Toon posts:

Ellendig internet in een studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik zou graag willen gebruik maken van jullie kennis om eventueel een nieuw internet abonnement aan te schaffen of alleen een nieuwe modem aan te schaffen.

Ik woon in de binnenstad van Enschede in een studentenhuis met 8 mensen. De bekabeling ligt al jaren in huis en is een dikke chaos. Momenteel is er een modem gelinkt aan een splitter, waar 15 kabels uit komen. Één van deze kabels gaat in een router voor de wifi. Het is een modem van bbnet uit de prehistory ,de router is een sitecom WL-582 en de splitter Switch EDIMAX. Oftewel het is één grote ellende. Wanneer er één iemand iets met torrents gaat downloaden, kan niemand meer een internet pagina open. Daarbij word er het ene moment rond de 1 mb per seconde gedownload en andere keren gebeurt er bijna niks.

Verder hebben wij momenteel een 20mbit abonnement van Alice. En wanneer ik een speedtest doe, word er ook gezegd dat er geen sneller internet dan 24 mbit mogelijk is op mijn adres.

Nu ben ik er helemaal klaar mee en wil graag weten hoe ik kan zorgen dat het internet een beetje normaal werkt. Misschien een nieuwe router aan te schaffen en nieuwe bekabeling trekken of switchen naar een ander abonnement met een bijbegrepen router?

Heb zelf even een beetje op internet gekeken, waar de linksys E4200 goed uit de verf kwam. Is deze aan te raden of zouden jullie iets anders aanraden?

Bedankt

PS: Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05

BHQ

Hmm..

Beginnen vanaf de 'bron', in dit geval het internet.

1) Modem lekker in de bridge-stand zetten zodat deze niet kan vollopen met connecties (bij torrents e.d. erg van belang). De router die eraan hangt krijgt dan het externe IP-adres van de ISP.

Als de provider een dichtgespijkerd klotemodem levert (denk aan Tele2) zelf een Speedtouch of iets in die richting configgen zodat-ie werkt met je ISP, in de bridge mode ipv routing.

2) Een router. Die router kan een goede recente router zijn, een x86-PC (denk een Atom met 2 netwerkkaarten erin, daarmee kan je al leuk QoSsen, verbindingen knijpen e.d.) of een Alix/Soekris embedded boardje. Ik kijk zelf eigenlijk alleen nog maar naar m0n0wall/pfSense voor zulke oplossingen.

3) Je switch. Daarop prik je dan uiteindelijk al je clients in. zo'n Edimaxje is in principe prima als je niet teveel onderlinge filesharing doet, anders kan je eens kijken voor een eventuele vervanger.

4) Op de switch, het access point hangen. Zorg ervoor dat de dhcp uitstaat en de routing modus ook; en geef hem een IP in de bestaande range dat níet wordt uitgegeven door de bestaande dhcp (of maak een reservering).

Op die manier zou je een prima werkend netwerk moeten hebben. Zorg in ieder geval dat je de limiterende factoren (in deze eigenlijk altijd de gebruikte router) zo fatsoenlijk mogelijk aanpakt. Huis-tuin-en-keuken routers is vragen om problemen in die setup imho.

Wat natuurlijk ook scheelt is wat sociale controle onderling, speedcaps instellen, tijden afspreken of het aantal verbindingen inperken.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 14:46

Zenix

BOE!

Ten eerste zou ik kijken naar de internetsnelheid
Je hebt het over ADSL, is er geen kabel beschikbaar?
Voor de overige punten ben ik het eens met diegene hierboven.
Ik zou nog willen toevoegen als er geen kabel beschikbaar is zou je ook kunnen denken aan 2 ADSL verbindingen te gebruiken doormiddel van dual wan. Zo krijg je ook een stuk meer snelheid.

[ Voor 120% gewijzigd door Zenix op 22-01-2012 22:15 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Je kan ook een 2ehands managed switch scoren.Daarop kun je een zooitje security settings actief maken..

denk bv aan
- dhcp blokkeren op clientpoorten (voorkomen dat iemand met zn eigen routertje lekker gaat dhcp-en voor iedereen)
- ratelimiting (bv 10Mbit, dan kan 1 persoon niet de verbinding dichttrekken). Op je router kun je dat natuurlijk ook doen als die dat ondersteunt.
- broadcast limiteren:voorkomen dat een brakke nic of whatever het netwerk onderuit haalt

En zijn er geen andere mogelijkheden? (bv kabel?) dan kun je iig >24Mbit nemen.

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:14
Misschien een snellere internetverbinding? 20 Mbit/s is, zeker als er gedownload wordt, zeer weinig als er 8 mensen zitten. Je geeft zelf aan dat er tot 20 Mbit/s beschikbaar is, maar dat is dus alleen ADSL heb ik het idee. Heb je hiernaar al gekeken:

- Kabel (op de meeste plekken wel beschikbaar, Enschede is Ziggo gebied dus dan kom je met alleen internet tot 50 Mbit/s, of met Alles-in-1 tot 120)
- VDSL (als je dat kan krijgen, afhankelijk van hoever je van de verdeler zit kan je tot 50 Mbit/s gaan)
- Glasvezel (als je dat kan krijgen, op bepaalde locaties gaat KPN tot 500 Mbit/s, anders moet je denken aan max. 100)

Gooi anders je postcode hier eens: http://www.breedbandwinkel.nl, kan je zien wat er allemaal beschikbaar is.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets