Toon posts:

Alweer svchost vreet CPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt regelmatig voor te komen, in ieder geval kom ik het topic op GOT meerdere keren in de afgelopen jaren tegen.

Toch lijkt er geen eenduidige oplossing te zijn. Voor ik met MS ga bellen en het hele gezeur over betalen voor advies aan ga toch eerst hier nog maar polsen of er iemand is met een definitieve oplossing.

Ik kijk TV via mijn media PC met Windows 7 64 ultimate.

Moederbord M2A-VM
Processor AMD athlon 64 X2 Dual Core Processor 4800+
Geluidskaart CLUB3D Theatron DD 7.1 | CMS-THDD
CD-Rom drive Samsung SH-B123L/BSBP
Videokaart Sapphire RADEON HD 5450 PCI Express 2.0 x16 laag profiel
TV-kaart Hauppauge Win TV-HVR-2200 (8980)
schijven 2xSamsung HD103 SJ
Samsung HD 501 LJ
Maxtor 7H500R0

Al een tijdje (enkele maanden) ergerde ik me er aan dat de EPG niet automatisch geladen werd. En de PC ging niet altijd meer in slaapstand. Wetende dat het een ´klus´ zou worden om dit op te lossen heb ik het een tijd laten liggen. Maar uiteindelijk heb ik enkele weken geleden de disc er maar eens ingeschoven. In de hoop dat een reparatie mogelijk was.

Een echte ´reparatie´ was het niet, het leek wel of de OS helemaal opnieuw geïnstaleerd werd + het invoeren van de legitimiteitscode. Dus daarna ook de tientalle updates enz.... Enkele uren werk dus.

Resultaat:
  • Slaapstand is 'gerepareerd'
  • De EPG wordt nog steeds niet vanzelf gedownload
  • Het geluid in Windows Media Center is erg zacht
  • Svchost vreet de CPU, constant 50% of hoger
Van alles wat nu verslechterd is, is het CPU 'probleem' het vervelendste, processen blijven hangen omdat de CPU op 100 staat.

Ik heb op internet en GOT rond gesnuffeld en kom vanalles tegen, van regestry cleaning tot het 'killen' van services. Dat laatste heb ik meerdere keren geprobeerd. P2Pimsvc, lijkt me een noodzakelijke voor mijn netwerk activiteiten, maar niet zo basaal dat de pc er op crashed. Dus dat ging 1x goed, CPU omlaag. "Even" laten toch weer CPU op 100%. Was het een andere PID. Meestal met meerdere verschillende sevices.

Kortom: ik kan wel services blijven killen, maar dat lijkt geen oplossing. Daarnaast is het 'symptoom bestrijding' en weet ik nog niet wat er echt mis is.

Registry Mechanic kwam met ongeveer 300 'fouten' , maar repareerde er maar 12......... Ook dat hielp niet.

Kortom iemand een idee en het liefs zonder dat ik een clean install hoef te doen (bewaar ik graag als laatste optie)

Ik ben vooral benieuwd hoe het ontstaan is, zodat ik ook kan voorkomen dat het weer gebeurd. Met name dit laatste is namelijk waar in vrijwel geen enkele "Ik heb een probleem"-topic antwoord op komt. )in ieder geval niet die over dit probleem gingen)

Oh ja, verschillende topics hebben het over verschillende windows versies het probleem speelt dus zowel bij XP, Vista als W7, de oorzaak zal dus wel hetzelfde zijn, maar de oplossing verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ten eerste raad ik ten sterkste programma's als registry mechanic af, deze zitten zelf barstensvol spyware...... !!!!!
Ten tweede, ik denk dat je pc geinfecteerd is, aangezien je geen reinstall hebt gedaan, zal enig virus wat erop zat er nog steeds opstaan.
Draai eens een scan met spybot en scan je pc eens op virii.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En je hebt zeker ook geen virusscanner draaien, waardoor die PC nu gewoon infected is (vermoeden natuurlijk).

Dus ga eens flink aan de slag met virusscanners, malware scanners en dat soort zaken. Waarom werden er maar 12 issues gefixed, ipv de genoemde 300? Daar zal vast een melding van geweest zijn.

Scan de boel eens met Spybot, haal er Ccleaner overheen, en ad-aware. Je zou HouseCall eens kunnen draaien, maar wellicht wil dat niet lekker werken als er virussen opstaan, en dat dus tegenhouden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-10 21:25
Scan eerst eens op spyware: hier Overigens is het misschien handig dit via een LiveCD te doen zoals Hirens BootCD o.i.d.

