijd voordoet.. En dat maakt het er niet makkelijker op..

[ Voor 55% gewijzigd door powermarcel10 op 23-01-2012 16:41 ]

Verwijderd

Er is iets als WOL en als Wake up on Signal ofzo.... dat tweede moet uit, eerste lat je aan staan :)

• powermarcel10
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:22:
Er is iets als WOL en als Wake up on Signal ofzo.... dat tweede moet uit, eerste lat je aan staan :)
Ik kan in mijn bios niks vinden over WOL en wake up signal..

Weet iemand trouwens wat "Realtek PXE OPROM" is? Kan het niet vinden op het internet..

EDIT: Toch gevonden: http://searchwinit.techtarget.com/definition/PXE

Kan o.a. worden ingezet voor het ontwaken voor een systeem in het netwerk.. Echter staat deze instelling bij mij al uitgeschakeld..

[ Voor 22% gewijzigd door powermarcel10 op 24-01-2012 09:26 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Staat er in de bios ook niets van Magic Packet of ziets?

• powermarcel10
LnC schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:54:
Staat er in de bios ook niets van Magic Packet of ziets?
Nee ook niet..

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50
Probeer eens een cross kabel tussen de computer en de htpc te hangen (dus zonder switch). Gebeurt het dan nog steeds?
Zo ja, probeer je netwerkkaart eens te vervangen (WOL is nu helaas een feature die niet altijd helemaal netjes geïmplementeerd wordt).

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2012 16:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• kartoenweb
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-01 16:10
Dit zelfde (probleem) heb ik ook.
Bij mij ligt het aan de share op HTPC. Windows / Mac wil de share terug halen/opnieuw connecten. Met als gevolg dat het apparaat ontwaakt.

Ik weet niet of jij ook op je HTPC een share heb draaien? zet deze uit en het (probleem) was bij mij opgelost, maar omdat ik de share wil bewaren ontwaakt mij HTPC.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Als een PC in het netwerk resources aanspreekt op de HTPC zal deze ontwaken (zoals hierboven al genoemd). Wanneer ontwaakt de HTPC? Als de andere machine bijna klaar is met opstarten of als deze net voorbij de BIOS is? Dat is wel interessant voor je troubleshooting.

Mocht je alle obvious oorzaken hebben bekeken en het probleem is nog steeds niet opgelost zou je altijd even een packet capture kunnen doen met wireshark (hubje en een capture PC eraan) om te zien welk verkeer er precies naar de HTPC gestuurt word. Dan zou je iig een aanleiding hebben naar wat de oorzaak is.

• powermarcel10
@kartoenweb en Pakjebakmeel,

bedankt voor de tips..

Ik heb inderdaad shared folders op zowel de C als de D schijf van de HTPC. (ik neem tenminste aan dat je dit met share bedoeld) Ik kan proberen dit eens uit te zetten om te zien of dit iets oplost. Echter wil ik die share folders graag houden.. Ik download films en muziek op mijn gamepc, en kopier ze dan via het netwerk naar mijn HTPC. Ook wijzig ik wel eens bestanden in de program files en program data mappen van mijjn HTPC via mijn GamePC.

Volgens mij ontwaakt het systeem meestal pas wanneer windows opent. Dus dat zou bovenstaande reden kunnen verklaren..

Verder gebeurt het niet altijd, wat het dus zo vreemd maakt. Ik zal wel eens proberen om wanneer het niet gebeurd, een share folder aan te spreken vanaf de gamepc om te zien of de HTPC dan aanspringt.

Verder heb ik het idee dat de iphone ook deels het probleem kan zijn. Soms staat de gamepc ook gewoon uit, en de HTPC op standby.. Als ik dan met m'n telefoon op internet bezig ben springt hij ook wel eens aan.

Verder springt hij ook wel eens uit zichzelf aan.. Schijnbaar ziet het systeem dan toch activiteit op het netwerk of is er mogelijk een andere reden..

Vage shit dus!!

Ik zal wireshark eens proberen btw.. bedankt voor de tip! :)

EDIT: Heb wireshark ff geïnstalleerd, maar heb geen idee wat ik er mee kan doen.. Wat wil je dat ik doe? :p

[ Voor 4% gewijzigd door powermarcel10 op 25-01-2012 14:53 ]

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Heb het nog niet voorbij zien komen, maar als je even het eea probeert zonder een utpkabel aangesloten, wat is het effect dan?
Als hij nog steeds aanspringt, zou het kunnen zijn door een piekspanning in je netwerk dat op je PSU aanslaat.

/verregok

nggyu nglyd

• powermarcel10
Quad schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:43:
Heb het nog niet voorbij zien komen, maar als je even het eea probeert zonder een utpkabel aangesloten, wat is het effect dan?
Als hij nog steeds aanspringt, zou het kunnen zijn door een piekspanning in je netwerk dat op je PSU aanslaat.

/verregok
Ook een suggestie inderdaad..

Ik ging er blindelings vanuit dat het een WOL gerelateerd probleem was, maar er zijn inderdaad ook andere mogelijkheden. Ik heb in MCE standby tool eerst even de netwerkkaart uitgeschakeld bij "devices" zodat hij in ieder geval niet meer wegens WOL ingeschakeld kan worden..

