Audio over netwerkkabels

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
In mijn nieuwe woning heb ik diverse netwerkkabels en netwerkpoortjes in de muur gebouwd. Alles is gepatcht naar de meterkast en nu heb ik overal in huis bedraad internet. Niet elke poort is natuurlijk in gebruik. Bij de versterker is ook een ongebruikte netwerkpoort en bij de speakers zijn ook ongebruikte netwerkpoorten.

Een netwerkkabel heeft 8 aders, daar zouden dus 4 speakersignalen overheen kunnen. Ik kan het signaal dus via de patchkast weer naar de speakers verdelen. Echter vraag ik me af of dat wel gaat werken. Het is uiteraard een versterkt signaal, maar stoort dat signaal misschien met andere signalen?

Op internet vind ik wel diverse apparaten om audio over netwerkkabels te sturen middels converters, maar ik wil dus het versterkte signaal van minstens twee speakers over een dedicated RJ-45 kabel laten lopen, maar daarnaast liggen dus wel netwerkkabels met netwerk. Van versterker naar patchkast naar speakers is tot maximaal 30 meter. Het is CAT5e kabel. Gaat dit werken en blijft de kwaliteit voldoende?

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-12 15:52

Griffin

Is mythical

Ik raad het af. UTP aders zijn erg dun en je zult dus snel kwaliteits verlies hebben (als het uberhaupt al gaat werken). Of de aders elkaar gaan storen durf ik niet te zeggen. Je kunt het natuurlijk altijd gaan proberen (aangezien UTP kabel niet duur is).
Wat voorn speakers wil je aangaan sluiten?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Griffin schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:51:
Wat voorn speakers wil je aangaan sluiten?
^^ Dit lijkt me de belangrijkste vraag. Niet voor niets is audiokabel meestal vrij dik, een vierkante mm of meer.

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Kun je niet door dezelfde goten gewoon audiokabels leggen? Die UTP kabels die er nu in liggen heb je tenslotte er ook doorheen moeten halen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Tweeterspeakertjes voor achterin. Misschien ook de speakertjes voorin. Het is een dolby surround set. Sporadisch zal ik er klassieke muziek op luisteren, echter voornamelijk zal het gaan om films. De woofer en de centerspeaker sluit ik wel met de bijgeleverde kabeltjes aan.

Ik kan natuurlijk ook alle 8 aders voor een speaker gebruiken van de patchkast naar de speakers. Dan is de helft van de route met minder weerstand.

[ Voor 31% gewijzigd door Trommelrem op 23-01-2012 14:59 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 00:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

utp kabels zullen iets van 3 (ohmse) ohm per 10 meter hebben. Dat is dus relatief veel verlies. Voor wat miniboxen of actieve boxen lijkt me dat geen probleem, om daar meer als 10 watt doorheen te blazen lijkt me niet meer verstandig.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb het wel vaker gezien, DYI speakerkabel van UTP. Het schijnt stiekem verbazen goed te werken eigenlijk. Waarom weet ik niet, maar ik zou ook echt niet weten waarom het niet zou kunnen. Heb even geen linkjes hier op GoT, maar er zijn er wel meer die zo werken geloof ik. Gebruik de search eens, kom je vast verder :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:20

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:39:
Ik heb het wel vaker gezien, DYI speakerkabel van UTP. Het schijnt stiekem verbazen goed te werken eigenlijk. Waarom weet ik niet, maar ik zou ook echt niet weten waarom het niet zou kunnen. Heb even geen linkjes hier op GoT, maar er zijn er wel meer die zo werken geloof ik. Gebruik de search eens, kom je vast verder :)
Klopt, het is mogelijk. Echter wordt er dan wel gebruik gemaakt van meerdere UTP-kabels per speaker. En dus niet één maal UTP om vier speakers mee aan te sturen. Vraag me trouwens ook sterk af of je één ader van een UTP wel in een terminal gedraaid krijgt. Volgens mij is het zo dun dat het meteen breekt of knapt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:24
Zoals al is gezegd wordt in de DIY wereld UTP wel eens gebruikt als speaker kabel. Ik heb het zelf ook en het klinkt echt geweldig. Maar bij mij gaat het over een afstand van 3 meter en heb ik 3 stukken UTP per speaker gebruikt.

Als je het alleen voor je rear speakers gebruikt, melkpak formaat. En dan 1 kabel per speaker (alle witte aders voor de 1 en alle gekleurde aders voor de plus) dan zal het best gaan. Zal niet de best haalbare kwaliteit zijn, maar door rear speakers moet het wel te doen zijn, of de afstand moet erg groot worden +40 meter. Voor je front en center speaker zou ik echte speaker kabel gebruiken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

leuk_he schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:58:
utp kabels zullen iets van 3 (ohmse) ohm per 10 meter hebben. Dat is dus relatief veel verlies. Voor wat miniboxen of actieve boxen lijkt me dat geen probleem, om daar meer als 10 watt doorheen te blazen lijkt me niet meer verstandig.
imho is het max 10 ohm op 100 meter. maak je 2x een bundel van 4 aders
dan heb je 5 ohm op 100 meter kabel (dus 2x2,5 ohm. Want je weet, heen en terug)
of 0.5 ohm op 10 meter

Wikipedia: American wire gauge

awg 24 -> 84.22 ohm /km

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 23-01-2012 18:31 ]

Iperf

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47
Lijnsignaal over STP gaat in ieder geval prima. Het bedrijf waarvoor ik werk gebruikt het in het Concertgebouw. Als speakerkabel weet ik niet of het gaat werken :P

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lijnsingaal over 15 meter utp heeft ongelovelijk veel overspraak (ervaring :P )

Iperf

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-12 17:30

SED

fish schreef op maandag 23 januari 2012 @ 18:21:
aangezien de twist juist de bedoeling heeft overspraak te voorkomen heb je dan, ofwel 4 aderparen in gebruik (dan werkt het niet lekker meer met line) ofwel een verkeerde twist gekozen.

