Telenet netwerk

Pagina: 1
Acties:

• greedseed
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-08-2021
Hallo allemaal.

Ik was gisteren bij een familie lid die net een nieuwe laptop gekocht hadden

nu wouden zij die op wifi steken toen we tegen kwamen dat ze geen router hadden van telenet

hun lijn is dus direct van de decoder naar boven naar 1 pc

nu zou het werken als ik boven waar die 1 lijn uitkomt gewoom een D-Link DIR-300 steek om hun te voorzien van wifi ?

mvg

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Dat is totaal afhankelijk van de aansluiting. Misschien is het een router, die ervoor staat. Misschien is het, net als bij oude cai abbo's van vroeger wel een rechtstreeks PPPoE buitenverbinding, waardoor je extern ip op je pc aangesloten word.

Mag ik je ook adviseren, om je berichtje even te herzien en iets leesbaarder te maken alstjeblieft. Ik moest helaas 3 keer lezen voordat ik door alle typ/schrijf/spel fouten heengelezen had.

Kijk heel even watvoor netwerk er op dit moment gevormd is tussen je decoder en de pc, en dan is er vast een mouw aan te passen!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Telenet heeft in haar oudere installaties enkel een kabelmodem hangen, met daarachter een switch om het verkeer te verdelen over de PC('s) en de decoder. Elk apparaat krijgt dan een extern IP adres.

Je kan dan best ofwel een router achter de switch zetten, ofwel een access point. Met deze laatste oplossing blijven de apparaten altijd een extern IP adres krijgen zoals nu, met de router zitten ze achter een NAT.

Sowieso moet de decoder rechtstreeks op het modem of de switch aangesloten blijven. Achter een router werkt deze niet goed!

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-01-2012 15:53 ]

• greedseed
Oke ben even trug geweest en heb het netwerk goed nagekeken

Heb alles opgeschreven

het netwerk bestaat uit een NIU-2420BTF die via aan Coax naar de SBV5121E modem gaat die op zijn beurt ( nutteloos ) naar een Linksys switch gaat en dan via daar naar een powerline adapter

Nu kan ik boven aan het andere eind gewoon een acces point plaatsen en dan zou het wel moeten werken om wifi op te krijgen niet

iemand een idee wat een deftige acces point is
deze hoeft niet top of the line te zijn gewoon voor dagelijks browser gebruik

erg bedankt voor alle feedback

• greedseed
ben hier niet zo sterk in :P alle hulp is zeer welkom

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

DSK

boeiend...

Het volstaat om de switch te vervangen door een routertje en daar dan de powerline adapter ook op te verbinden. Zo zitten beide apparaten achter de router en in hetzelfde netwerk.

Van:
Modem -> Switch -> Powerline -> Powerline -> PC

Naar:
Modem -> Router -> Powerline -> Powerline -> PC
-> Wireless -> Laptop

Blog (Linux-related)

• Admiral Freebee
  • Niet online
DSK schreef op maandag 30 januari 2012 @ 20:56:
Het volstaat om de switch te vervangen door een routertje en daar dan de powerline adapter ook op te verbinden. Zo zitten beide apparaten achter de router en in hetzelfde netwerk.

Van:
Modem -> Switch -> Powerline -> Powerline -> PC

Naar:
Modem -> Router -> Powerline -> Powerline -> PC
-> Wireless -> Laptop
Nee, dat gaat niet werken indien hij een digitale TV decoder heeft. Zijn decoder van Telenet moet ofwel direct aan het modem, ofwel via een switch aan het modem hangen. Anders werken alle interactieve functies en on demand TV niet, en kan je geen extra pakketten nemen. De decoder gaat dan na verloop van tijd ook klagen over het gebrek aan internettoegang.

Wat hij nodig heeft, volgens mij, is dit:

code:
1
2
3
Modem > Switch > Powerline > PC
        |   |
      AP Decoder

Waarbij hij dus zijn PC, decoder en access point op de switch aansluit. Hij moet er dan wel zeker van zijn dat hij bij zijn Telenet abonnement voldoende externe IP adressen kan verkrijgen. Indien dat niet het geval is, moet hij een router aansluiten op zijn switch, en daar best zijn PC en laptop mee verbinden. De TV decoder moet dan aan de switch blijven hangen.

Echter is het mij niet helemaal duidelijk of de TS nu eigenlijk wel digitale TV heeft. Hij spreekt van een decoder, maar hij bedoelt iets anders denk ik :P

Als hij geen digitale TV decoder heeft kan hij inderdaad de switch vervangen door een router.

• greedseed
hij heeft geen digi tv denk ik toch niet

er zit maar 1 kabel in de modem en die gaat naar de switch

dus wat er nu staat is NIU-2420BTF > SBV5121E modem > Switch > Powerline > PC

nu moet daar ergens een optie om wifi bij komen :P

de reden dat ik niet gewoon een router koop is omdat ik zeker wil zijn dat er geen conflicten komen als ik een router + die modem die er all staat op het netwerk komen

ahh ik haat netwerking ....

[ Voor 53% gewijzigd door greedseed op 01-02-2012 16:07 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je kan achter die modem gewoon een router hangen. Het modem zal een extern IP adres toekennen aan de router, en die gaat op zijn beurt een intern IP adres toekennen aan de apparaten die met hem verbonden zijn.

Indien het Telenet abonnement in kwestie meerdere computers "toestaat", dan kan je een AP aansluiten op de switch. Indien je met een router gaat werken zou ik die switch gewoon vervangen door een router. Die switch heeft gewoon geen zin dan.

• greedseed
dan ga ik is kijken voor een routertje achter die modem the hangen

heb je enige tips op een type router ?
Pagina: 1