Duits toetsenbord aanpassen naar Nederlands

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Culo
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-06 13:18
Ik heb recent een Macbook gekocht in Duitsland, dus met Duits toetsenbord en alle aparte tekens. Nu is de Y en de Z wel ingedeeld als bij een Nederlands toetsenbord, dus QWERTY op de bovenste rij. Met de instellingen van een Duits toetsenbord krijg je dus QWERTZ op de bovenste rij. Als ik de instelling op Nederlands toetsenbord kloppen alle letters, maar zijn de symbolen een puinhoop.

Is er een mogelijkheid om dit softwarematig aan te passen, ik kan hier nergens iets over vinden.Of ben ik veroordeeld tot het loshalen en verwisselen van de lettertjes zodat fysiek met de software klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
[verwijderd]

[ Voor 130% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vreemd dat het schijnbaar een Duits QWERTY-toetsenbord is (wel met Ä etc als ik het goed begrijp). Ik zou zeggen verwissel de Z en de Y en stel de boel in op Duits. Voor een Nederlands/Intl.-Engels/US toetsenbord zal je toch de juiste toetsen niet allemaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Culo
Het is dus inderdaad een Duits QWERTY-toetsenbord. Zal morgen even een foto posten. Het toetsenbord instellen op Amerikaans of Engels Internationaal heeft als gevolg dat alle tekens rondom de letters niet meer kloppen.

Fysieke aanpassing is mijn laatste optie, maar ik was eigenlijk aan het hopen op een mogelijkheid om als het ware in de instellingen voor een Duits toetsenbord de invoer van die twee toetsen aan te passen. Wellicht kan zoiets helemaal niet en stel ik het me te simplistisch voor, maar zoiets zoek ik eigenlijk. Ik bedoel, er moet toch ergens een configuratie zijn ingesteld zodat de computer 'weet' wel symbool aan welke fysieke toets gekoppeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan een .keylayout-betand aanmaken, daar zijn vast wel editors voor.

Ben erg benieuwd naar de foto's trouwens.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 23-01-2012 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Helaas alleen voor windows en niet voor mac ;)

En toetsen omwisselen lijkt me zelf niet bepaald handig bij een Macbook als ik mijn Macbook Pro bekijk durf ik er niet eens aan te denken. Wat je eventueel wel kan doen is stickers kopen die je bovenop je toetsen kunt plakken deze zul je alleen eens in de zoveel tijd moeten vernieuwen ivm slijtage. Hierna zou je gewoon US Layout kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bobsqaud schreef op maandag 23 januari 2012 @ 02:04:
[...]

Helaas alleen voor windows en niet voor mac ;)

En toetsen omwisselen lijkt me zelf niet bepaald handig bij een Macbook als ik mijn Macbook Pro bekijk durf ik er niet eens aan te denken. Wat je eventueel wel kan doen is stickers kopen die je bovenop je toetsen kunt plakken deze zul je alleen eens in de zoveel tijd moeten vernieuwen ivm slijtage. Hierna zou je gewoon US Layout kunnen toepassen.
Zal een leuk effect geven met het verlichte toetsenbord :P

Maar wat wil je nu precies? Dat het toetsenbord zich gedraagt als een US-international toetsenbord maar dat toch de symbooltjes kloppen? Dat kan natuurlijk niet zomaar.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 23-01-2012 02:08 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Culo
Zie hier het toetsenbord

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img43/8361/99toetsenbordmac.th.jpg

Grote versie

Mijn bedoeling is dat ik de softwareinstelling op Duits laat staan, zodat alle symbolen kloppen, en dan de toetsen Z en Y 'herprogrammeer' zodat de toets Z ook de letter Z is en de toets Y ook de letter Y softwarematig. Ik heb geen idee of dat haalbaar is, maar ik ga beginnen met de link van begintmeta. Kijken of dat programmatje Ukelele iets kan betekenen.

En ik snap dat dat niet zomaar kan. Als het wel zomaar kon, zou ik er vast al meer over hebben gelezen hier of via google

[ Voor 10% gewijzigd door Culo op 23-01-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 14:25

Sabbi

je denkt aan mij.

Culo schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:42:
Zie hier het toetsenbord

[afbeelding]

Grote versie

Mijn bedoeling is dat ik de softwareinstelling op Duits laat staan, zodat alle symbolen kloppen, en dan de toetsen Z en Y 'herprogrammeer' zodat de toets Z ook de letter Z is en de toets Y ook de letter Y softwarematig. Ik heb geen idee of dat haalbaar is, maar ik ga beginnen met de link van begintmeta. Kijken of dat programmatje Ukelele iets kan betekenen.

En ik snap dat dat niet zomaar kan. Als het wel zomaar kon, zou ik er vast al meer over hebben gelezen hier of via google
Volgens mij is dat een UK-achtig keyboard. (herkenbaar aan QWERTY met " boven de 2) Moet vast wel ergens in je mac een passend keyboard profile voor zijn.

Even Wikipedia: Keyboard layout doorkijken op welke hij het meeste lijkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sabbi op 23-01-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed800
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:47
Sabbi schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:46:
[...]

Volgens mij is dat een UK keyboard. (herkenbaar aan QWERTY met " boven de 2)
Nee, naast de 0 zit een vrij duidelijk ringel-s, dus het is een Duits toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-06 21:58

aap

Op http://support.apple.com/kb/HT2841 komt jouw layout niet voor. Heeft de vorige eigenaar niet fysiek de Y en Z toetsen omgewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Culo
De vorige eigenaar was een computerwinkel in Duitsland. Laptop is helemaal nieuw, en er zijn geen sporen dat er fysiek met die toetsen geknoeid is. Ik geef toe dat het daar wel het meeste op lijkt gezien de vreemde combinatie van toetsenbord lay-outs. Ik ga vanavond met Ukelele aan de gang, ik laat weten of het daarmee lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchshadow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:50
Nouja, duitsland kent iig geen CTRL daar heet dat STRG ofwel Steuerung...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vage layout. Productiefoutje?

Ben benieuwd of je iets aan Ukelele hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door begintmeta op 23-01-2012 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Culo
Het is gelukt. Het Ukelele kun je heel makkelijk een .keylayout bestand aanmaken. Daarna kopiëren naar de map Keyboard Layouts in Library. Even opnieuw opstarten en daarna bij Taal en tekst het zelf gemaakte bestand selecteren en voilà, het werkt! Dank allen voor het meedenken en helpen.
Pagina: 1