Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Merkwaardig gedrag fan Dell Studio 1558

Pagina: 1
Acties:

• mishav
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-03-2022
--- Dit is mijn eerste post op GT!! ---

Hoi!

Ik zit hier met een merkwaardig geval. Mijn zusje heeft haar laptop aan mij aangeboden ter reparatie.

Probleem:
De fan draaide niet waardoor de laptop snel afsloeg wanneer deze werd belast. Ik heb de laptop deels open geschroefd om te controleren op stof en heel misschien een losse stekker. Stoffig was het wel een beetje, maar niet zoveel dat de fan naar mijn idee niet meer zou kunnen draaien. Om de stekkeraansluiting te controleren moest ik de laptop echter compleet ontleden. Om mij dit karwij te besparen was mijn diagnose dat de fan kapot was en dat een nieuwe fan moest worden besteld. Gelijk na het openmaken van de laptop had ik niet gecontroleerd of de fan toen wel draaide.

Echter, zojuist deed ik de laptop aan met de hoop om in de BIOS te speuren naar aan andere oorzaak. Uiteraard kon ik niet in één keer de juiste toets vinden om in de BIOS te komen. Als Windows eenmaal is opgestart kom ik tot de ontdekking dat de fan nu wel draait en netjes de warmte afvoert.

Mijn vragen:
Omdat de fan nu wel draait, kan dit een indicatie zijn dat de fan zelf niet defect is? Wat zijn dan andere mogelijke oorzaken? Vooralsnog vind ik het een redelijke onbetrouwbare situatie.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

============= EDIT:
Uiteindelijk denk ik toch dat een klein beetje stof de boosdoener was waardoor de fan niet kon draaien. Vooralsnog werkt alles goed.

[ Voor 99% gewijzigd door mishav op 22-01-2012 20:07 . Reden: te snel op post gedrukt ]

Verwijderd

De fan staat uit als de temperatuur niet hoog genoeg is, wat met mijn 1555 9 van de 10 keer het geval is. Was dat niet het probleem?

Ik heb mijn exemplaar toevallig gisteren helemaal opengeschroefd om nieuwe koelpasta erop te doen en de fan schoon te maken. Er kwamen een paar flinke dotten stof uit.. Zie Verwijderd in "[Ervaringen] Dell Studio 15 - Deel 3" Hitteproblemen komen wel vaker voor bij dit model heb ik gemerkt.

• mishav
Dank voor je berichtje.

Als ik je goed begrijp:
De fan draaide helemaal niet. Als er zware taken werden uitgevoerd werd de laptop zeer warm waarna hij afsloeg.

Nu draait de fan bij (zware) taken wel. En in idle mode is hij niet te horen of te voelen. Nu kan ik 1080p afspelen op Youtube zonder problemen.

Het kan zijn dat het toch aan het stof lag, ook al was er niet zoveel te zien.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik heb zelf ook fan problemen met mijn 1558. Ik denk zelf dat de koelpasta uitgedroogd is waardoor hij niet altijd meer een goede hitteafvoer heeft terwijl hij wel draait. Vind het vervelend dat een relatief slijtgevoelig onderdeel als de fan zo diep is weggebouwd. Scherm, hdd en toetsenbord zijn veel makkelijker te vervangen bij de 1558 dan de fan.

• mishav
Ojjorz schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:50:
Ik heb zelf ook fan problemen met mijn 1558. Ik denk zelf dat de koelpasta uitgedroogd is waardoor hij niet altijd meer een goede hitteafvoer heeft terwijl hij wel draait. Vind het vervelend dat een relatief slijtgevoelig onderdeel als de fan zo diep is weggebouwd. Scherm, hdd en toetsenbord zijn veel makkelijker te vervangen bij de 1558 dan de fan.
Inderdaad: Het moederboord moet worden losgeschroefd om erbij te komen. Je hebt uiteraard al stof verwijderd uit de fan? Teveel stof belemmert de doorstroom.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als de fan nooit heeft gedraaid heeft zich ook geen stof op kunnen hopen.
Het zal idd eerder een bult uitgedroogde koelpasta zijn.

• mishav
Bartjezz schreef op zondag 22 januari 2012 @ 20:08:
Als de fan nooit heeft gedraaid heeft zich ook geen stof op kunnen hopen.
Het zal idd eerder een bult uitgedroogde koelpasta zijn.
Ha,

Waar staat dat de fan nooit heeft gedraaid? Dit is/was een recente ontwikkeling. Uitgedroogde koelpasta kan niet de fan niet meer laten draaien.. ?

Vergeef me als we elkaar bekeerd begrijpen.
Pagina: 1