Mocht het probleem zich nu alsnog voor doen is het iets anders..

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik meld me wel weer als ik nieuws heb.. In de tussentijd zijn uiteraard alle tips en ideeën welkom!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Op OS niveau iets uitschakelen heeft geen nut als het OS nog niet eens geladen is.
Je hebt te maken met óf hardware probleem of iets in de BIOS.

nggyu nglyd

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Ik vermoed idd dat het OS op de HTPC bij het afsluiten stroom op de NIC laat staan en de machine op kan brengen bij netwerk verzoeken. Dus of de verzoeken vanaf de andere PC stoppen of deze functionaliteit op de HTPC uitzetten..

@ Quad, klopt op zich maar het OS moet ook meegeven bij het afsluiten dat de NIC actief moet blijven voor eventueel WOL..

Kijk een op de properties van de NIC of je een vinkje ziet met iets in de trant van "Allow this device to wake the computer.... etc" Zit op een van de laatste tabs van de fysieke NIC eigenschappen. Als dit het niet is moet het een bios feature zijn zoals quad idd aangeeft.

Als je niet weet wat je met wireshark moet begin er dan maar niet aan :p (nofi)

• powermarcel10
Pakjebakmeel schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:31:
Ik vermoed idd dat het OS op de HTPC bij het afsluiten stroom op de NIC laat staan en de machine op kan brengen bij netwerk verzoeken. Dus of de verzoeken vanaf de andere PC stoppen of deze functionaliteit op de HTPC uitzetten..

@ Quad, klopt op zich maar het OS moet ook meegeven bij het afsluiten dat de NIC actief moet blijven voor eventueel WOL..

Kijk een op de properties van de NIC of je een vinkje ziet met iets in de trant van "Allow this device to wake the computer.... etc" Zit op een van de laatste tabs van de fysieke NIC eigenschappen. Als dit het niet is moet het een bios feature zijn zoals quad idd aangeeft.

Als je niet weet wat je met wireshark moet begin er dan maar niet aan :p (nofi)
In dat geval verwijder ik hem maar gauw weer! ;)

Wat bedoelen je trouwens met "NIC" ? Toevalilg dit tablad?

Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/525430NIC.jpg

Hierin staan een aantal interessante instellingen die wellicht van toepassing zijn op dit probleem.. Zouden jullie mij bij de instellingen die van toepassing kunnen zijn kunnen aangeven hoe ik deze het beste kan instellen?

Laten we eerst maar eens uitsluiten of het wel of niet aan windows ligt.. In de BIOS kan ik niet veel vinden.. Ik kan alleen de standby modes instellen, deze staat op S3, en verder staat er welke componenten de pc mogen laten aanspringen.. (PCIe, REALTEK LAN, en nog een paar) deze staan allemaal op disabled..

EDIT: de afbeelding is gemaakt op mijn gewone pc, niet op de HTPC

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Wake on Lan uitschakelen.
Wake on Magic pack uitschakelen,
WOL & Shutdown Link speed uitschakelen

NIC is afkorting van Network Interface Card oftewel je netwerkkaart :)

nggyu nglyd

• powermarcel10
NIC is afkorting van Network Interface Card oftewel je netwerkkaart :)
Over omslachtig gesproken! :P

haha, maar bedankt voor de instellingen.. Ga ze ff toepassen om te kijken of het iets uithaalt..

Nog ff één ander vraagje.. Ik heb via Windows taakplanner een taak gepland staan dat hij elke dag om 15:00 een batch file draait om de gids gegevens voor de tv te downloaden.. Dit is een kwestie van een paar minuutjes.. Het systeem wordt hiervoor uit standby gehaald, en dat mag ook.. Het systeem gaat echter niet vanzelf weer uit als het programma is afgerond.. Is er een manier om er voor te zorgen dat het systeem automatisch weer in standby gaat? (uiteraard alleen als het programma gedraaid heeft nadat het uit standby is gekomen)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik meen me te herrineren dat je dat gewoon met de MCE Standby Tool in moet kunnen stellen. Je kan in ieder geval instellen dat het systeem weer in standby gezet moet worden na een x aantal minuten indien MCE niet bezig is met een opname of dat er TV gekeken wordt.

Verder ontwaakt je PC ook voor Windows Updates. En als je met je iPhone je PC aan wilt kunnen houden zou ik doen wat Quad zegt, maar ik zou Wake on Magic Packet aan laten staan. Een MP wordt echt niet 'toevallig' over je netwerk gestuurd. En dat is de functionaliteit die je iPhone gebruikt om je HTPC weer aan te zetten.

edit: Dat batch script download de tv gids voor MCE? Dat doet MCE zelf ook, en daarvoor komt ie ook uit standby :)

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 26-01-2012 01:36 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• LnC

LnC

The offending line...

powermarcel10 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 00:37:
[...]
Is er een manier om er voor te zorgen dat het systeem automatisch weer in standby gaat? (uiteraard alleen als het programma gedraaid heeft nadat het uit standby is gekomen)
Maak een .bat file aan met deze command erin:

code:
1
Rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState

Nu moet je wel in je tv scriptje zeggen dat hij nadat hij klaar is deze bat file moet draaien.