[ Voor 34% gewijzigd door Jarno op 23-01-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:57

nhanssen

QVL is non-tweakers

Bovenstaande problemen komen me bekend voor, dat met de EPG kon ik niet oplossen.
Slaapstand maakte ik geen gebruik van, maar de 100% CPU belasting was bij mij te wijten aan de Windows Media Player Network Sharing Service.

Deze 'zoekt' of indexeert je mediabestanden voor de Windows Media Center volgens mij (correct me if i'm wrong)

Het geluidprobleem zou je hier eens voor kunnen kijken

Succes!

[ Voor 20% gewijzigd door nhanssen op 23-01-2012 14:04 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die spyware optie heb ik ook aan gedacht, ik download echter zelden iets via die PC. Alleen udates en streaming radio.

Ik draaide overigens 8 jaar McAfee, en ben bij deze herinstallatie overgestapt op Essentials. Nog nooit een melding gehad. (of dat nou zo goed is weet ik niet..... 8)7 )

Overigens komt hier de regestry cleaner vandaan. De virus scanner gaf geen melding van malware.

Het is een semi-gratis programma, dus cleanen ze niet alles.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@nhansen

Thanx, ga meteen kijken. Bij iedere PID zit inderdaad iets met netwerk, maar ik ben die "Windows Media Player Network Sharing Service" nog niet tegen gekomen.

Oh ja,
Natuurlijk ga ik ook de overige tips nakijken.......... Hopelijk blijft een clean install me dan toch bespaard. 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SVCHost is zoals de naam al aangeeft een service host, waar meerdere zaken onder draaien.
Tools zoals die van Sysinternals kunnen je dan al snel wat meer vertellen over welke services er nu lopen te bokken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:24
probeer eens te scannen met malwarebytes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In Windows 7 kan je partities vergroten en verkleinen. Je zou dus een GB of 20 a 30 kunnen vrijmaken, en er een DualBoot van kunnen maken, om zo in een - tijdelijke installatie - de andere schijf te scannen op virussen. Dan weet je zeker dat als het een virus is, die niet de scanner kan blokkeren. Die is dan namelijk niet geladen in het verse OS wat je er naast hebt staan.

Wat alt-92 is natuurlijk ook gewoon waar. Maar een virus (of welk andere troep dan ook) kan natuurlijk ook gewoon die naam hanteren, en dan zie je niet zo snel het verschil. Juist door het gebruik van bekende services/applicaties (in naam dan) zal het minder snel opvallen dat het om troep gaat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 09:54

Eagle Creek

Breathing security

CrankyGamerOG schreef op maandag 23 januari 2012 @ 13:57:
Ten eerste raad ik ten sterkste programma's als registry mechanic af, deze zitten zelf barstensvol spyware...... !!!!!
Dat valt nog wel mee, maar wat wel vaak zo is, is dat door de vele aanpassingen die dergelijke programma's maken, ze dikwijls meer kwaad doen dan goed. Verder is het voor het troubleshootingproces een crime, omdat je niet weet wat er nu allemaal wel en niet gewijzigd is.

Ik zou procesexplorer van Sysinternals er even bijpakken om te zien wat svchost nu precies is, en welke bestanden er gebruik van maken.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb net spybot gedraaid nix nada gevonden ( had ik ook niet verwacht). Overigens had ik diue regestry mechanic via C-net gedownload leek me een behoorlijk veilige optie.
'k zal nog eeen paar van die prog draaien, maar ik betwijfel of er iets uit komt.

Jammer dat er niet meer dan 'the usual suspect' uitkomt.... Wat als het geen Mal-ware is? kan iemand me dan ook verder helpen?

@nhansen.
Ik heb je link over het geluid geprobeerd. Ook niet echt resultaat. Bij 'sound' stonden de vinkjes aan en uit zoals gesuggereerd. Ik zag wel dat in de Task tab van Media center onder DVD -audio de dolbydecoder settings op night-mode staan. Mogelijk is dat het, maar het staat shaded en ik kan er niets aan veranderen.