Copyright and left by SED...

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47
Je moet ook STP met STP connectors gebruiken. Maar misschien helpt het als ik zeg dat we gebalanceerd uitsturen O-)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SED schreef op maandag 23 januari 2012 @ 18:44:
[...]

aangezien de twist juist de bedoeling heeft overspraak te voorkomen heb je dan, ofwel 4 aderparen in gebruik (dan werkt het niet lekker meer met line) ofwel een verkeerde twist gekozen.
nee hoor gewoon 2x ongebalanceerd lijnsingaal op een eigen twist (zekerste weten) om wat herrie van de pc naar de woonkamer te krijgen in het vorige huis. acht ik had het van te voren kunnen weten en het gebeurde. nou ja de kanaalscheiding boeide me op dat moment even niet. en ik had wel cat 5 op voorraad dus :P

Iperf

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het impedantieverloop van een luidspreker is niet vlak, ga je daar een (kabel)weerstand van meer dan 1 ohm voor hangen, dan klinkt hij minder goed.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 23-01-2012 20:23 ]

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Op mijn werk heb ik op deze manier geluid op mijn bureau. We zijn recent verhuisd naar een groter kantoor waardoor de stereo niet goed te horen was maar wel weer teveel geluid gaf om zelf iets anders aan te zetten. Omdat ik wireless werk met m'n laptop had ik een poortje over. Eerst heb ik er een klein speakertje neergezet maar ik vond het vervelend dat ik het geluid niet harder kon zetten als het nieuws begon (of zachter met reclame, ik zat eerst naast de stereo en dus de volumeknop) dus heb ik de twisted aders bij elkaar geknoopt in de stereo gestopt. Dan dit apparaatje eraan en een simpel versterkertje dááraan. Over een afstand van zo'n 30-40m (loopt via een patchpaneel) klinkt het geluid nog verrassend goed.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:17

Gotez

42

Je kunt ook iets al dit proberen

http://www.aventum.eu/ind...=com_virtuemart&Itemid=28

Werk heel goed. Je kunt dit ook doen met HDMI:

http://www.aventum.eu/ind...=com_virtuemart&Itemid=28

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

offtopic:
Dan doe je wat fout. Je kan prima over één UTP kabel 4 aparte lijnsignalen sturen zonder dat ze last hebben van elkaar. En dat heeft ondermeer met de juiste aderparen te maken en kan _alleen_ als je lijnsignaal goed gebalanceerd is.

Alles kan stuk.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12 13:23

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb in mijn studeerkamer twee kleine satellietspeakers achter bekabeld met een UTP met twee adres per pool over ongeveer 10 meter. Werkt voor geen meter (veel ruis en vervorming). Dus ik haal ze er van de week weer af en knijp het weer af tot een normale netwerkkabel. Ik heb trouwens wel cat5e met vaste kern gebruikt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

remco_k schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:58:
[...]

offtopic:
Dan doe je wat fout. Je kan prima over één UTP kabel 4 aparte lijnsignalen sturen zonder dat ze last hebben van elkaar. En dat heeft ondermeer met de juiste aderparen te maken en kan _alleen_ als je lijnsignaal goed gebalanceerd is.
dus ik zei al dat het ongebalaceerd was. geluiskaart kon het niet en mijn versterker ook niet. ik verdomde het om er iets tussen te gooien. dus dan moet je leven met de consequenties

Iperf

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dan moet je ook niet klagen dat het niet werkt en veel overspraak geeft.
De TP in UTP staat voor Twisted Pair, met een beetje inzicht in elektronica weet je dat die kabel alleen geschikt is voor gebalanceerde signalen.

De overspraak tussen 2 aderparen zal bij goede balancering van de driver en receiver hooguit -70 dB zijn of misschien wel beter. (schatting).

Voor luidspreker gebruik is die balancering niet van belang, in ieder geval niet als je maar 1 LS per UTP aansluit.
Even de zaak doorrekenen. 24AWG Cu heeft een weerstand van 85 ohm/km. Bij 30 meter dus 2,55 ohm per ader. Zet je 4 aderparen parallel, en dan nog heen en terug kom je bij 30m uit op 1,3 ohm wat je in serie zet met je 4 of 8 ohm luidspreker.
Op zich is dat niet slecht, 30% verlies bij 4 ohm LS. Dat hoor je qua volume nauwelijks. Maar de dempingsfactor van je versterker wordt wel om zeep geholpen. Het geluid zou "boemerig" kunnen gaan klinken.

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 26-01-2012 18:54 ]

Pagina: 1