/edit Bron

[ Voor 10% gewijzigd door LnC op 27-01-2012 10:58 . Reden: Bron vermelding. ]

• powermarcel10
Glashelder schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 01:35:
Ik meen me te herrineren dat je dat gewoon met de MCE Standby Tool in moet kunnen stellen. Je kan in ieder geval instellen dat het systeem weer in standby gezet moet worden na een x aantal minuten indien MCE niet bezig is met een opname of dat er TV gekeken wordt.

Verder ontwaakt je PC ook voor Windows Updates. En als je met je iPhone je PC aan wilt kunnen houden zou ik doen wat Quad zegt, maar ik zou Wake on Magic Packet aan laten staan. Een MP wordt echt niet 'toevallig' over je netwerk gestuurd. En dat is de functionaliteit die je iPhone gebruikt om je HTPC weer aan te zetten.

edit: Dat batch script download de tv gids voor MCE? Dat doet MCE zelf ook, en daarvoor komt ie ook uit standby :)
das ff een misverstandje.. :) Ik gebruik welliswaar MCE standby tool, maar gebruik geen MCE als Mediacenter toepassing. Ik gebruik hiervoor Mediaportal.. Ik hebruik een extern progje voor het binnenhalen van de EPG. Kan ook wel intern, maar met het externe programma kan ik tot 7 dagen EPG binnenhalen, en met Mediaportal zelf maar voor maximaal 2.

Ik gebruik de MCE standbytool alleen om in te kunnen stellen welke apparaten gebruikt mogen worden om het systeem uit standby te halen. (anders gebeurd dit o.a. ook bij het bewegen van de muis)

• powermarcel10
LnC schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:57:
[...]

Maak een .bat file aan met deze command erin:

code:
1
Rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState

Nu moet je wel in je tv scriptje zeggen dat hij nadat hij klaar is deze bat file moet draaien.

/edit Bron
Bedankt! Ben nog niet zo ervaren in het schrijven van batscripts, dus deze komt goed van pas..

De bedoeling is echter dat dit script ALLEEN wordt uitgevoerd wanneer het systeem voor het downloaden van de EPG data uit standby moest komen. Wanneer het systeem om 15:00 gewoon aan staat (het tijdstip voor het downloaden van de date) hoeft deze natuurlijk niet uit te gaan wanneer het downloaden voltooid is.

Hoe kan ik dit het beste instellen?

• powermarcel10
Iemand?

• LnC

LnC

The offending line...

Ik heb wel een soortgelijk iets gevonden in de vorm van een batch script.
Alleen checkt dit script of je pc online is, misschien dat er nog iets bijgezet / veranderd kan worden zodat hij offline / online blijft.
En hier nog een site die checkt of je pc aan het sap zit, jmaar ik denk niet dat iets kan helpen. Maar goed, beter iets teveel vermelden dan te weinig *O*

• powermarcel10
LnC schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:38:
Ik heb wel een soortgelijk iets gevonden in de vorm van een batch script.
Alleen checkt dit script of je pc online is, misschien dat er nog iets bijgezet / veranderd kan worden zodat hij offline / online blijft.
En hier nog een site die checkt of je pc aan het sap zit, jmaar ik denk niet dat iets kan helpen. Maar goed, beter iets teveel vermelden dan te weinig *O*
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet veel van die linkjes die je postte.. :P

Jammer dat er niet een optie ingebakken zit in taak planner die zelf dit kan regelen.. Zo vreemd is mijn verzoek toch niet.. Ik zal nog eens verder kijken..

Des-al-niet-te-min; bedankt voor het meedenken! :)

• LnC

LnC

The offending line...

De bedoeling is echter dat dit script ALLEEN wordt uitgevoerd wanneer het systeem voor het downloaden van de EPG data uit standby moest komen. Wanneer het systeem om 15:00 gewoon aan staat (het tijdstip voor het downloaden van de date) hoeft deze natuurlijk niet uit te gaan wanneer het downloaden voltooid is.

Hoe kan ik dit het beste instellen?
Wat ik uit jou eerdere posts begreep is dat je een batch script nodig had die na je het downloaden checkte of de pc nog aanstaat. Of misschien heb ik het verkeerd begrepen, kan ook *O*
Want de pc moet uit standbymode komen om de data op te halen en dan weer op standbymode knallen, of moet er nog een toevoeging komen dat hij op bepaalde dagen / tijd aan moet blijven staan?
Misschien kan ik je zo beter helpen :P

• powermarcel10
Hij moet na het downloaden ALLEEN weer in standby gaan wanneer het systeem voor het downloaden van deze data ook uit standby moest gaan..

Wanneer het systeem al aan staat wanneer de data wordt binnengehaald (elke dag om 15:00) moet hij gewoon aan blijven staan..

Het gaat er dus om dat wanneer ik niet thuis ben, het systeem om 15:00 wel aangaat, maar niet aan blijft staan..
Pagina: 1