Ook ben ik wel benieuwd hoe je dat met die "Windows Media Player Network Sharing Service" hebt opgelost?

kortom nog geen resultaat.

volgende stap Sysinternals en malwarebytes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

alt-92 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:54:
SVCHost is zoals de naam al aangeeft een service host, waar meerdere zaken onder draaien.
Tools zoals die van Sysinternals kunnen je dan al snel wat meer vertellen over welke services er nu lopen te bokken.
process explorer geeft aan welk svchost proces het veroorzaakt

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653

tenzij het niet een svchost uit system32, dan heb je een virus?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ze zijn allemaal system32

proces explorer geeft de running processen aan, dus ook de high-running svchost, maar zoals eerder gezegd, zodra ik de bijbehorende service stop, neemt een andere svchost het over, maar dan met hele andere services. de eerste service is vrijwel altijd p2pimsv. Als ik die uitgezet hebt komt de vlgnde svchost met wel 7 of 8 services

Ik ga me eens verdiepen in die sysinternals

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Laatst online: 20:57

nhanssen

QVL is non-tweakers

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:11:
heb net spybot gedraaid nix nada gevonden ( had ik ook niet verwacht). Overigens had ik diue regestry mechanic via C-net gedownload leek me een behoorlijk veilige optie.
'k zal nog eeen paar van die prog draaien, maar ik betwijfel of er iets uit komt.

Jammer dat er niet meer dan 'the usual suspect' uitkomt.... Wat als het geen Mal-ware is? kan iemand me dan ook verder helpen?

@nhansen.
Ik heb je link over het geluid geprobeerd. Ook niet echt resultaat. Bij 'sound' stonden de vinkjes aan en uit zoals gesuggereerd. Ik zag wel dat in de Task tab van Media center onder DVD -audio de dolbydecoder settings op night-mode staan. Mogelijk is dat het, maar het staat shaded en ik kan er niets aan veranderen.

Ook ben ik wel benieuwd hoe je dat met die "Windows Media Player Network Sharing Service" hebt opgelost?

kortom nog geen resultaat.

volgende stap Sysinternals en malwarebytes.....
Ik heb die service gewoon uitgeschakeld. Had qua functionaliteit geen minpunt verder.

Voor wat betreft het geluid, zou je via de registry hem handmatig kunnen aanpassen.:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center

And change the key called "DolbyMode"

Te values are as follows

0- Theatre mode
1- Normal mode
2- Night Mode

Zal vast op 2 staan dan :)

En dat met de EPG heb ik tot in de treuren op zitten zoeken en proberen. Sites zoals The Greenbutton zitten er sjokvol van.
Er was een of ander bestandje MCEupdate.exe of MCupdate.exe die je ook handmatig kon starten, eventueel met een bepaald commando er achter. (wat me nog bijstaat)

Wederom succes!

[ Voor 9% gewijzigd door nhanssen op 23-01-2012 15:36 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
malwarebytes 0 problems

proces explorer .....
een uitgebreide versie van task manager. Komt ook met hetzelfde. p2pimsvc als boosdoener, maar als ik die 'uitzet' neemt een andere svchost het over met andere services. Imhost, Homegroupprovider, eventlog, Dhcp, audioshv. Lijken me niet services die ik allemaal zou moeten stoppen.

Kortom ik lees eigenlijk 2 oplossingen en hints: mal-ware en services uitzetten.

Beide blijven in de sfeer van symptoombestrijding. Voor ik ging herinstaleren had ik dit probleem niet. Ik heb geen extra of vreemde programma's geïnstalleerd bij of na de 'reparatie'. Dus mal-ware lijkt me echt een onwaarschijnlijke optie.

Services uitzetten kan je natuurlijk ook maar tot op zekere hoogte blijven doen neem ik aan. Maar ik weet dan nog niet hoe de lastpost dat is geworden en waarom.
Dat is ook meteen een reden om terughoudend te zijn om te herinstaleren of een dual-boot te maken. behalve dat ik dan ook daar hetzelfde probleem kan krijgen (ik weet immers niet hoe ik het kan voorkomen), ben ik daar ook weer een licence-key aan kwijt.

@nhansen.
in de registry kom ik alleen dolbydigitalsettings tegen. Als ik de waarde van 2 naar 1 aanpas veranderd er in Media Center niets, en het volume veranderd ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je krijgt met proces explorer alleen een idee welk programma het doet. Killen van de service heeft als gevolg dat de service herstart wordt. Normaal dus. die zou je kunnen stoppen met "file -> run -> services.msc"

Je kunt zien welke thread het veroorzaakt, en evt wat voor accesses die doet.

