Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 18:23
Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de wondere wereld van het CPU overklokken. Heb al flink wat informatie gelezen, filmpjes gekeken etc. Vandaag was ik begonnen met het downloaden van verschillende tools, waaronder Prime95 en Core Temp. Ik was benieuwd hoe warm mijn processor zou zijn, zonder dat ik iets zou doen. Door het lezen van verschillende fora kwam ik tot de conclusie dat de temperatuur voor een veilige overklok eigenlijk niet boven de 60 graden, maar zeker niet boven de 65 graden uit moet komen met een ventilator als koeling. Nu geeft Core Temp echter een temperatuur aan die schommelt rond de 70 graden, terwijl ik nog niets heb gedaan. Heb m'n temperatuur nog niet gechecked na het gamen oid, maar als ie nu al zo hoog is, is het dan wel verstandig om uberhaupt te gaan overklokken? Denk ook niet dat een andere koeler veel zal gaan helpen? Was natuurlijk wel van plan een andere koeler erop te zetten, want nu zit er gewoon een stock koeler op.

Overigens is m'n systeem wel stabiel.

Bijgevoegd een screenshotje van Core Temp: http://i334.photobucket.c.../MrMistral/Naamloos-6.jpg

PSN: MrMistral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
probeer ook even wat andere temp programma's.

daarnaast zou ik eens voelen of je koelvinnen van je processorkoeler ook warm zijn. indien deze koud zijn zou ik eens de koeler opnieuw monteren met nieuwe koelpasta.

tevens zou je in de bios de temp eens kunnen controleren.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
Bios temp is hetzelfde, dat had ik al gechecked. Schommelde rond de 70/71 graden. Andere tools geven ook hetzelfde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 19:26
Voor idle is 70 graden heel hoog, zelfs voor een stockcooler. Kijk eens of de kast niet verstopt zit met stof, slechte airflow, mounting van de cooler, etc. Ik denk dat wanneer je nu prime95 zou aanzetten de temperatuur tot ver boven de 95C zou stijgen. Dat is zeker niet goed voor de CPU.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef42 op 23-01-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
Precies daarom heb ik Prime95 nog niet aangezet. Ik vond het zelf namelijk ook erg hoog. Vandaar dat ik dacht, eerst even hier het een en ander peilen. Nee, kast goed is stofvrij. Maak het elke zondag stofvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 19:26
Heb je gekeken of alle pushpins goed vast zitten op het moederbord? Zet eens de pc uit voor ongeveer een half uur (afkoelen), zet de pc daarna aan en kijk zo snel mogelijk naar de temperatuur van de cpu in de bios. Zet even daarna hier je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
Alles zit goed vast. Ik was de hele middag en avond weg. Maar net gechecked: temperatuur bij aanzetten was 22 graden. Nu, na een tijdje gesurft te hebben is het gestegen naar 35 graden.

Pagina: 1