-Heb je ook windows al eens in safe mode geprobeerd?
-1 rotte driver (al dan niet goed gekeurd door microsoft) kan het ook veroorzaken. echter geen hint hier welke.
-Bios upgrade mogelijk?
-omdat het een netwerk service is lastig doet: systeem hangt al voordat het netwerk is aangesloten?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:24:
Je krijgt met proces explorer alleen een idee welk programma het doet. Killen van de service heeft als gevolg dat de service herstart wordt. Normaal dus. die zou je kunnen stoppen met "file -> run -> services.msc"

Je kunt zien welke thread het veroorzaakt, en evt wat voor accesses die doet.

-Heb je ook windows al eens in safe mode geprobeerd?
-1 rotte driver (al dan niet goed gekeurd door microsoft) kan het ook veroorzaken. echter geen hint hier welke.
-Bios upgrade mogelijk?
-omdat het een netwerk service is lastig doet: systeem hangt al voordat het netwerk is aangesloten?
safemode niet geprobeerd, bios-upgrade ook niet, maar hoe kan dit een oorzaak zijn als ik er niet aan heb veranderd? Zal wel ff zoeken. Niet geprobeerd is zeker niet opgelost.....

Inmiddels op verschillende manieren verschillende services uitgezet. Zonder resultaat. Als ik die p2pimsvc uitzet en het proces niet blijft de CPU hoog.

Ik kreeg wel de indruk dat als ik gewoon opstart, de cpu laag zit en pas als ik WMC open de cpu stijgt. (andere progs nog niet geprobeerd) Dus ook de network sharing service uitgezet, maar geen impact.....

Kennelijk veel mogelijke oorzaken. Wat ik zo raar vind, is dat als ik de ene svchost met services en al uitzet een andere het hoge processorgebruik gewoon overneemt, terwijl diezelfde daarvoor nog gewoon met een lage belasting draaide.

na wat prutsen en testen is 1 ding duidelijk. Het begint pas als Media Center wordt opgestart. Er is geen concrete service te vinden waar van duidelijk is dat die hieraan, via een proces, gekoppeld is. Ik kan ook geen service vinden die ik uit kan zetten zodat de CPU weer naar normale waarden terug gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Heb je een hoge CPU belasting als je muziek beluistert op dit systeem? Er word namelijk in een paar stukken wat ik heb nagekeken op Google dat zij na deinstalleren en herinstallen van hun audio drivers het probleem was opgelost.
Bron.
Ben benieuwd of je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:19:
[...]

na wat prutsen en testen is 1 ding duidelijk. Het begint pas als Media Center wordt opgestart. Er is geen concrete service te vinden waar van duidelijk is dat die hieraan, via een proces, gekoppeld is. Ik kan ook geen service vinden die ik uit kan zetten zodat de CPU weer naar normale waarden terug gaat.
Dit feit wijst erop dat audio of video drivers vervelend doen. (wat lnc ook heeft gevonden)

Kijk eens in process explorer of je kunt vinden welke thread van svchost veel io request afhandeld en of je dat een idee geeft welke driver daarmee te maken heeft.

Verder kun je in de device manger ( windows toets -pause -> device manager) eens bepaalde device drivers disablen, met name sound , video. (uiteraard kun je daarmee ook je systeem onbruikbaar maken als je een onmisbare driver disabled... zorg dat je system restore points hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@LnC
geluids probleem blijft, ook met nieuwe driver, die is overigens ook al weer bijna 2 jaar oud....... Zoals eerder al aangegeven had ik aanvankelijk helemaal geen probleem met het geluid, pas na de her installatie ontstond dit probleem en alleen bij media center.

Overigens is wel helemaal duidelijk dat het probleem zich alleen bij en na opstarten van media center opduikt. Als ik media center afsluit stopt het probleem echter niet. (CPU blijft hoog)

@Leuk_he
process explorer nu al een paar keer gebruikt, maar iedre keer hetzelfde resultaat. Als eerste schiet de svchost omhoog waar de service p2pimsvc bij draait. Die service kan ik uitzetten, maar dat heeft geen impact op de CPU belasting. Een andere svchost 'neemt het over' met andere, meerdere services (ook weer steeds dezelfde). Hiervan kan ik er een paar helemaal niet uitzetten (waarschuwingsmelding). Deze hebben vooral met netwerk te maken. Als ik kijk wat de netwerk belasting is.......noppes.

het disabelen van sound en video drivers had ook geen resultaat
Pagina: 1